Inlägg från: Anonym (vemvet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vemvet)

Socanmälan efter polis hjälpt mig med våld i hem?

Det beror alldeles på vad Socialsekreteraren tycker, detta är ett lotteri så mitt råd är att omedelbart kontakta en jurist/advokat så att du inte hamnar på fel sida när det gäller socialtjänsten.

Det finns inga krav på att socialsekreterare behöver hålla sig till sanningen och göra utredningar med kvalité, utredningarna är många gånger mycket bristfälliga och ett litet felaktigt ord kan målas upp till något enormt som får följder som blir jätte jobbiga att ta sig ur.

Nu behöver det inte bli så i ditt fall men det är bättre att vara förberedd än att stå där med rumpan bar. 

• Anonym (vemvet)

TS i stället för att lyssna på alla dessa tyckare på Familjeliv som i många fall inte har någon erfarenhet eller kunskap utan bara en åsikt ta omedelbart kontakt med ett juridiskt biträde så du inte hamnar i en grop som du har svårt att ta dig ur.

Vad jag förstår är detta första gången för dig, dock så har socialsekreteraren gjort detta många gånger och vet väldigt väl hur hen ska göra för att få skutan dit hen vill.

• Anonym (vemvet)
    Anonym (Vinst) skrev 2018-11-14 10:18:52 följande:
    Vad gör att du anser dig besitta den enda sanningen och kunskapen över vad som är bäst att göra för Ts?

Att inte ens kommunicera med den handläggare som blir ansvarig för denna utredning, utan att ta kontakt med juridiskt ombud, får snarare Ts att se ut som att hon är medskyldig och att det är en allvarligare situation för barnen än vad Ts har skrivit om i trådstarten. Det finns ingen anledning för att tro att socialsekreteraren "vet väldigt väl hur hen ska göra för att få skutan dit hen vill".
    Jag besitter empirisk kunskap, vilken kunskap besitter du?

I övrigt har jag inte sagt att Ts inte ska kommunicera med handläggare hos socialtjänsten, var har du fått det i från.

Jag har sagt att Ts bör kontakta ett biträde som kan stötta och hjälpa Ts i denna process.
  • Anonym (vemvet)
    Mrs Moneybags skrev 2018-11-14 10:25:21 följande:

Det ingår som sagt i deras tjänstebeskrivning att göra orosanmälan vid våld i hemmet. Det fel du har begått är att utsätta dina barn för en sådan miljö. 

Med det sagt, tror jag inte att barnen kommer att tas ifrån dig. Det viktiga är nu att du går vidare med ditt liv utan honom och tar emot den hjälp som du eventuellt kan få för att bli stark och må bättre. 

Helt riktigt, polis, skola, vården mfl är skyldig att göra orosanmälan till socialtjänsten om det finns minsta misstanke om att barn kan fara illa på ett eller annat sätt.

Det är många olika faktorer som avgör vad som kommer att hända, en del av dessa kan Ts påverka andra inte. Det som är viktigt att känna till är att detta är allt annat än en rättssäker process så det finns många gropar att falla ner i om man inte är extra varsam.

Socialtjänsten har inte samma krav på sig när det gäller utredningar som exempelvis polisen vilket göra att det kan räcka med obestyrkta påståenden eller åsikter för att genomdriva mycket ingripande åtgärder i en familjs liv.
  • Anonym (vemvet)
    Anonym (varstark) skrev 2018-11-14 10:39:22 följande:
    Var glad att du anmälde, framför allt för dina barns skull men givetvis även för din egen. Inga barn ska behöva växa upp i ett hem med våld. Ens barn ska alltid komma först. Nu kan du börja andas ut och tack vare din polisanmälan så får du och dina barn äntligen mer lugn och ro i ert liv och i er vardag. 

Nu gäller det också att vara stark och inte ta honom tillbaka. Vad han än säger och gör. 
    Du har helt rätt, det är alla barns rätt att få växa upp i ett tryggt hem. Våld ska ALDRIG accepteras oavsett om det sker i nära relation eller på annat sätt.

Jag håller med var stark, tänk på barnen och tänk på dig själv.
  • Anonym (vemvet)
    Anonym (Nej) skrev 2018-11-14 15:37:16 följande:
    Empirisk kunskap... Godmorgon.

Vad i hela friden ska ts ha ett juridiskt ombud till?
    Ditt inlägg talar sitt tydliga språk att du inte har den minsta aning om hur dessa processer fungerar.
  • Anonym (vemvet)
    Anonym (Farbror Social) skrev 2018-11-15 22:55:48 följande:

Socialen har sedan 2014 en skyldighet utan dröjsmål inleda en utredning när ett barn har blivit utsatt för våld eller bevittnat våld mot närstående. Utredningen går ut på att hjälpa barnet så att det slipper vara i en våldsam miljö och i ditt fall så gäller det även dig. Nu ger du inte tillräcklig information och kan inte göra det i denna tråd, men normalfallet är att man ser till att varken du eller dina barn behöver bo i den våldsamma miljön. Så, Nej de kommer inte att ta ditt barn från dig. De kommer i första hand se till att barnet får leva i en trygg miljö med sin mamma. Om du däremot har problem med alkohol, droger eller annat som kan ha en skadlig inverkan på barnets miljö så kan utfallet bli helt annat.

Jag tror Farbror Social blandar ihop begreppen lite här, Socialtjänsten är skyldig enligt socialtjänstlagen 11 kap 1a § att genast göra en skyddsbedömning efter det att man fått in en orosanmälan och inom 14 dagar fatta beslut om en utredning ska inledas.

En skyddsbedömning kan leda till att ett antal olika saker sker ett av dessa är ett omedelbart omhändertagande enligt LVU 6§
  • Anonym (vemvet)
    Anonym (Möjlighet till hjälp) skrev 2018-11-16 07:40:11 följande:

Se det som en möjlighet att få stöd. Det brukar finnas socialsekreterare som arbetar med våld i nära relationer och kan hjälpa dig och barnen att tillsammans komma ifrån mannen.

Mycket goda erfarenheter av VIR team, inte alltid lätt att få men värt ett försök. Min erfarenhet är att VIR teamet ser till hela familjen och hjälper till med lösningar.
  • Anonym (vemvet)
    Anonym (vemvet) skrev 2018-11-18 10:13:42 följande:

Då har vi ytterligare ett fall där Socialtjänsten manipulerar en utredning för att få det resultatet man önskar, En kvinna blir misshandlad och barnet placeras hos den som är misstänkt för misshandeln.

Socialtjänsten är det mest rättsosäkra vi har i Sverige

www.aftonbladet.se/nyheter/a/MgG2OM/pappa-fick-ensam-vardnad-om-trearing--trots-larm-om-misshandel

www.aftonbladet.se/nyheter/a/1k47RW/advokaten-jag-har-aldrig-varit-med-om-nagot-liknande
  • Anonym (vemvet)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-18 15:54:13 följande:
    Vårdnad är oerhört svårt att bli av med, finns barn som bott i familjehem under hela sin uppväxt där föräldrarna fortfarande ha vårdnaden trots att de bara träffar barnen få gånger per år under övervakning.Numera pratas det om att det ska bli lättare att göra vårdnadsöverflytt från föräldrar till de om barn växer upp hos eftersom barnen då får en trygghet och slipper oron att de ska behöva flytta.I andra länder sker det vårdnadsflytt mer eller mindre automatiskt efter några år eftersom det anses att det är bäst för barn att ha ett forever-home och inte göra en massa försök att flytta hem igen.
    Jag är nyfiken när det gäller vad du grundar ditt resonemang på när du säger att det är svårt ändra vårdnadshavare idag, menar du att domstolen går emot de ansökningar som sker via socialtjänsten angående detta? 
  • Anonym (vemvet)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-18 18:35:13 följande:
    Socialtjänsten söker sällan om vårdnadsöverflytt eftersom grunden med alla placeringar är att de är tillfälliga och tanken är att barnen ska hem till det biologiska familjen. Finns barn som bor i familjehem från några månaders ålder tills de bli myndiga utan vårdnadsöverflytt. Ska ju som i andra länder bli enklare att göra vårdnadsöverflytt när år gått och förutsättningar för hemflytt inte kommer att bli möjliga. Finns otaliga föräldrar som aldrig kommer att bli lämpliga och barn som  aldrig kommer att flytta eftersom de bott länge i familjehem och bra några månader som spädbarn hos biologiska familjen.
    Du säger enklare, menar du utan att gå via domstol då eller?
Svar på tråden Socanmälan efter polis hjälpt mig med våld i hem?