• Anonym (Vad sker)

Socanmälan efter polis hjälpt mig med våld i hem?

Jag har blivit misshandlad av min sambo och tog mig mod att ringa polisen i smyg nu ikväll. Polisen kom och grep honom och berättade för mig att dom måste göra en orosanmälan för barnen då det funnits våld i hemmet. Jag har panik och mår skit, kommer dom ta mina barn nu för jag ringde efter hjälp? :?(

Barnen har inte behövt se eller höra något men polisen da att det är standard att dom skickar in en anmälan om oro vid dessa brott. Så nu mår jag ännu sämre då jag är livrädd att även barnen ska tas ifrån mig. Jag har ju inte gjort något fel :?(????

Vad kan jag förvänta mig?

Också stressad då min äldstas pappa (mitt ex) kommer få ta del av detta och säkert göra allt för att jävlas med mig nu :?(... mår skit :?(

• Svar på tråden Socanmälan efter polis hjälpt mig med våld i hem?
  • Anonym (vemvet)

TS i stället för att lyssna på alla dessa tyckare på Familjeliv som i många fall inte har någon erfarenhet eller kunskap utan bara en åsikt ta omedelbart kontakt med ett juridiskt biträde så du inte hamnar i en grop som du har svårt att ta dig ur.

Vad jag förstår är detta första gången för dig, dock så har socialsekreteraren gjort detta många gånger och vet väldigt väl hur hen ska göra för att få skutan dit hen vill.

• Anonym (Vinst)
    Anonym (vemvet) skrev 2018-11-14 09:17:38 följande:

TS i stället för att lyssna på alla dessa tyckare på Familjeliv som i många fall inte har någon erfarenhet eller kunskap utan bara en åsikt ta omedelbart kontakt med ett juridiskt biträde så du inte hamnar i en grop som du har svårt att ta dig ur.

Vad jag förstår är detta första gången för dig, dock så har socialsekreteraren gjort detta många gånger och vet väldigt väl hur hen ska göra för att få skutan dit hen vill.

Vad gör att du anser dig besitta den enda sanningen och kunskapen över vad som är bäst att göra för Ts?

Att inte ens kommunicera med den handläggare som blir ansvarig för denna utredning, utan att ta kontakt med juridiskt ombud, får snarare Ts att se ut som att hon är medskyldig och att det är en allvarligare situation för barnen än vad Ts har skrivit om i trådstarten. Det finns ingen anledning för att tro att socialsekreteraren "vet väldigt väl hur hen ska göra för att få skutan dit hen vill".
  • Anonym (vemvet)
    Anonym (Vinst) skrev 2018-11-14 10:18:52 följande:
    Vad gör att du anser dig besitta den enda sanningen och kunskapen över vad som är bäst att göra för Ts?

Att inte ens kommunicera med den handläggare som blir ansvarig för denna utredning, utan att ta kontakt med juridiskt ombud, får snarare Ts att se ut som att hon är medskyldig och att det är en allvarligare situation för barnen än vad Ts har skrivit om i trådstarten. Det finns ingen anledning för att tro att socialsekreteraren "vet väldigt väl hur hen ska göra för att få skutan dit hen vill".
    Jag besitter empirisk kunskap, vilken kunskap besitter du?

I övrigt har jag inte sagt att Ts inte ska kommunicera med handläggare hos socialtjänsten, var har du fått det i från.

Jag har sagt att Ts bör kontakta ett biträde som kan stötta och hjälpa Ts i denna process.
  • Mrs Moneybags

Det ingår som sagt i deras tjänstebeskrivning att göra orosanmälan vid våld i hemmet. Det fel du har begått är att utsätta dina barn för en sådan miljö. 

Med det sagt, tror jag inte att barnen kommer att tas ifrån dig. Det viktiga är nu att du går vidare med ditt liv utan honom och tar emot den hjälp som du eventuellt kan få för att bli stark och må bättre. 

• Anonym (vemvet)
    Mrs Moneybags skrev 2018-11-14 10:25:21 följande:

Det ingår som sagt i deras tjänstebeskrivning att göra orosanmälan vid våld i hemmet. Det fel du har begått är att utsätta dina barn för en sådan miljö. 

Med det sagt, tror jag inte att barnen kommer att tas ifrån dig. Det viktiga är nu att du går vidare med ditt liv utan honom och tar emot den hjälp som du eventuellt kan få för att bli stark och må bättre. 

Helt riktigt, polis, skola, vården mfl är skyldig att göra orosanmälan till socialtjänsten om det finns minsta misstanke om att barn kan fara illa på ett eller annat sätt.

Det är många olika faktorer som avgör vad som kommer att hända, en del av dessa kan Ts påverka andra inte. Det som är viktigt att känna till är att detta är allt annat än en rättssäker process så det finns många gropar att falla ner i om man inte är extra varsam.

Socialtjänsten har inte samma krav på sig när det gäller utredningar som exempelvis polisen vilket göra att det kan räcka med obestyrkta påståenden eller åsikter för att genomdriva mycket ingripande åtgärder i en familjs liv.
  • Anonym (varstark)
    Anonym (Vad sker) skrev 2018-11-13 23:02:27 följande:

Jag har blivit misshandlad av min sambo och tog mig mod att ringa polisen i smyg nu ikväll. Polisen kom och grep honom och berättade för mig att dom måste göra en orosanmälan för barnen då det funnits våld i hemmet. Jag har panik och mår skit, kommer dom ta mina barn nu för jag ringde efter hjälp? :?(

Barnen har inte behövt se eller höra något men polisen da att det är standard att dom skickar in en anmälan om oro vid dessa brott. Så nu mår jag ännu sämre då jag är livrädd att även barnen ska tas ifrån mig. Jag har ju inte gjort något fel :?(????

Vad kan jag förvänta mig?

Också stressad då min äldstas pappa (mitt ex) kommer få ta del av detta och säkert göra allt för att jävlas med mig nu :?(... mår skit :?(

Var glad att du anmälde, framför allt för dina barns skull men givetvis även för din egen. Inga barn ska behöva växa upp i ett hem med våld. Ens barn ska alltid komma först. Nu kan du börja andas ut och tack vare din polisanmälan så får du och dina barn äntligen mer lugn och ro i ert liv och i er vardag. 

Nu gäller det också att vara stark och inte ta honom tillbaka. Vad han än säger och gör. 
  • Anonym (vemvet)
    Anonym (varstark) skrev 2018-11-14 10:39:22 följande:
    Var glad att du anmälde, framför allt för dina barns skull men givetvis även för din egen. Inga barn ska behöva växa upp i ett hem med våld. Ens barn ska alltid komma först. Nu kan du börja andas ut och tack vare din polisanmälan så får du och dina barn äntligen mer lugn och ro i ert liv och i er vardag. 

Nu gäller det också att vara stark och inte ta honom tillbaka. Vad han än säger och gör. 
    Du har helt rätt, det är alla barns rätt att få växa upp i ett tryggt hem. Våld ska ALDRIG accepteras oavsett om det sker i nära relation eller på annat sätt.

Jag håller med var stark, tänk på barnen och tänk på dig själv.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (vemvet) skrev 2018-11-14 10:22:48 följande:

Jag besitter empirisk kunskap, vilken kunskap besitter du?

I övrigt har jag inte sagt att Ts inte ska kommunicera med handläggare hos socialtjänsten, var har du fått det i från.

Jag har sagt att Ts bör kontakta ett biträde som kan stötta och hjälpa Ts i denna process.

Empirisk kunskap... Godmorgon.

Vad i hela friden ska ts ha ett juridiskt ombud till?
  • Anonym (vemvet)
    Anonym (Nej) skrev 2018-11-14 15:37:16 följande:
    Empirisk kunskap... Godmorgon.

Vad i hela friden ska ts ha ett juridiskt ombud till?
    Ditt inlägg talar sitt tydliga språk att du inte har den minsta aning om hur dessa processer fungerar.
  • Anonym (Soctant)

Socialen inleder oftast utredning i alla ärenden som rör våld. De kommer samtala med dig och barnen beroende på deras ålder. Utreda hur våldet ser/sett ut och vilket eventuellt stöd du kan behöva utifrån det. De kommer utreda hotbilden om det är så att du ex. behöver skyddat boende. Så länge du inte bor tillsammans med mannen kommer du INTE bli av med barnen. Men tar du tillbaka honom och det finns en risk att han utsätter dig igen, kan inte socialen låta barnen bo kvar där.

Soc kommer också utreda vad för stöd barnen behöver. Det finns olika samtalsinsatser barnen kan få för att bearbeta det de varit med om.

Du behöver INTE oroa dig i onödan. Soc finns där för att hjälpa inte för att ta dina barn så snabbt de kan.

Svar på tråden Socanmälan efter polis hjälpt mig med våld i hem?