• Anonym (Förbryllad)

Har hon rätt att göra så här?

Är en medelålders man som levt tillsammans med samma kvinna i 25 år.

För snart nio månader sen berättade hon att hon ville separera.

För sex månader sen träffade jag en kvinna, kalla henne "M".

Det mesta kring allt det har förvånat mig, att det ens var möjligt att känna som jag gör för henne.

Det sa inte klick, utan det var mer av ett hav som släpptes över oss.

Både hon och jag vet att vi kommer tillbringa en väldigt lång tid tillsammans.

Hon är intelligent, hon är klok och eftertänksam, hon är lugn, hon är genuint snäll och omtänksam.

Hon arbetar som kurator, har både en förskoleutbildning och socionomexamen.

Att jag träffat någon, henne i det här fallet, det har inte alls tagits emot med öppen famn av min exfru, utan det har varit fel på i princip allt.

Hur som helst. Hon kommer finnas i mitt liv väldigt lång tid, vilket jag är uteslutande glad för.

Jag har fem barn. Tre är vuxna, och lever i mångt och mycket sina egna liv.

De andra två är två tjejer, 9 resp. 14 år.

Tjejen som är 14 år bor tillsammans med mig heltid, och hon som är 9 år bor halva tiden med mig och halva tiden med sin mamma.

Mina barn är en väldigt viktiga i mitt liv, naturligtvis!

En i min värld helt naturlig följd i alltihop är att jag vill att mina barn ska få träffa M, men även att hon ska få träffa mina barn. Till en början på neutral mark, inte hemma hos M, och inte här hemma hos oss.

Jag vill inte kasta någon över barnen, men vill ändå att dom ska känna att det här är någon som kommer vara en del av deras pappas liv en lång tid, och därför vill jag att de ska få träffa henne.

Dottern som är 14 år har vid flera tillfällen utryckt att hon skulle vilja få träffa M, inte att hon bara ska vara något pappa måste nästan smyga med och gömma undan.

Här kommer nästa helt absurda detalj när det gäller min exfru.

M ska under inga omständigheter träffa barnen, det kommer inte på fråga.

"Varför?", är det första jag känner.

Svaret på det blir oftast "För att jag säger det! Det är mina barn också, och vill jag inte att dom ska träffa henne så ska du lyda, annars ska jag ta det till rätten!".

Jag är intelligent nog att fatta beslut kring vad som är bra respektive dåligt för mina barn.

Jag skulle aldrig utsätta dom för något som inte var bra.

Men nej, M får ABSOLUT inte träffa barnen.

"Henne får du träffa bäst du vill, men barnen ska inte träffa henne!".

Här pratar vi alltså om någon som arbetar som kurator, och som arbetat som förskolelärare.

Världens snällaste människa!

Det finns inga logiska skäl till varför mina barn inte ska få träffa kvinnan som kommit in i deras pappas liv, och kommer vara kvar där väldigt länge.

Min fråga är, har min exfru rätt att göra på det här viset. Hota med familjerätten ifall jag låter mina barn träffa M?

Jag menar, det finns ju inga logiska skäl överhuvudtaget.

• Svar på tråden Har hon rätt att göra så här?
  • Anonym (mimmi)

De logiska skälen är att ert uppbrott är färskt och att hon inte klarar av att tänka logiskt.

Hur länge har ni bott isär? Har skilsmässan gått igenom?

• Anonym (Också kurator)

Naturligtvis har din exfru ingen rätt att bestämma vad du gör när du har barnen eller vem de träffar och inte.

Har inte din flickvän berättat det för dig? Hon är ju ändå Socionom och kurator.

Särskilt löjligt är det när de ändå vet om henne och vill träffa henne. Det gör det än mer märkligt för dem att inte träffa henne. Till sist så är det ju heller inga småbarn vi talar om.

• Anonym (Förbryllad)
    Anonym (mimmi) skrev 2018-11-14 06:48:46 följande:

De logiska skälen är att ert uppbrott är färskt och att hon inte klarar av att tänka logiskt.

Hur länge har ni bott isär? Har skilsmässan gått igenom?

Vi har bott isär i sju månader, och vi var inte gifta de sju sista åren då vi skiljde oss, men bestämde oss för att försöka på nytt.
  • Anonym (Förbryllad)
    Anonym (Också kurator) skrev 2018-11-14 06:54:23 följande:

Naturligtvis har din exfru ingen rätt att bestämma vad du gör när du har barnen eller vem de träffar och inte.

Har inte din flickvän berättat det för dig? Hon är ju ändå Socionom och kurator.

Särskilt löjligt är det när de ändå vet om henne och vill träffa henne. Det gör det än mer märkligt för dem att inte träffa henne. Till sist så är det ju heller inga småbarn vi talar om.

Om hon berättat det för mig? Du, jag har inte mod nog att tala om vilken cirkus som pågår "vid sidan om".

Hon vet det mesta kring mitt liv, men det här känns lite magstarkt att berätta. Speciellt när det inte finns någon endaste typ av logik i alltihop.

14åriga tjejen har sagt själv till mamman "Men jag vill ju träffa henne. Det är ingen som bestämmer vem jag ska få träffa!", men får till svar "Jag är er mamma, jag bestämmer över er tills ni är myndiga!".
  • Brumma

Nej, här är svaret enkelt - hon har överhuvudtaget inget att säga till om här.

Sedan kan hon naturligtvis börja krångla med annat- en del ex kan tuvärr förstöra rätt mkt pga svartsjuka - men familjerätten kan hon inte dra in pga att du låter sina barn träffa din nya.

• Bibbidi
    Anonym (Förbryllad) skrev 2018-11-14 07:01:30 följande:

Vi har bott isär i sju månader, och vi var inte gifta de sju sista åren då vi skiljde oss, men bestämde oss för att försöka på nytt.

Din exfru kan narurligtvis inte bestämma ifall dina barn ska träffa din nya eller inte. Som.någon skrev, antagligen är uppbrotten färskt och hon kanhar inte tänka klart just nu. Även om det var hon som tog intiativet till skilsmässa är det ju fortfarande superkänsligt, många känslor och minnen.

Ett sidospår: 6-7 månader efter en skilsmässa är i mitt tycke alldeles för snabbt för att intrudicera en ny! När du skrev det tänkte jag bara "wuuuooooaaw!". Människa, vänta några månader till innan dina barn (speciellt 9åringen) får träffa den nya. Det är ju mycket de små måste bearbeta, de är fortfarande barn. Ni är deras föräldrar. Det är jättesnabbt, för snabbt, att intriducera en ny efter knappt ett halvår efter ens föräldrar gått isär. Speciellt när man är så liten.
  • enanna

Det är troligen bara svårt att hantera att du så snabbt träffat någon ny och är så lycklig. Även om hon var den som ville separera kan hon känna sig bedragen pga att du så snabbt kom över henne. Om hon har orsak att tro att barnen far illa får hon förstås hindra barnen från att träffa M. Men bara för att hon inte vill det, nej.

Och när vi nu bara har din syn på saken så måste jag tillägga att det också är möjligt att hon känner dig så väl att hon inser att du kommer att vara dökär ett tag i M, och att det sedan spricker för en ny flamma, eller något i den stilen. Hon kanske på riktigt är orolig för något men tror sig veta att du inte kommer att köpa hennes förklaring.

• Anonym (Förbryllad)
    Bibbidi skrev 2018-11-14 07:10:36 följande:

Din exfru kan narurligtvis inte bestämma ifall dina barn ska träffa din nya eller inte. Som.någon skrev, antagligen är uppbrotten färskt och hon kanhar inte tänka klart just nu. Även om det var hon som tog intiativet till skilsmässa är det ju fortfarande superkänsligt, många känslor och minnen.

Ett sidospår: 6-7 månader efter en skilsmässa är i mitt tycke alldeles för snabbt för att intrudicera en ny! När du skrev det tänkte jag bara "wuuuooooaaw!". Människa, vänta några månader till innan dina barn (speciellt 9åringen) får träffa den nya. Det är ju mycket de små måste bearbeta, de är fortfarande barn. Ni är deras föräldrar. Det är jättesnabbt, för snabbt, att intriducera en ny efter knappt ett halvår efter ens föräldrar gått isär. Speciellt när man är så liten.

Det är nog jag som varit oklar/otydlig i mitt inlägg. Jag syftar inte på att någon ska träffa barnen nu.

Till att börja med så behöver både hon och jag lång tid på oss, av en mängd olika anledningar. Vi är båda överens om att det här måste få ta lång tid, gå sakta fram.

Med det sagt så handlade detta ler generellt om att det är JAG som avgör vem mina barn får träffa. Att så länge det inte finns något som skadar barnen eller utsätter dom för fara, vilket jag inte skulle någonsin göra så finns det ingen logik i att min exfru ska tala om för mig att jag måste göra som hon säger enbart för att det är våra gemensamma barn.
  • Anonym (Också kurator)
    Anonym (Förbryllad) skrev 2018-11-14 07:05:20 följande:
    Om hon berättat det för mig? Du, jag har inte mod nog att tala om vilken cirkus som pågår "vid sidan om".

Hon vet det mesta kring mitt liv, men det här känns lite magstarkt att berätta. Speciellt när det inte finns någon endaste typ av logik i alltihop.

14åriga tjejen har sagt själv till mamman "Men jag vill ju träffa henne. Det är ingen som bestämmer vem jag ska få träffa!", men får till svar "Jag är er mamma, jag bestämmer över er tills ni är myndiga!".
    Ja, visst bestämmer hon över sina barn men det gör ju du också. Enda gången hon kan ha synpunkter på vem barnen umgås med är om det är en person som utgör fara för dem.

Hon hotar dig med rätten och Familjerätten(inte samma sak så är osäker på vilken du menar) och du lägger dig platt direkt? Istället för att tänka logiskt eller åtminstone ta reda på vad som faktiskt gäller? Hon har ju noll att komma med i en eventuell vårdnads och/eller umgängestvist. Vad ska hon säga? "Min examen har träffat en kvinna och jag vill inte att de träffar henne men han lyder inte så nu ska barnen bo hos mig" På frågan om varför de inte ska träffa henne och på vilket vis det är skadligt för barnen så kommer hon ju inte ha något vettigt svar, eller hur?
  • Anonym (Förbryllad)
    enanna skrev 2018-11-14 07:10:59 följande:

Det är troligen bara svårt att hantera att du så snabbt träffat någon ny och är så lycklig. Även om hon var den som ville separera kan hon känna sig bedragen pga att du så snabbt kom över henne. Om hon har orsak att tro att barnen far illa får hon förstås hindra barnen från att träffa M. Men bara för att hon inte vill det, nej.

Och när vi nu bara har din syn på saken så måste jag tillägga att det också är möjligt att hon känner dig så väl att hon inser att du kommer att vara dökär ett tag i M, och att det sedan spricker för en ny flamma, eller något i den stilen. Hon kanske på riktigt är orolig för något men tror sig veta att du inte kommer att köpa hennes förklaring.

Jag förstår hur du tänker och resonerar, men är ytterst tveksam.

Till att börja med så efter hon hade berättat att hon ville skiljas så tog det inte mer än ett par veckor innan hon var ute på ett flertal dejtingsidor. Hon har dejtat flera män under den här tiden. Hon har kontakt med en man nu bara för att ta ett exempel.

Jag har inte "letat efter nån", inte haft en tanke i de banorna. M bokstavligen trillade ner framför mina fötter, och det sa klick med stora bokstäver direkt!

Hon är i mitt liv för att stanna, och skulle hon mot alla naturens lagar inte göra det så är det inte så att jag fortsätter till nästa.

Jag känner mig inte ensam eller saknar någon att dela livet med. Däremot har jag träffat en kvinna som jag vill dela vardagen och livet med!
Svar på tråden Har hon rätt att göra så här?