• Ellendellen

    Upprepade missfall, följas åt och stötta?

    Hej allihopa!

    Jag har precis fått mitt tredje missfall (MA). Det första 2014, det andra 2015 och nu ett till. Känner sån otrolig hopplöshet och tårarna kan inte sluta rinna. Är orolig för framtiden, om man någonsin kommer få behålla en graviditet och hur man ska orka den här processen.

    Finns det fler därute som kämpar och vill prata och stötta varandra? Känner mig väldigt ensam i det hela då jag inte orkar prata med familj och vänner. 

    KRAM

  • Svar på tråden Upprepade missfall, följas åt och stötta?
  • Emma30
    UndrandeSökare skrev 2019-01-03 21:16:36 följande:

    Ja, Blomman kollade upp det sa hon och det fanns inte att få tag på i december, skulle komma in nån gång under januari, men kan ju vara i slutet av januari?.

    Dr Gorgy glömde nämna att jag måste ta ett Tuberkulostest och ett Insuline resistancetest först innan jag börjar med behandlingen. Så försöker nu kolla upp om jag kan ta det i Sverige eller om jag måste resa till London för att ta det.


    I apotekets dator stod det att de beräknas vara i lager 2 eller 3 januari. Får ringa apoteket imorgon och fråga. Jag vill och veta hur länge det håller så jag vet om jag kan hämta ut långt i förväg. Vet du det?

    Varför måste du ta dom testerna?
  • UndrandeSökare
    Mawie skrev 2019-01-03 17:46:30 följande:

    Har en läkare som hjälper oss nu sedan våran dotters hjärta bara stannade 5 dagar innan beräknad förlossning, prover har tagits på henne och på mig. Hade varit lättare om man vetat orsak så man kunnat undvika det nästa gång. Läkaren säger bara att jag haft jäkla otur.Har tagit oss snart 4 år, tar det like lång tid igen så är det kört för oss, då får vi nog inga barn.Tar progestronkräm och har fått trombyl utskriven,Tog första tabletten samma dag jag började blöda.Blöder som en vanlig mens nu. Har ett inplanerat ultraljud nästa vecka, får svar då om det möjligtvis finns ngt levande där eller inte.

    Blir gravid ganska lätt men sen slutar det bara.


    Det finns inget som heter otur när man fått 3 missfall eller mer. Det finns alltid en orsak. Jag har haft 6 missfall och vår missfallsutredning i Sverige visade inget tyvärr för de tog för få prover.

    Vi har sen gjort bättre utredningar i Aten, Riga och London och fått veta att mitt immunförsvar är problemet, som stöter bort embryot. Oftast behöver man börja med medicinerna innan man blir gravid tex Trombyl.

    Nu hoppas jag det går bra denna gång för dig, men om det inte gör det så kan jag tipsa dig om att göra ivfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. För man kan ha baciller därinne utan symtom och utan att de svenska testerna visat något. Om man har baciller så kan de störa implantationen när embryot försöker fästa och då kan det bli minus eller missfall.

    Testet kostar 300 euro och då ingår receptskrivning om baciller hittas. Googla på ivfserum infection screening för mer info.
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2019-01-03 21:25:16 följande:

    I apotekets dator stod det att de beräknas vara i lager 2 eller 3 januari. Får ringa apoteket imorgon och fråga. Jag vill och veta hur länge det håller så jag vet om jag kan hämta ut långt i förväg. Vet du det?

    Varför måste du ta dom testerna?


    Eftersom jag vid Dr Gorgys utredning gjorde biopsi på slemhinnan och förhöjda NK-celler hittades så ska jag ta 2 Humirasprutor, men innan man tar Humira måste man först ta ett Tuberkulostest.

    Jag testade positivt för PAI-1 vid utredningen och då måste man ta ett insuline resistancetest för att se om man behöver ta Metformintabletter.

    Jag vet tyvärr inte hur lång hållbarheten på ivig är.
  • HAGUJ

    Jag vill bara ge dig lite hopp och stöd med att berätta hur det var för oss.

    Under 2016 och 2017 hade vi tre missfall, ett av dem upptäcktes på KUB och jag hade inte anat något.

    Efter tredje missfall fick vi en utredning som inte visade några fel. Precis efter utredningen blev vi gravida för fjärde gången och i deceember 2017 fick vi bli föräldrar. På grund av missfallen ansåg vi att det inte fanns någon anledning till att vänta speciellt länge med att försöka få syskon, vi räknade helt enkelt med att få några missfall. Men icke, nu är vi gravida igen och om inget oväntat händer är vi tvåbarnsföräldrar i maj.

    Hade någon sagt det till mig för knappt två år sedan skulle jag absolut inte tro på det.

    För varje dag som går är du närmare ett barn.

    Lycka till och det är jobbigt!

  • Emma30
    UndrandeSökare skrev 2019-01-03 21:38:26 följande:

    Eftersom jag vid Dr Gorgys utredning gjorde biopsi på slemhinnan och förhöjda NK-celler hittades så ska jag ta 2 Humirasprutor, men innan man tar Humira måste man först ta ett Tuberkulostest.

    Jag testade positivt för PAI-1 vid utredningen och då måste man ta ett insuline resistancetest för att se om man behöver ta Metformintabletter.

    Jag vet tyvärr inte hur lång hållbarheten på ivig är.


    Privigen skulle varit åter på lagret idag men det är fortfarande restat.. alltså är datumet flyttat sen jag kollade med apoteket förra veckan. Känns som att man behöver köpa på sig flera doser så fort de får in nytt.. kan ju inte riskera att stå utan ifall jag plussar bara för att det är restat igen..
  • UndrandeSökare
    Emma30 skrev 2019-01-04 19:11:43 följande:

    Privigen skulle varit åter på lagret idag men det är fortfarande restat.. alltså är datumet flyttat sen jag kollade med apoteket förra veckan. Känns som att man behöver köpa på sig flera doser så fort de får in nytt.. kan ju inte riskera att stå utan ifall jag plussar bara för att det är restat igen..


    Ok, hoppas du får tag på ivig snart.
  • Ellendellen

    Ni som gjort en utredning, hur går den till? hur lång tid tar det innan man får svar osv?

    Jag har fått en tid nu i slutet av januari och känner mig så otålig. Vill försöka igen. Kommer man behöva vänta tills efter provsvaren har kommit?

  • UndrandeSökare
    Ellendellen skrev 2019-01-06 16:56:05 följande:

    Ni som gjort en utredning, hur går den till? hur lång tid tar det innan man får svar osv?

    Jag har fått en tid nu i slutet av januari och känner mig så otålig. Vill försöka igen. Kommer man behöva vänta tills efter provsvaren har kommit?


    Olika Landsting har olika riktlinjer för missfallsutredning. Men det vanligaste är att man tar en mängd blodprover på kvinnan(t ex sköldkörtelprover, koagulationsprover, etc) man gör vaginalt ultraljud och sprutar in koksaltlösning för att se hur allt ser ut därinne (livmoder och äggledare, samt gör spermaprov på mannen, man brukar också ta ett blodprov på både mannen och kvinnan och göra kromosomanalys.

    Jag skulle rekommendera att du väntar med att försöka bli gravid tills att ni fått göra utredningen och fått era provsvar. Om något hittas så kan du behöva få mediciner utskrivna och börja med dessa innan ägglossning, för att kunna förhindra fler missfall.

    I vissa fall hittar man tyvärr ingen orsak till missfallen och man får då diagnosen "oförklarlig barnlöshet". Så blev det för mig och min sambo. Vi hade då fått 4 missfall (naturliga graviditeter) och vi fick ingen mer hjälp av Landstinget eftersom ivf inte hjälper om man får upprepade missfall. Man måste hitta orsaken till missfallen först, annars kommer man bara fortsätta få missfall även med ivf.

    Så då hittade jag Atentråden här på Familjeliv, vi reste till Aten och fick en bättre utredning där det visade sig att mitt immunförsvar var orsaken till missfallen.
    Tyvärr "tror inte" svenska läkare på att kvinnans immunförsvar kan orsaka missfall, men utomlands vet de bättre. Så skulle det vara så att inga fel hittas vid er missfallsutredning kom då till Atentråden, där finns de många kunniga personer. Tråden heter " Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

    Läs resten av vår historia här:
    www.familjeliv.se/user/presentation/view/undrandesokare

    Här hittar du info från 2 olika landsting ang Missfallsutredning som jag hittade nu när jag googlade:

    vis.nll.se/process/vard/Dokument/vard/V%C3%A5rdrutiner/Diagnos/ICD10/Upprepade%20missfall,%20utredning%20och%20behandling.pdf

    vardgivarwebb.regionostergotland.se/Startsida/PM-medicinska-o-vardadm/PM-dokument/Barn--och-Kvinnocentrum/Kvinnoklinikerna-i-Ostergotland/Lokala-medicinska-PM-US/Upprepade-missfall---utredning-och-behandling-Kvinnokliniken-i-Linkoping/
  • UndrandeSökare
    Mawie skrev 2019-01-03 17:46:30 följande:

    Har en läkare som hjälper oss nu sedan våran dotters hjärta bara stannade 5 dagar innan beräknad förlossning, prover har tagits på henne och på mig. Hade varit lättare om man vetat orsak så man kunnat undvika det nästa gång. Läkaren säger bara att jag haft jäkla otur.Har tagit oss snart 4 år, tar det like lång tid igen så är det kört för oss, då får vi nog inga barn.Tar progestronkräm och har fått trombyl utskriven,Tog första tabletten samma dag jag började blöda.Blöder som en vanlig mens nu. Har ett inplanerat ultraljud nästa vecka, får svar då om det möjligtvis finns ngt levande där eller inte.

    Blir gravid ganska lätt men sen slutar det bara.


    Hur går det nu Mawie? Har du fått Fragmin eller nån annan medicin utskriven inför nästa försök?

    Kan du tänka dig att göra utredning utomlands så kontakta Dr Dimitri på Life clinic i Aten eller Dr Gorgy på FGA i London. De kan hjälpa dig med bättre behandling mot upprepade missfall.
  • Ambra78

    Hej,
    har inte läst hela tråden..
    Vill börja med att beklaga alla era missfall, det är så fruktansvärt att gå igenom, har själv 5 stycken i bagaget och har gråtit många, många tårar och kännt hopplöshet, så jag vet precis vad ni går igenom..

    Håller med om att det finns en klar poäng med att söka sig utomlands.
    Jag är så besviken och missnöjd med den svenska s.k. hjälpen vi fått..
    Dels tog allt såååå lång tid och vi fick bara höra; gå hem och ha sex så kommer det nog ordna sig tillslut..
    När jag vid något tillfälle nämnde immunproblem, så fick jag svaret: att det där tror vi minsann inte på här i Sverige.
    Jag var i början rädd att det skulle vara krångligt att söka sig utomlands, men för oss gick allt bara hur smidigt sonm helst så fort vi väl tog steget..
    Hade jag vetat det vi vet idag, hade jag sökt mig utomlands direkt!
    På min klinik fick jag:
    Intralipiddropp, Prednisolon, Trombyl, Progesteron bla.
    Och det verkar gjort susen för 8månader senare födde jag vår ooootroligt efterlängtade son.
    Efter fem års försök och alla missfall trodde jag aldrig det skulle bli vår tur...men det gick tillslut<3

Svar på tråden Upprepade missfall, följas åt och stötta?