• Anonym (Får man?)
    Äldre 15 Nov 11:55
    1038 visningar
    27 svar
    27
    1038

    När kan man låta barnen...

    Försöker göra en lång historia kort.

    Två barn, 10 och 12 år gamla tillsammans med min ex man. Vi skildes för 8 år sedan. Jag har ensam vårdnad.

    Minimalt engagerad i barnen även när vi bodde ihop mem efter separationen glesare och glesare.

    Bor sedan 5 år i Spanien. Träffas 1 gång/år.

    Psykisk misshandel speciellt av yngsta barnet och mig men även stora barnet.

    Yngsta vill inte träffa sin pappa alls men pga ålder har jag fått reda på stt jag måste tvinga honom...vilket känns hemskt!

    Skypesamtalen har ebbat ut för barnen vill inte.

    Nu börjar pappan anklaga mig för att jag låtetr dom få bestämma själva. Han anser att dom är för små för att få bestämma om de ska träffas/ringa eller inte.

    Yngsta går på bup bl a pga detta och har stor ångest kopplat till sin pappa pga den psykiska misshandeln. De har noll förtroende för sin pappa.

    Hur gör jag? Finns det nån ålder där barnen faktiskt får bestämma själva (förutom det uppenbara vid 18 års ålder) eller är det att tvinga dom till samtal och träffar i 6 och 8 år till??

  • Svar på tråden När kan man låta barnen...
  • Äldre 15 Nov 11:59
    #1

    Barn Får teoretiskt aldrig besämma, det är vårdnadshavaren eller domstol.

  • Anonym (mmm)
    Äldre 15 Nov 12:05
    #2

    Det finns inget "tvinga" även om jag förstår vad du menar, men vem säger det?  

    Och vad ska han göra då, om de inte vill prata på skype? Om de bara går därifrån trots att du svarat på samtalet tex. Då har du försökt, du har inte motarbetat. 

    De på BUP bör ju också kunna säga utifrån hur det barnet mår, att det inte mår bra av att tvingas ha kontakt med sin pappa just nu. 

    Hur går träffarna till? Vilka andra är med då? 

    Här har min man ensam vådnad om sina barn pga att deras mamma är psykiskt allvarligt sjuk (vilket hon själv inte förstår och därför inte tycker om hur rätten har bestämt) I domen står väldigt tydligt att allt handlar om barnens behov, och om de vill träffa henne eller inte. Yngsta barnet är 10. Nu har kanske dina barns pappa ingen sån sjukdom som gör att man anser honom olämplig men ingen har på något sätt sagt att man måste tvinga barnen att träffa henne. (Varken Soc, familjeenheten eller tingsrätten) 

    Svar på din fråga är att det finns ingen ålder men att man ska se på varje fall och om det är så uppenbart med ångest knutet till pappan osv, så undrar jag som sagt vem som använder ordet "tvinga"? 

  • Anonym (Får man?) Trådstartaren
    Äldre 15 Nov 12:06
    #3

    [quote=79215565][quote-nick]Kjell2 skrev 2018-11-15 11:59:52 följande:[/quote-nick]Barn Får teoretiskt aldrig besämma, det är vårdnadshavaren eller domstol.[/

    Okej men kan jag som vårdnadshavare bestämma att de själva får välja pga deras mående utan att jag gör något helt galet?! Förstår du vad jag menar? Min yngsta mår verkligen uselt av det och får stor ångest bara man nämner pappan.

  • Äldre 15 Nov 12:13
    #4
    Anonym (Får man?) skrev 2018-11-15 12:06:34 följande:

    [quote=79215565][quote-nick]Kjell2 skrev 2018-11-15 11:59:52 följande:[/quote-nick]Barn Får teoretiskt aldrig besämma, det är vårdnadshavaren eller domstol.[/

    Okej men kan jag som vårdnadshavare bestämma att de själva får välja pga deras mående utan att jag gör något helt galet?! Förstår du vad jag menar? Min yngsta mår verkligen uselt av det och får stor ångest bara man nämner pappan.


    Om du gör något galet går inte att svara på. Vad kommer pappan göra om han inte får tala med eller träffa sin barn?
    Hur kommer barnen se på detta i framtiden, kommer de anklaga dig för att de inte känner sin pappa?

  • Anonym (Får man?) Trådstartaren
    Äldre 15 Nov 12:24
    #5

    [quote=79215591][quote-nick]Kjell2 skrev 2018-11-15 12:13:14 följande:[/quote-nick]Om du gör något galet går inte att svara på. Vad kommer pappan göra om han inte får tala med eller träffa sin barn?

    Hur kommer barnen se på detta i framtiden, kommer de anklaga dig för att de inte känner sin pappa?

    [/

    Vi har pratat om detta så nä övertygad om att de inte kommer anklaga mig. Aldrig motsatt mig nåt samtal eller träff. Snarare att jag fått övertala dom att åka och träffa honom.

  • Anonym (Får man?) Trådstartaren
    Äldre 15 Nov 12:27
    #6
    Anonym (mmm) skrev 2018-11-15 12:05:06 följande:

    Det finns inget "tvinga" även om jag förstår vad du menar, men vem säger det?  

    Och vad ska han göra då, om de inte vill prata på skype? Om de bara går därifrån trots att du svarat på samtalet tex. Då har du försökt, du har inte motarbetat. 

    De på BUP bör ju också kunna säga utifrån hur det barnet mår, att det inte mår bra av att tvingas ha kontakt med sin pappa just nu. 

    Hur går träffarna till? Vilka andra är med då? 

    Här har min man ensam vådnad om sina barn pga att deras mamma är psykiskt allvarligt sjuk (vilket hon själv inte förstår och därför inte tycker om hur rätten har bestämt) I domen står väldigt tydligt att allt handlar om barnens behov, och om de vill träffa henne eller inte. Yngsta barnet är 10. Nu har kanske dina barns pappa ingen sån sjukdom som gör att man anser honom olämplig men ingen har på något sätt sagt att man måste tvinga barnen att träffa henne. (Varken Soc, familjeenheten eller tingsrätten) 

    Svar på din fråga är att det finns ingen ålder men att man ska se på varje fall och om det är så uppenbart med ångest knutet till pappan osv, så undrar jag som sagt vem som använder ordet "tvinga"? 


    Det är mitt ord, tvinga, flr det är så jag känner det när barnen säger ?jag vill inte träffa honom om jag inte absolut måste? eller ?jag vill inte prata med pappa, måste jag göra det??? För mig är det då att tvinga mem kanske fl ordval?

    Det är jag som är med när vi ses för yngsta barnet vägrar själv och än mindre med nån annan

    Detta är ju en lång historia som är svår att få ner på några skrivna rader tyvärr
  • Äldre 15 Nov 12:28
    #7
    Anonym (Får man?) skrev 2018-11-15 12:24:15 följande:

    [quote=79215591][quote-nick]Kjell2 skrev 2018-11-15 12:13:14 följande:[/quote-nick]Om du gör något galet går inte att svara på. Vad kommer pappan göra om han inte får tala med eller träffa sin barn?

    Hur kommer barnen se på detta i framtiden, kommer de anklaga dig för att de inte känner sin pappa?

    [/

    Vi har pratat om detta så nä övertygad om att de inte kommer anklaga mig. Aldrig motsatt mig nåt samtal eller träff. Snarare att jag fått övertala dom att åka och träffa honom.


    Rent lagligt kan du stoppa umgänge, samtal odyl. Jag antar att det inte finns ett fastställt umgängesavtal. Det är möjligt att det för stunden är det som är bäst för barnen.

    Frågan är vad pappan kommer gör då? Kommer han stämma i domstol och det slutar med fastställt umgänge och att han får vårdnade då du saboterat alla försök till umgänge. 


  • Anonym (Får man?) Trådstartaren
    Äldre 15 Nov 12:36
    #8

    [quote=79215630][quote-nick]Kjell2 skrev 2018-11-15 12:28:25 följande:[/quote-nick]Rent lagligt kan du stoppa umgänge, samtal odyl. Jag antar att det inte finns ett fastställt umgängesavtal. Det är möjligt att det för stunden är det som är bäst för barnen.

    Frågan är vad pappan kommer gör då? Kommer han stämma i domstol och det slutar med fastställt umgänge och att han får vårdnade då du saboterat alla försök till umgänge. 

    [/

    Nä det kommer han inte göra då han vet att han inte fixar att ha dom själv och inte har intresset av det heller.

    Saboterat?? Mm så kan man se det. Min fråga är ju egentligen baserat på att barnen mår psykiskt dåligt vid kontakt med honom och ena barnet har fått 2-3 psykiatriska diagnoser pga detta...tänker att det måste finnas nåt vett i att umgänge är väl för barnens bästa och inte förälderns eller?!

  • Äldre 15 Nov 12:39
    #9
    Anonym (Får man?) skrev 2018-11-15 12:36:22 följande:

    [quote=79215630][quote-nick]Kjell2 skrev 2018-11-15 12:28:25 följande:[/quote-nick]Rent lagligt kan du stoppa umgänge, samtal odyl. Jag antar att det inte finns ett fastställt umgängesavtal. Det är möjligt att det för stunden är det som är bäst för barnen.

    Frågan är vad pappan kommer gör då? Kommer han stämma i domstol och det slutar med fastställt umgänge och att han får vårdnade då du saboterat alla försök till umgänge. 

    [/

    Nä det kommer han inte göra då han vet att han inte fixar att ha dom själv och inte har intresset av det heller.

    Saboterat?? Mm så kan man se det. Min fråga är ju egentligen baserat på att barnen mår psykiskt dåligt vid kontakt med honom och ena barnet har fått 2-3 psykiatriska diagnoser pga detta...tänker att det måste finnas nåt vett i att umgänge är väl för barnens bästa och inte förälderns eller?!


    Ja, umgänge, kontakt mm ska ske utifrån barnets bästa. Men det är inte ovanligt att föräldrar och domstol har olika åsikter vad som är bäst för barnen.

    Så, även om du inte anser dig sabotera något kan han tycka det och i slutändan en domstol.


  • Anonym (Får man?) Trådstartaren
    Äldre 16 Nov 17:12
    #10

    Barnen har egna mobiler som han har tillgång till. Då kan det väl aldrig räknas som saboterande?!!!

Svar på tråden När kan man låta barnen...