• Äldre 15 Nov 18:36
    665 visningar
    7 svar
    7
    665

    S-HCG test - Utomkvedshavandeskap

    Hej tjejer!

    Jo.. såhär är det.

    Jag var inne i tisdags hos läkare och gyn och gjorde ett VUL.

    Ett väldigt tidigt VUL, med tanke på att det blivit fel med räkningen om hur långt gången jag är.

    Är dock i vecka 6+5 nu vid korrekt räkning.

    Hur som helst.. bm kollar förbryllat på skärmen och drar VUL-pinnen överallt och säger att hon inte kan se någonting..?! Ingen hinnsäck vad jag fattade det som heller.

    Tillslut, efter kanske 20 min kallade hon på läkare som fick undersöka saken närmare.

    När jag hade tömt urinet så såg dem någonting men dem var fortfarande väldigt tveksamma.

    Och säger till mog att jag ska få ta ett S-HCG prov & även åka direkt in till akutgyn om jag får smärtor i magen.

    Alltså misstänks Utomkvedshavandeskap. Och jag är helt förstörd.

    Idag fick jag reda på hcg halten från i tisdags och den låg på 2200

    Är det normalt för vecka 6+5??

    Får mina resultat imorgon. Men jag får sån oro över detta så jag blir galen.

    Vid s-hsg, vad bör det ligga på i vecka 6? Jag är så okunnig och detta är min första grav.

    Snälla tjejer hjälp mig.

    Vad ska man ligga på för s-hsg vid utomkvedshavandeskap ?

  • Svar på tråden S-HCG test - Utomkvedshavandeskap
  • Äldre 15 Nov 18:46
    #1

    Vid hcg över 1000 så ser man en graviditet i livmodern. Så har du inte blött något så verkar det vara utomlveds...

    I den veckan brukar man ha högre hcg eftersom man ofta ser en graviditet redan vid 5+0.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 15 Nov 18:50
    #2

    När jag hade utomkveds hade jag hcg 800-900 i v 6+2 så du har ju mer men tyvärr kan det ju vara utomkveds ändå. Vet hur det känns och det är hemskt. Hoppas på ett mirakel för dig.


    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Äldre 15 Nov 19:49
    #3

    Får helt enkelt se imorgon vad dem säger när dem ringer. Men usch, denna oro

  • Äldre 15 Nov 20:54
    #4

    Haft ont i vänster äggledare under kvällen också. Ber för ett mirakel imorgon????

  • Äldre 16 Nov 17:33
    #5

    Hur har det gått <3

  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 17 Nov 19:28
    #6

    Jag hade 700-800 i hcg när jag hade utomkveds. 

  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 17 Nov 19:28
    #6

    Jag hade 700-800 i hcg när jag hade utomkveds. 

  • Anonym (*)
    Äldre 18 Nov 10:00
    #7

    Det viktiga när man diagnostiserar utomkveds är hur hcg-mönstret är. (Och om man får ont, då) Jag tror att du kommer få ta några fler blodprov med 2-3 dagars mellanrum för att se om hcg sjunker, dubblas som vid en normal graviditet och att du kanske är kortare gången än trott, eller om det höjs bara litegrann. Vid ett X så fortsätter HCGt att höjas, men alldeles för lite per dag.

    Såg nu att det var nån dag sen du skrev, hur har det gått?

Svar på tråden S-HCG test - Utomkvedshavandeskap