• Sharper

Gemensam ekonomi med bonusbarn?

Jag har 2 barn (2 och 5) samt min man har 2 barn (8 och 10). För oss var det självklart att inte dela upp kostnaderna gällande barnen. Vi betalar alla räkningar mm sen delar vi 50/50 på det som är kvar och det ska gå till barnens kläder, nöjen mm. Vi swishar varandra om det behövs osv. Jag är den som betalat mest kläder även till hand barn men det har gjort att han fått betala en del av mina nöjen istället. Det är våra barn oavsett biologiskt eller inte. (Mina barn bor hos oss på heltid och hans barn bor halvtid)

• Sharper

Jag förstår att alla tänker olika. Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att utesluta barnen från våra gemensamma kostnader. Det var inget vi ens behövde diskutera när vi valde att flytta ihop mm, vi delar inte på barnen, när vi lever ihop så är det våra barn, oavsett biologiska barn eller inte. Dessutom tycker jag det är krångligt om man ska dela upp att 3/4 av maten ska han betala men kanske 1/2 av kostnaden för något annat. Räkna in barnbidrag och liknande i era totala Inkomster och vill ni inte ha gemensam ekonomi så beräkna procentuellt vad var och en ska betala till det gemensamma (här kan man isåfall inte räkna med kläder mm för barnet, det kan isåfall föräldern stå för med sina pengar som är kvar).

Vi slår ihop alla, betalar räkningar mm sen delar vi 50/50 och det är våra fickpengar. Jag sköter oftast klädinköp men vi swishar varandra om den enes pengar är slut osv.

Svar på tråden Gemensam ekonomi med bonusbarn?