Inlägg från: Anonym (----) |Visa alla inlägg
  • Anonym (----)

Gemensam ekonomi med bonusbarn?

Anonym (Pappas nya tjej) skrev 2018-11-15 22:32:01 följande:

Hej!

Jag har träffat en partner som har ett barn från tidigare relation. Jag har inga. Vi har varit tillsammans en längre tid nu och tanken på att flytta ihop och köpa gemensamt boende känns inte allt för avlägsen. Men nu till den ekonomiska biten som jag funderar väldigt mycket kring. Går man in med hälften var, eller borde han stå för en större del eftersom har ett barn som behöver ett eget rum?

Och när man väl bor tillsammans, hur lägger ni upp ekonomin då? Jag ser mig absolut inte som snål, men hur det än så har inte jag valt att skaffa något barn och har ingen skyldighet att månatligen låta mina pengar gå till barnet. Självklart vill jag köpa presenter och liknande till barnet.

Jag tjänar strax över 20 000 kr efter skatt och min pojkvän betydligt mer. Barnets mamma har också ett välbetalt arbete. Det jag försöker säga är att barnet har det bra; har fritidsaktiviteter som kostar en del och får allt hon behöver.

Jag skulle inte kalla dig snål för att du inte vill betala för hans barn. Däremot skulle jag kalla mannen för snål om han vill att du ska betala för hans barn, speciellt när han tjänar mer än du.
Svar på tråden Gemensam ekonomi med bonusbarn?