• ac63

DROGER !?

Tonårsföräldrar, hjälp sökes!! Huuur beter man sig om man får reda på att ens unge röker elller snusar vid ca 15 årsålder???? Ska man inte bry sig - det finns ju "mkt värre saker" eller förbjuda?! SVÅRT för mig. Skulle vara intressant att höra från andra som varit eller är med om samma saker. Alkohol har vi "redan klarat av". Detta är mitt tredje barn. vi hörs acw

• Svar på tråden DROGER !?
  • MajaIda

Jag vet inte, allt är relativt,,,,
    ...men jag luktar på mina barn;)
    Och de vet att de får inte röka eller dricka...men både de o jag vet att de kommer prova på en dag iallafall-
    hoppas den dagen kommer väldigt sent...

Lycka till*
    majaida

• halstabletten

Nu är det ju lite skillnad från när jag var ung , eftersom det numera är olagligt att röka om man är under 18, men generellt sett så tycker jag att man kan markera att man helst inte vill att de röker/snusar, och förbjuda att de gör det hemma.

• Anna B

Vi var ett rätt ordentligt gäng, men provade att röka vid 15 och började dricka vid 16, så jag tycker inte det är någon katastrof. De gör det om de vill ändå. Man man kan trycka på riskerna och att det är en dyr och äcklig vana. Det måste finnas roligare saker att spendera pengar på.

• Me 86

Nu är jag ju ingen tonårs förlder direkt men jag kommer ihåg när jag började röka. Jag var 13 år och visste att mina föräldrar inte gillade det... Men det brydde man sig inte om... Dom berättade om och om igen att det var dyrt och farligt. Jag fick inte röka hemma och jag fick typ aldrig några pengar... Mer kunde dom nog inte göra...
    Jag slutade själv 7 år efter...

• halstabletten

TS: Med röka, visst menade du "vanliga" cigaretter? för om det är typ marijuana så skulle jag nog se det som mer allvarligt iom att det ofta är en inkörsport till annat.

• ac63

Jo det är vanliga cigaretter o snus jag menar. Annars vete katten och det är nog lite så jag tänker... Jag började oxå röka vid 14-15 år men slutade innan barnen kom. Det är lite så man hoppas att ens egna barn skall göra med.. Pekfingrar hit och dit. Man vill ju bara så vansinnigt väl..!!!
    Överlag så är mina barn BRA & FANTASTISKA. Min 21 årong säger: " När jag får barn så ska jag uppfostra dem som ni uppfostrat oss..." Det känns fint ju! Kramis

• salcin13

I min stad kan man ta med sig "ungen" o "pissa av", dvs de får lämna urinprov.
    Jag jobbar med ungdomar som tar mycket droger o en bra början är att kolla de klassiska symptomen. Läs på lite om effekterna på nätet. men icke att förgllömma, en tonåring har många gånger samma symtom pga hormoner Trötta, rödögda, humörsvängningar, okoncentrerat tal mm Så är min tonåring men jag vet att han inte röker på

Men som min mor sa till mig när hon kom på mig med att röka: "röker du cigaretter kan du ju röka vad som helst", det ligger lite i det. En person som inte är van vid att röka o dra halsbloss börjar ju sällan med att röka hasch.

Om man misstänker sitt barn, tala ut om det, låt barnet bevisa motsatsen, "pissa av " dem efter helgen, då det är mest troligt att man röker på.

Lycka till, det är inte lätt

• Angelinas mamma

Jag började själv röka vid 11 års ålder (jag vet!) och mina föräldrar blev inte glada kan jag säga! Dom luktade på både min systers och mina fingrar när vi kom hem och självklart kände som röklukten trots att vi gjorde allt för att försöka dölja. Trots mycket prat & skäll så fick det mig inte att sluta.. tror att det är så för dem flesta. Jag tror att det är ganska viktigt att inte skälla utan prata och om barnet trots det väljer att fortsätta med rökningen så finns det inte så mycket att göra.

Trots att mina föräldrar visste att jag rökte så fick jag inte röka hemma och jag fick inte pengar för dom skulle ju gå till cigaretter.

• moniq1

inte behöver man acceptera det. man kan ju begränsa pengarna om man ser att det går till ciggaretter och snus. som sagt det brukar lukta om dom. man kan ju ha en muta längre fram om de inte börjar, kan hjälpa på en del. kolla jackfickor oftast så ger de ju ut ett spår. man kan ju göra det man kan och hjälper det inte så är det ju inte så mycket att göra men då har man iaf gjort sitt bästa. och i slut änden är det ju deras liv och deras kropp. lycka till=)

• JennieH

Jag började dricka när jag var 12. Har testat att röka, men gillade det inte. Har ockås testat amfetamin, vid två tillfällen.. "testat". Heh. Då var jag 15 år. Gillade det inte någon utav gångerna, förstår inte varför jag gjorde det igen.

• gumzan

Lukta på fingrarna. Röklukt på kläder kan dom ju lika gärna få av kompisar

• Bettan43

Min 14-åring röker..vi har pratat om hur farligt det är och hur dyrt det är.Har förbjudit henne att röka men hon röker ändå.
    Cigaretter får hon tag på av sina kompisar,har förbjudit henne att röka men det verkar vara mer spännande då. Så nu har jag slutat tjata och jag hoppas att hon själv kommer till insikt hur farligt det är och att hon kommer att sluta.Jag har sett att tjat och gnat kommerj ag ingen vart med henne hon får komma till insikt över att det är farligt och att man kan bli sjuk av att röka.Håller med angelinas mamma./Ha en bra dag

• Akk76

Min 14 åriga styvson snusar, vi köper det inte åt honom, men hans mamma och morföräldrar köper åt honom. Han röker inte eftersom han har astma, han har testat det, det har han sagt. Men tyckte att det sved på tungan Det var ju bra det.
    Vi kunde ju inte säga så mycket annat än att vi inte köper snus till honom. Men det gör ju hans mamma. Men tuppkam ville hon inte att han skulle ha. Snacka om dubbelmoral. Snus går bra, men inte tuppkam.
    Han kom hem till oss en fredag kväll, då hade han druckit 2 öl, som han fått av en kompis. Han hade en tredje i jackan, den tog min sambo hand om. Vi skällde inte på honom, det gör ju bara saken värre. Vi pratade lugnt och sansat med honom. Det är nu över en månad sedan och det har inte hänt igen
    Han är ju heller aldrig ute på kvällarna och ränner utan han sitter vid sin dator i stället.

Det hjälper inte att skälla på dem, då vill de ju bara göra det igen. Prata lugnt i stället, det fungerar bättre.

• Sussi N

Hos oss skulle det aldrig vara okej att snusa, röka eller dricka,(har en 14åring)
    Om jag skulle misstänka det skulle hon inte få gå ut efter skolan och visst kan hon göra det på raster och liknande, men då skulle jag kontakta skolan och påpeka att detta får dom se till att det inte finns tillfälle till. Man kan alltid påpeka att det är olagligt att köpa cigg och snus....
    Ibland låter det lite som föräldrar är rädda för att vara ivägen och vara besvärliga för sina tonåringar och dom får ta hur stor plats som helst.

• the old red rose

Hej jag är 20 år nu. När jag var 15 började jag smått att röka. när min mamma fick reda på det förbjöd hon mig. jag fortsatte att röka tills jag blev gravid. däremot när mina vänner började testa droger berättade jag för min mamma om det. vi hade en lång diskution och jag fick prata ut. min mamma talade om för mig varför det var fel att hon inte tyckte det var okej om jag testade me3n hon förbjöd mig aldrig. jag har aldrig tagit någon annan drog än alkohol och ciggaretter

Svar på tråden DROGER !?