• Äldre 17 Nov 15:21
    1753 visningar
    15 svar
    15
    1753

    Döpa min dotter till Flosshilde?

    Hej alla föräldrar! Jag och min fru väntar nu vårt första barn och tänker på namn. Vi undrar då: Kan vi döpa vår dotter till Flosshilde. Jag tänkte annars Ortlinde, alternativt Schwertleite. Annars har vi tänkt på namn som Anna eller Sofia. Snälla skriv vad ni tycker om namnen och hjälp att bestämma oss.

    Tack

  • Svar på tråden Döpa min dotter till Flosshilde?
  • Mongol­iet
    Äldre 17 Nov 15:37
    #1

    Låter jättefint. Anna & Sofie låter trist.

  • Anonym (.)
    Äldre 17 Nov 15:45
    #2

    Inte min smak. Har aldrig ens hört namnen. Säker på att man får heta så?

  • Anonym (mmm)
    Äldre 17 Nov 15:47
    #3
    ArturW4e skrev 2018-11-17 15:21:30 följande:

    Hej alla föräldrar! Jag och min fru väntar nu vårt första barn och tänker på namn. Vi undrar då: Kan vi döpa vår dotter till Flosshilde. Jag tänkte annars Ortlinde, alternativt Schwertleite. Annars har vi tänkt på namn som Anna eller Sofia. Snälla skriv vad ni tycker om namnen och hjälp att bestämma oss.

    Tack


    Har ni nån koppling till Österrike eller varför annars välja såna namn? 

    Fundera en gång till, framför allt på vilken typ av smeknamn barnen kommer få, för ingen kommer kalla barnen för dessa namn. Tex med tanke på hur poppis flossadansen är, så kommer det nog bli "Flossa" eller "Flossie" tex. 

    Ortlinde är enklare att säga och man kan associera till namn som Linda så det är enklare för barn att säga. 

    Schwertleite, varför vill ni ha en gammal riddarritual som namn på ett barn? Ok jag vet att det är en Valkyria också. 

    Det kan vara kul med ovanliga namn men ni får ju tänka på hur varenda jäkel kommer fråga barnet hela dess liv "ursäkta vad hette du sa du?" och liknande. 
  • Äldre 17 Nov 15:49
    #4

    Flänshilde röstar jag på!


    Ride it like you stole it
  • Äldre 17 Nov 16:20
    #5

    Låter som en tandtråd på apoteket.

  • Anonym (Oj)
    Äldre 17 Nov 19:06
    #6
    Salmiakk skrev 2018-11-17 16:20:10 följande:

    Låter som en tandtråd på apoteket.


    Håller med. Trodde de var ett skämt först.
  • Äldre 18 Nov 06:15
    #7
    Salmiakk skrev 2018-11-17 16:20:10 följande:

    Låter som en tandtråd på apoteket.


    Ja det var exakt min tanke oxå hahaha!
  • Anonym (mor)
    Äldre 18 Nov 06:23
    #8
    ArturW4e skrev 2018-11-17 15:21:30 följande:

    Hej alla föräldrar! Jag och min fru väntar nu vårt första barn och tänker på namn. Vi undrar då: Kan vi döpa vår dotter till Flosshilde. Jag tänkte annars Ortlinde, alternativt Schwertleite. Annars har vi tänkt på namn som Anna eller Sofia. Snälla skriv vad ni tycker om namnen och hjälp att bestämma oss.

    Tack


    Skulle din fru velat heta Flosshilde? Jag tycker att om man vill sticka ut med egenartade namn så kan man ju själv byta istf att sända ut ett oskyldigt barn i en hård värld döpt till ngt egenartat.
  • Äldre 18 Nov 07:39
    #9
    Salmiakk skrev 2018-11-17 16:20:10 följande:
    Låter som en tandtråd på apoteket.
    Ha Ha, hade samma tanke! 

    Nej, ge barnet ett svenskt namn, för dess egen skull!
  • Äldre 18 Nov 11:47
    #10

    Namnen har vi inte hittat på själva

  • Anonym (Ush)
    Äldre 18 Nov 18:09
    #11

    Nä det lät inte fint alls!

  • Anonym (Ush)
    Äldre 18 Nov 18:09
    #12

    Nä det lät inte fint alls!

  • Äldre 19 Nov 10:50
    #13

    Du gillar Wagner?Flört

    Flosshilde låter märkligt pga tandtrådsassociationen, blir lite Kalle-anka-varning på det. Ortlinde gillar jag! Schwertleite avråder jag från eftersom det är väldigt svårt att både stava och uttala för en genomsnittlig svensk.

  • Anonym (No)
    Äldre 19 Nov 10:52
    #14

    Inget av dom är fina.

  • Äldre 19 Nov 10:58
    #15

    Flosshilde är ju jättefint, men, jag tycker nog som så, ATT: (Som någon var inne på något liknande) Flänshilda är snäppet vassare.

    Så min gode trådstartare.....döp eran förstfödde till:

    "Flänshilda"

    Jag är säker på att "Flänshilda" kommer vara er evigt tacksamma.

    Mvh //Anton


    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
Svar på tråden Döpa min dotter till Flosshilde?