Till er som hackar på föräldrar som skriver om soc
Jag är socionom sen många, många år men har valt att inte arbeta på socialtjänsten pga att utbildningen i sig inte ger tillräckligt med färdigheter och kompetens för att utreda och ta juridiska beslut om människors livssituationer. Sen tänker jag att om det är en bra arbetsplats så får man den yrkespraktik man behöver i samarbete och stöd från sin ledning och sina kollegor.
Men jag arbetar som skolkurator och anmäler en del till socialtjänsten. Och i ganska många fall har vi från skolan, ibland i flera månader, försökt få till ett samarbete med vårdnadshavare när vi har en oro för ett barn. Men att föräldrar dels inte velat eller inte dykt upp på flera möten som erbjudits. Inte svarat på samtal el mail. Barnet är utåtagerande, ledset, klarar inte skolan, oroligt, smutsiga kläder mm. Detta är ex på vad som kan vara.
Så för oss har föräldrar många gånger chansen att ge sin bild och version. Har möjlighet i samverkan med skolan hitta lösningar för att få stöd och hjälp i sitt föräldraskap. Bara vid misstanke om våld så får vi inte kontakta föräldrar innan.