Smörgröt
Någon norrman härinne som kan ge mig ett bra recept på smörgröt? Sådan vit slät gröt som man äter på fat, och med kanel och socker på.
(gjorde iaf jag som barn!) Jag letar och letar men hittar inget riktigt bra recept...
Någon norrman härinne som kan ge mig ett bra recept på smörgröt? Sådan vit slät gröt som man äter på fat, och med kanel och socker på.
(gjorde iaf jag som barn!) Jag letar och letar men hittar inget riktigt bra recept...
Heter det inte klappgröt? Har inget recept, men om det är klappgröt du menar borde det finnas i alla kokböcker.
Nej, det är inte mannagryn i.
De ingredienser jag vet ska vara i är vetemjöl, mjölk och smör. Min mamma som är norsk brukade göra det till oss när vi var små, men hon gör på fri hand och därför går det inte att få till något riktigt recept. Jag är däremot usel på att göra saker på fri hand...
vet vad du menar men jag har oxå lärt mej att göra den på frihand av min gamelmormor....... så jag kan tyvärr inte heller hjälpa dej.... tyvärr
Hihi, jag hittade ett recept...funkar det? Trots gammelsvenskan?
www.lysator.liu.se/runeberg/husmans/0157.html
Tussilago:
Manar du inte römmgröt? (Gräddgröt översatt..) Jag har letat efter recept på det i flera månader. Åt det uppe i Norge och i Jämtland. Det godaste jag vet i grötväg, nästefter risgrynsgröt.
Har någon norrlänning eller norrman recept på Römmgröt så blir jag lycklig!!
Ekorren.
Tack för receptet, men det står ju inte hur mycket smör det ska va i...
Giz: Du kan inte uppskatta ungefär hur mycket av varje?
Minns att det här var bland det godaste vi fick som barn, och vill gärna kunna göra "riktig" smörgröt till min tös när hon blir äldre.
Min mamma lider tyvärr av dyselexi så hon klarar inte att uppskatta i mått.
Det står att det ska vara 100g smör
ahh, det är jag som är blind!
tack!
Det var det modernaste receptet jag hittade
Guuuuud vad gott det lät,jag måste testa!!
Tin o Trolls mamma: har du hittat recept på den gröten du sökte? Den lät nästan ännu godare ju!
Proppen:
Nä jag hittade inget recept, bara en massa sidor från norrland där de gör reklam för caféer som serverar det. *längtar så efter den lena mjuka smaken igen* Lite fett, men man får äta lagom mycket så lägger det sig som bomull i magen.
Ekorren.
Om du hittar det så kan du väl tala om det för mig så gör jag detsamma till dig,eller?
tin och trolls mamma: Nej... inte römmgröt heller..
Men det är rätt vanligt i norge så kika på www.altavista.no så hittar du kanske nåt recept.
(römme är väl föresten nåt mer creme fraiche liknande har jag för mig?
Flöte är nämligen grädde..
)
Undrar om man ska testa det där uråldriga receptet ikväll...
Tussilago: Njae, kanske.. Minns inte helt säkert. Men det heter römgröt på svenska med och då är det grädde i. Gott som tusan i alla fall! Tack, ska kolla altavista.
proppen: Visst, självklart!
Ekorren.
Vad betyder söt mjölk? i den första receptet där uppe hos Kajsan.
Jag hittade också en annan sida.
Smörgröt
2 hg smör, 4 hg vetemjöl, 4 msk socker, 2/3 l mjölk.: Smöret smältes och däri inarbetas över elden mjölet, och efter hand tillsättes kokande mjölk. Gröten får sedan sakta koka i ca 40 minuter. Får den stå med tätt lock vid elden, behöver den ej röras.