• Anonym (Anonym)

Vårdbidrag

Hej! Jag undrar om någon vet hur det fungerar med vårdbidrag! Det är så att jag ska söka vårdbidrag för min son på 9 år som har add och jag undrar om pappan också kan söka fast han inte har barnet i fråga alls?! Vi har gemensam vårdnad men han har som sagt inte barnet alls. Kanske nån timme ibland. (Har två barn till med honom) ska försöka få tag i fk också men tänkte kolla om nån annan har/är i samma sits?

Tack på förhand!

Mvh

• Svar på tråden Vårdbidrag
  • Anonym (mmm)

Om du söker i ditt namn går bidraget till dig. Om man vill dela måste man aktivt be om det och fylla i en blankett för det, båda måste skriva på den blanketten. 

• Anonym (mmm)

Om du söker i ditt namn går bidraget till dig. Om man vill dela måste man aktivt be om det och fylla i en blankett för det, båda måste skriva på den blanketten. 

• Anonym (mmm)

Oj, det blev dubbelpost. Jag glömde skriva att det är alltså ett bidrag per barn. Du kan inte söka och sen att pappan också söker eftersom det gäller samma barn. Det är därför det finns en speciell blankett om att man vill dela. 

• Anonym (mmm)

Ett tips till alla som läser tråden om man vill dela: använd den blanketten. Vi har vårdbidrag som står i mitt namn så allt kommer till mig men jag delar med pappan, bara sinsemellan, utan någon blankett och har gjort så i ett antal år.

Förra året tjänade jag tydligen lite mer än jag gjort innan och detta + VB gjorde att jag hamnade över gränsen för vanliga skatten så jag åkte på en extra summa i skatt, vilket jag inte hade gjort om vi hade haft delat officiellt. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (mmm) skrev 2018-11-18 15:58:34 följande:

Oj, det blev dubbelpost. Jag glömde skriva att det är alltså ett bidrag per barn. Du kan inte söka och sen att pappan också söker eftersom det gäller samma barn. Det är därför det finns en speciell blankett om att man vill dela. 

Okej tack för svar. För vi var till bup och tog upp Ang vårdbidrag och pappan sa själv att han inte skulle söka och då skulle blanketten skicka till mig. Och sen efter mötet så ändrade han sig och sa att vi skulle dela men känner att det inte är rätt eftersom han inte vet allt hur det fungerar med sonen.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (mmm) skrev 2018-11-18 16:02:17 följande:

Ett tips till alla som läser tråden om man vill dela: använd den blanketten. Vi har vårdbidrag som står i mitt namn så allt kommer till mig men jag delar med pappan, bara sinsemellan, utan någon blankett och har gjort så i ett antal år.

Förra året tjänade jag tydligen lite mer än jag gjort innan och detta + VB gjorde att jag hamnade över gränsen för vanliga skatten så jag åkte på en extra summa i skatt, vilket jag inte hade gjort om vi hade haft delat officiellt. 

Okej tack för tipset, får se om pappan kanske kan gå med på det
  • Meriall

Den första förälder som söker får vårdbidraget. Den andra får inget. Lite krångligt att byta vem som får det men det går.

Svar på tråden Vårdbidrag