Inlägg från: mommadearest |Visa alla inlägg
  • mommadearest

Det partiet får flest röster men andra kan komma att styra?! Hur funkar det, snälla förklara!!

Jag behöver någon som kan förklara för mig på ett bra sätt så jag förstår hur det går till.. 
    Jag har alltid trott att vi röstar fram det parti som vi vill ska styra, och sedan det som får flest röster får styra med sin statsminister tillsammans med resten av partierna som tillhör deras block..
    Men nu efter sista valet så fattar jag ingenting, för trots att sossarna vann så styr inte dom. Okej om man inte vill ha Stefan i ledning igen men kan de inte rösta fram en ny statsminister då i sossarna? 
    Nu vad jag fattat det som så kan vilket parti som helst bli styrande? Varför är det så? Och HUR kan det bli så när vi röstat fram ett parti redan.. Varför röstar vi ens då om det inte ens blir så som folket röstat fram...

Jag blir tokig på detta... Snälla få mig att förstå! Säg att det finns en bra förklaring och att vi inte alls blir förda bakom ljuset och våra röster inte räknas..

• Svar på tråden Det partiet får flest röster men andra kan komma att styra?! Hur funkar det, snälla förklara!!
  • mommadearest
    Mentat skrev 2018-12-13 12:28:36 följande:
    Det finns en mycket enkel och logisk förklaring: Man behöver en majoritet bakom sig för att kunna driva igenom sin politik, det är grunden i demokratin.

Vilket parti som blir störst är totalt irrelevant om detta parti inte kan samla en majoritet i riksdagen bakom sin politik.

Om det fortfarande är oklart har du inte förstått grundläggande demokratiska principer. 
    Nä jag tycker inte alls att det är speciellt logiskt, vi röstar ju för att få fram de vi vill se styra med de frågor vi tycker är viktigast, och sen blir det inte alls som folket röstat utan det ändras totalt bara för att de inte kan komma överens.. Vad är då meningen med att folket ska rösta. 
  • mommadearest
    "Man måste faktiskt inte rösta, om man inte sätter sig in i vad frågorna handlar om är det ett utmärkt alternativ att avstå, vilket jag har uppmanat närstående till. Det är ett bättre alternativ än att rösta på något man inte förstår vad det innebär."

Jag har läst vad varje parti har för olika åsikter om det jag tycker är viktigast, och därefter har jag röstat på det parti som jag tycker har närmast åsikter som mig själv inom just de frågorna. Tycker inte alls det är något fel på det eller betyder att jag inte förstår den delen med att rösta.

Jag håller inte med om hur de gör efteråt bara, jag tycker inte alls det är logiskt att folket ska rösta fram det parti/block de vill ska styra och sedan ändras det totalt. 

Var du en mobbare i skolan? Njuter du av att trycka ner folk?
    Bara för att jag inte förstår lika lätt eller snabbt som du kanske gör gällande detta så betyder inte det att jag är dum i huvudet. 

• mommadearest
    Thereisthat skrev 2018-12-14 16:21:13 följande:

Vi har även en s.k. negativ parlamentarism i Sverige. Det innebär att om det sker en regeringsbildning i Sverige så får inte över 50% rösta ner regeringen. Vad det innebär är att en regeringsbildning kan i praktiken ske om enbart en röstar fram en regering, men endast 49% röstar ner regeringen. För en majoritet måste vara emot en regering för att man inte ska kunna bilda regering.

Hänger du med?

Ja jag tror jag hänger med, tack för svar :) Krångligt men intressant tycker jag detta. 
Svar på tråden Det partiet får flest röster men andra kan komma att styra?! Hur funkar det, snälla förklara!!