• Maramba

Pensionsgrundande föräldraledighet

Snart dags för första barnet och klurar på föräldraledighet och pension.

På Pensionsmyndighetens hemsida står det ?Du tjänar fortfarande in till din pension under din föräldraledighet eftersom den är pensionsgrundande.?

Jag undrar om någon har koll på vad som menas med ?föräldraledighet? i detta fall?

Är det endast dagar som jag tar ut ersättning från f-kassan som räknas som föräldraledighet? Dvs om jag är hemma med barnet hela första året men bara tar ut föräldrapenning för tre dagar/veckan - tjänar jag då bara in pension för tre dagar/veckan också?

Om det är så, finns det någon som har en bra formel på hur man räknar ut hur mycket allmän pension en får in på en arbetsdag så man kanske kan räkna på hur mycket en förlorar i så fall?

Nu syftar jag alltså endast på den allmänna pensionen. Min tjänstepension har jag koll på.

• Svar på tråden Pensionsgrundande föräldraledighet
  • Anonym (Pim)

Det är såklart bara de dagar som du tar ut föräldrapenning som du har en pensionsgrundande inkomst! De andra dagarna har du ju ingen inkomst alls, så vad skulle vara pensionsgrundande då?

• Maramba
    Anonym (Pim) skrev 2018-11-19 09:17:42 följande:

Det är såklart bara de dagar som du tar ut föräldrapenning som du har en pensionsgrundande inkomst! De andra dagarna har du ju ingen inkomst alls, så vad skulle vara pensionsgrundande då?

Jag tänkte om det kanske fanns något extra skydd första året som det finns med SGI. Den får man ju behålla på samma nivå under barnets första år utan att redovisa sysselsättning alla dagar i veckan. Men tack för ditt svar!
  • Anonym (Tja)
    Maramba skrev 2018-11-19 10:27:08 följande:
    Jag tänkte om det kanske fanns något extra skydd första året som det finns med SGI. Den får man ju behålla på samma nivå under barnets första år utan att redovisa sysselsättning alla dagar i veckan. Men tack för ditt svar!
    Nej, och därför ska man dela bördan dvs ta 50% av föräldraledigheten var.
  • Anonym (Ellen)

Det stämmer inte! För att man som föräldraledig inte helt halkar efter i intjänadet av den allmänna pensionen så finns något som heter barnår.

Det är en formel som utgår från den lön som ens allmänna pension baserat sig på innan ledigheten och så såklart den föräldrapenning man tar ut. Enkelt förklarat.

Är säker på att mer info finns på Pensionsmyndighetens sajt.

Barnår har man i fyra år så vill man maxa den mekanismen ska man ha fyra år mellan barnen

• Finansen7

Loggar man in på pensionsmyndighetens hemsida kan man se hur barnår fyller upp den pensiongrundande inkomsten under 4 år för barn.

Logga in och scrolla långt ned på sidan till knappen "Se dina pensionskonton" och sedan fliken "Pensionsunderlag". Expandera åren där det står barnår så syns allt där.

Har man god lön innan man får barn och sedan väljer att stretcha ut föräldraledigheten och jobba mindre under de första 4 åren så får man samma underlag för allmän pension. En bra grej faktiskt.

• Anonym (Ellen)
    Finansen7 skrev 2018-11-20 15:59:17 följande:

Loggar man in på pensionsmyndighetens hemsida kan man se hur barnår fyller upp den pensiongrundande inkomsten under 4 år för barn.

Logga in och scrolla långt ned på sidan till knappen "Se dina pensionskonton" och sedan fliken "Pensionsunderlag". Expandera åren där det står barnår så syns allt där.

Har man god lön innan man får barn och sedan väljer att stretcha ut föräldraledigheten och jobba mindre under de första 4 åren så får man samma underlag för allmän pension. En bra grej faktiskt.

Håller med, mycket bra! Få som har koll dock.
  • Maramba
    Finansen7 skrev 2018-11-20 15:59:17 följande:

Tack för svar. Det är en jättebra grej, men jag förstår det som att det endast gäller den av föräldrarna som tjänar minst.
  • Anonym (Ellen)
    Maramba skrev 2018-11-21 11:15:03 följande:
    Tack för svar. Det är en jättebra grej, men jag förstår det som att det endast gäller den av föräldrarna som tjänar minst.
    Precis, den förälder som tjänar minst får kompensationen i form av barnår.
    Men det går ju att kompensera för varandra även på andra vis som tex. att göra extra pensionsavsättningar (i ISK eller Kapitalförsäkring) eller att ge varandra intjänanderätten för premiepensionen (om man är gift eller reg. partners).
  • Finansen7
    Maramba skrev 2018-11-21 11:15:03 följande:
    Enligt pensionsmyndighetens hemsida kan barnåret tillfalla både dig och din partner under de fyra åren. Dvs det behöver inte vara samma person alla fyra år.

Ställer det till problem att barnåret tillfaller den som tjänar minst? Det  behöver ju inte med automtik betyda att det är den som tar föräldradagarna som tjänar minst, även om det nog oftast är så då många inte tar ut föräldrapeng alla dagar i veckan.
    Kravet måste väl också vara att den som får pensionsrätten faktist tar ut föräldradagar. T ex, om jag är höginkomsttagare och får ett barn med min partner som studerar och bara tar studiebidrag. Min inkomst av föräldrapenning kommer vara högre än min partners, men eftersom han inte tar ut någon förädrapenning tillfaller pensionsrätten mig, trots att jag har högre inkomst. Men jag ska inte svära i kyrkan på att det är så här.

Ovanstående gäller inte mig som person utan ett tänkt scenario :). Min föräldraledighet är slut för länge sedan.
Svar på tråden Pensionsgrundande föräldraledighet