• Anonym (ts)

NIPT-test i annat landsting?

På inskrivningen hos barnmorskan fick jag reda på att landstinget här inte erbjuder KUB- eller NIPT-test och informerade om att jag om jag ville göra det fick söka mig privat.
    KUB har jag hört mycket negativt om, både att det kan visa hög risk trots att det inte är något fel och att det dessutom kan visa låg risk när det ändå är något fel på fostret. Ett KUB-test skulle med andra ord lämna mig lika orolig som innan.

Det enda landstinget som verkar erbjuda min målgrupp NIPT-test är Blekinge. Är det någon som vet om jag kan vända mig dit och göra det, och om dom tar emot mig, är det likvärdigt att göra det privat - dvs det är svindyrt..? Jag har försökt googla men hittar inte mycket information.

• Svar på tråden NIPT-test i annat landsting?
  • Anotherone

Var bor du? I Stockholm finns det flera kliniker där du kan göra nipt privat och betala själv.

• Anonym (ts)
    Anotherone skrev 2018-11-19 15:06:07 följande:

Var bor du? I Stockholm finns det flera kliniker där du kan göra nipt privat och betala själv.

Det vet jag, och det var det jag menade. Om jag kan göra det i ett annat landsting på samma villkor som dom som bor där eller om jag måste betala själv likt som om jag gör det privat här.
  • Anonym (NIPT)
    Anonym (ts) skrev 2018-11-19 16:11:04 följande:
    Det vet jag, och det var det jag menade. Om jag kan göra det i ett annat landsting på samma villkor som dom som bor där eller om jag måste betala själv likt som om jag gör det privat här.
    Inga problem så länge det tillhandahålls som vanlig vård (jfr. speciallist vård)

NIPT erbjöds inte i vårt landsting så vi gjorde det i Uppsala som var det landstinget som var närmast. Vi ringde runt och hittade ett antal ställen runt omkring i Sverige där det skulle fungera. 

De flesta verkar tro att det är bara det som erbjuds i det egna landstinget som man kan använda sig av.

Du får dock stå för resor och ev. uppehälle själv om du väljer vård i annat landsting.
  • Anonym (Nä)

Till mig sa de att de inte hade några tider och att de prioriterar de som tillhör deras landsting. Och att jag fick söka privat.

• Anonym (NIPT)
    Anonym (Nä) skrev 2018-11-20 00:03:07 följande:

Till mig sa de att de inte hade några tider och att de prioriterar de som tillhör deras landsting. Och att jag fick söka privat.

Var det i Uppsala?
  • Anonym (ts)
    Anonym (NIPT) skrev 2018-11-19 21:54:55 följande:
    Inga problem så länge det tillhandahålls som vanlig vård (jfr. speciallist vård)

NIPT erbjöds inte i vårt landsting så vi gjorde det i Uppsala som var det landstinget som var närmast. Vi ringde runt och hittade ett antal ställen runt omkring i Sverige där det skulle fungera. 

De flesta verkar tro att det är bara det som erbjuds i det egna landstinget som man kan använda sig av.

Du får dock stå för resor och ev. uppehälle själv om du väljer vård i annat landsting.

Tack för era svar! :) Skönt att höra att det inte är helt kört. Då får jag höra av mig till något ställe i Blekinge och se om de har tid. Risken finns ju så klart att det är ont om tider och då är det ju logiskt att dom prioriterar de i det egna landstinget, men det skadar inte att fråga :)Resa och boende har jag räknat med att jag får betala själv, men det blir betydligt billigare än vad NIPT-testet kostar att göra här..  =/

• Anonym (NIPT)
    Anonym (ts) skrev 2018-11-20 09:16:21 följande:

Tack för era svar! :) Skönt att höra att det inte är helt kört. Då får jag höra av mig till något ställe i Blekinge och se om de har tid. Risken finns ju så klart att det är ont om tider och då är det ju logiskt att dom prioriterar de i det egna landstinget, men det skadar inte att fråga :)Resa och boende har jag räknat med att jag får betala själv, men det blir betydligt billigare än vad NIPT-testet kostar att göra här..  =/

Hej ts, egentligen är det mer logiskt att man låter de som kommer utifrån gå före då dessa går att fakturera ett annat landsting för och på så sätt bättra på den egna ekonomin lite.

Ring runt det gjorde vi, rätt som det är finns det en tid.
Svar på tråden NIPT-test i annat landsting?