mumsis skrev 2018-11-19 19:13:15 följande:
Ja, han har många charmiga sidor. Jag vill så gärna att han ska få vara den han är. Har själv erfarenhet av att föräldrarna tyckte jag var ?jobbig? när jag inte fick utlopp för min kreativitet och energi. Många tyckte också att jag tog för mycket plats i skolan, jag var ganska clownig av mig, vilket var ovanligt som tjej och inte accepterat. Detta har gjort att jag ofta lagt band på mig i många relationer och situationer med rädsla att ?vara för mycket?. Men inser mer och mer hur lika jag och sonen är och vill att han ska få va som han är. För det är många fina sidor men i vårt Sverige är det lätt att man blir ?för mycket? med dessa egenskaper...
Men tack för era tips. Får förbereda bättre nästa gång och se till att han har sprungit av sig ordentligt i förväg!
Sök dig till likasinnade. Det hade både du och sonen mått bättre av. Ni kan ju fortfarande umgås med dessa lugna, lite långsammare människor fast i mindre skala

Jag tycker inte du ska försöka anpassa honom för mycket efter andra, kanske bara att prata med honom i framtiden om att låta andra barn ta plats i leken också, men han är ju knappt fyra. Han kanske till och med är bra för dessa andra barn och drar igång dem lite. Eller så kommer ni bara helt naturligt fasa ut dom i era liv och skaffa nya vänner som passar er bättre.