Inlägg från: jag är den jag är |Visa alla inlägg
  • jag är den jag är

Kvinna 40+. Hur gjorde du för att gå ner i vikt?

Jag vänder mig till kvinnor som är 40+, som är/har varit kraftigt överviktiga och som lyckats gå ner i vikt efter lång tids kämpande.

Jag är själv en kvinna på 45 år som kämpar för att bli av med mitt sötsug, komma igång med träning och gå ner i vikt.
    Men det är så jäkla svårt!

När jag skulle gifta mig för 20 år sedan så lyckades jag med hjälp av viktväktarna att gå ner 25 kilo till bröllopet! Det var inga som helst problem. Det tog mig endast 10 månader att gå ner dessa 25 kilo.

Sedan gifte jag mig, blev gravid och gick upp lite i vikt. Efter förlossningen drabbades jag av svår förlossningsdepression. Att gå ner graviditetskilona var inget jag fokuserade på just då. Snarare tröståt jag och gick upp ännu mer i vikt.
    Det tog mig 1,5 år att må bättre. Och då blev jag gravid igen.
    Denna gång drabbades jag av en ännu svårare förlossningsdepression. Och gick upp ännu mer i vikt.

Det är många år sedan nu, och nu mår jag bra. Mina barn är min glädje i livet!
    Men jag har aldrig lyckats att gå ner i vikt igen!
    Nu är jag 45 år och jag är KRAFTIGT överviktig. Jag har artros i höfter och knän och ont även i övriga leder.
    Jag har försökt med viktväktarna (det var ju så lätt för 20 år sedan!) men nu får jag det inte att funka!

Jag vill INTE genomgå en gastric bypass. Detta eftersom jag känner flera personer som gjort det, och alla har drabbats av mer eller mindre allvarliga komplikationer.

Därför vänder jag mig nu till kvinnor i min situation som faktiskt lyckats gå ner i vikt; Hur gjorde ni!?

Hur blev ni av med sötsuget?

Hur kom ni igång med träningen? Jag hittar ingen träning som jag riktigt trivs med. Förutom promenad, och p g a min artros så går jag inte särskilt fort.

Hur gjorde ni för att gå ner i vikt?

• Svar på tråden Kvinna 40+. Hur gjorde du för att gå ner i vikt?
  • jag är den jag är
    Anonym (S) skrev 2018-11-20 11:20:01 följande:

Jo just ja, jag har också ont i kroppen och andra träningsformer gör att jag får riktigt ont. Ibland fungerar det inte att ens promenera i rask takt.

Men jag kan rekommendera yoga med adriene på youtube. Tycker hennes videos är kanon.

Tack! Det ska jag prova.

• jag är den jag är
    Anonym (Tidigare öv) skrev 2018-11-20 11:33:05 följande:
    Jag stämmer inte in på de du vill ha svar ifrån. För jag har inte varit överviktig över40. Har gått ner 2 ggr med vikväktarna först vid 25 och sen efter barn vid 35. Räkna kalorier (vilket viktväktarna är i förenklad form) är det absolut enda som funkat för mig.

Så jag undrar bara varför du inte tycker vv inte funkar för dig idag? Är det för krångligt?
    Nej, det är inte för krångligt!

Jag går helt enkelt inte ner i vikt av deras "program".
    Ändå följer jag det slaviskt och fuskar aldrig!

• jag är den jag är
    Anonym (Tidigare öv) skrev 2018-11-26 07:49:03 följande:
    Okej. Har du kollar så du inte har något fysiskt problem som gör att du är överviktigt. Sköldkörteln eller nåt. Om du kämpat länge och det inte funkar kanske det vore värt att kolla upp?

Annars ett annat tips om ren kaloriräkning inte funkar så har jag vänner som lyckats med olika sorters periodisk fasta. Antingen 5:2 som ju är rött känt vis det här laget.

Men en lättare metod som jag kör emellanåt är 16-8. Det betyder att man äter 8 timmar om dygnet och fastar resten. Man kan lägga upp hur man vill men det vanliga är Att man äter sitt första mål vid 12. Lunch då. Och sen äter man kanske nåt mellanmål och middag innan kl 20.00.

Om man inte småäter och bara äter lunch och middag som man skulle helt vanlig dag så blir det automatiskt ca 300-600 kalorier mindre än en vanlig dag beroende på vad man brukar äta före kl 12 en vanlig dag.
    Nej, det har jag faktiskt inte kollat.... det kanske jag skulle göra. Tack.
Svar på tråden Kvinna 40+. Hur gjorde du för att gå ner i vikt?