Inlägg från: Anonym (5:2 och VV) |Visa alla inlägg
  • Anonym (5:2 och VV)

Kvinna 40+. Hur gjorde du för att gå ner i vikt?

När jag 5:2:ade för ett par år sedan (då var jag 46 år) gick jag ner 22 kg på ett halvår. Problemet var att jag började tappa väldigt mycket hår så jag ville bromsa viktminskningen innan jag blev flintis Skrattande men när jag började äta varje dag igen gick jag snabbt upp 15 kg. 

Nu kör jag med VV igen, och jag håller med dig om att det var mycket lättare när man var yngre!! Det är ju ett enklare program nu när man inte behöver räkna points för en hel massa saker, men jag går bara ner ca 0,2 kg i veckan så det känns lite trögt. Men det är ju ändå åt rätt håll, så det är väl bara att kämpa på. 

Sötsug har jag faktiskt inte haft problem med alls de senaste åren (äter sötsaker när jag tycker att jag bör för att vara social, som när någon bjuder på hembakt, men sällan annars), jag har funderat på om det hänger ihop med att jag blivit i det närmaste vegetarian och äter mängder av bönor och linser. Jag tycker jag hört någonstans att baljväxter kan hjälpa till att minska sötsug?

Jag har också börjat få lite ont i höften när jag promenerar långt, så nu för tiden brukar jag mest cykla och styrketräna och köra på crosstrainern när jag är på gymmet. Jag vet inte jättemycket om artros, men styrketräning är väl det viktigaste då? 

Svar på tråden Kvinna 40+. Hur gjorde du för att gå ner i vikt?