• Sashimi

    Våning 4 eller 5 ?

    Jag ska efter en separation köpa en nyproducerad bostadsrätt och det finns en ledig på våning 4 (av 6) och våning 5.
     
    Våning 4 kommer vara på samma höjd som de befintliga hyreshusen bredvid, jag kommer vara en aning högre än hyreshusens högsta balkong. 
     
    Våning 5 då ser jag ut över takåsarna på hyreshusen. Lägenheten på våning 5 är såklart lite dyrare och jag har precis råd med det, men marknaden är osäker, samtidigt som jag vill göra en bra vinst när jag säljer den i framtiden.

    Vad skulle ni ha valt?

    Våning 4 (av 6)
    eller
    våning 5 (av 6)

    ?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Våning 4 eller 5 ?
  • Meriall

    Hade köpt den billigare om resten var lika. Onödigt att lägga ut pengae i onödan om det är på gränsen

  • Sashimi

    Banken kommer säga ja till att jag köper lägenheten för 30 000 mer, det är ju inte så mycket mer i det stora hela.

    Jobbigt att folk röstat så jämnt, jag är fortfarande velig.

  • Furti

    Jag skulle nog helst undvika köpa nyproducerad lägenhet. Om jag ändå gjorde det skulle jag köpa lägenheten längst upp.

  • Sashimi
    Furti skrev 2018-11-22 13:03:55 följande:

    Jag skulle nog helst undvika köpa nyproducerad lägenhet. Om jag ändå gjorde det skulle jag köpa lägenheten längst upp.


    Varför det?

    Pga den osäkra marknaden och kommande räntehöjningar?

    Räntor går upp och ner men bostadsbristen består, och bostadsbristen kommer hålla priserna uppe. Den här bostadsrätten jag köper ligger på samma prisnivå som befintliga bostadsrätter i samma strl. Väldigt bra pris för att vara nyproduktion!
  • elyse

    Är lägenheterna i övrigt exakt likadana? Om det bara handlar om 30000 skulle jag ta den på femte våningen.

  • Sashimi
    elyse skrev 2018-11-25 14:38:17 följande:

    Är lägenheterna i övrigt exakt likadana? Om det bara handlar om 30000 skulle jag ta den på femte våningen.


    Ja, det är exakt samma kvadratmeter och planlösning. 

    Glad
  • Furti
    Sashimi skrev 2018-11-25 14:03:03 följande:
    Varför det?

    Pga den osäkra marknaden och kommande räntehöjningar?

    Räntor går upp och ner men bostadsbristen består, och bostadsbristen kommer hålla priserna uppe. Den här bostadsrätten jag köper ligger på samma prisnivå som befintliga bostadsrätter i samma strl. Väldigt bra pris för att vara nyproduktion!
    För att nybyggnadsmarknaden alldeles nyss gick in i väggen. Nya föreningar är hårt skuldsatta från början, och med kommande räntehöjningar kommer månadsavgifterna rusa i höjden. Det blir 1992 igen.
  • Sashimi
    Furti skrev 2018-11-25 18:55:57 följande:

    För att nybyggnadsmarknaden alldeles nyss gick in i väggen. Nya föreningar är hårt skuldsatta från början, och med kommande räntehöjningar kommer månadsavgifterna rusa i höjden. Det blir 1992 igen.


    Jag har en nitisk bank och de har godkänt kostnadskalkylen för den här föreningen. Naturligtvis kan räntehöjningar höja månadsavgifterna men detsamma skulle ske med boendekostnaden om man bor i hus eller annan köpt bostad.

    Om det skulle bli 1992 igen så skulle jag kunna sälja och flytta in i hyresrätt då jag om 1-2 år skulle ha tillräcklig kötid för att få förstahandskontrakt. Men 1992 hade de inte en bostadsbrist som idag som pressar köpta bostäders priser?
Svar på tråden Våning 4 eller 5 ?