• Anonym (Tips please!)

Nyttiga snacks till allergiker?

Jag och min man vill gärna äta lite nyttigare. På helgerna vill vi se film och då vill vi ha snacks. Vi vill ha hjälp att byta ut chipsen mot nyttigare alternativ.

Problemet är att det är så få saker min man tål. Han är allergisk mot råa morötter (vet inte hur det är med palsternacka) och ska inte äta gurka och paprika pga problem med gallan. Tomat och stenfrukter är han också allergisk mot och han hatar bönor och är inte förtjust i kål.

Suck!

• Svar på tråden Nyttiga snacks till allergiker?
  • Anonym (flower)
    scanmia skrev 2018-11-21 19:45:30 följande:
    Allt är relativt Glad
    Det blir bara en tunn hinna sockrig is runtom.
    vindruvan i sig innehåller ju extremt mkt socker
  • scanmia
    Anonym (flower) skrev 2018-11-21 19:50:52 följande:
    vindruvan i sig innehåller ju extremt mkt socker
    En vindruva innehåller i sig själv ca 0,4 gram socker (enligt google) men också svinmycket andra nyttigheter. I jämförelse med chips och godis så hamnar det i min bok i den nyttigare kategorin. 
    För att vidare analysera de frysta vindruvorna med sockerlag, så innehåller de ännu mer socker. Å andra sidan äter man bara en eller två, för de tar lite tid att knapra på.
    Nu är det sista jag vill att pracka på någon som inte vill äta socker några vindruvor, frysta eller ej, men som ett förslag på ett lite nyttigare snacks så är de väl inte helt malplacerade?
  • ESofia

Rostade kokosflingor, rostade solrosfrön, rostade pumpafrön....

• Engulgummianka

Egengjorda ostchips - Riv valfri ost, gärna en smakrik sådan som västerbotten, parmesanost eller någon annan lagrad ost.

Lägg osten i små högar på bakplåtspapper på en plåt.

Grädda ett par minuter i ugnen, tills osten smält och ostchipsen har fått fin färg

Parmachips - lägg ut parmaskinkan på en plåt. Grädda i ugn i 200C i ca 10 min. Dom ska krympa ihop men helst inte bli brända

Ölkorv uppskuren i småbitar

Rädisor - gott som attan, lite kalorier men varning för gasig mage och rapar sen

• Engulgummianka

Rawfoodbollar med kokos, chashewnötter och citron

• Anonym (Tips please!)
    Tow2Mater skrev 2018-11-21 14:50:37 följande:

popcorn

Han gillar inte popcorn. Tycker de bara fastnar mellan tänderna. Suck!
  • Anonym (Tips please!)
    scanmia skrev 2018-11-21 16:24:31 följande:

Rostad blomkål med olika kryddor.
    Rostade kikärtor.
    Ta de grönsaker och frukter som han kan äta och försök att skära till dem i lagom stora munsbitar och lägg upp dem vackert.
    Restaurangen om hörnet serverar frysta vindruvor rullade i någon sockerlag - läskande och gott.
    Torkat sjögräs.
    Smoothies och nyttiga milkshakes. Kolla också in avokadoglass som man kan göra själv.
    Leta vidare efter fler recept på energibollar och granolabars, som passar din mans allergier. 

Rostade kikärtor ska jag testa!
    Det är så få grönsaker han kan äta tyvärr. I alla fall råa. Jag kan bara komma på blomkål. Kanske tål han palsternackor. Jag vet inte hur nära släkt de är med morötter som han är allergisk mot.
  • Anonym (Tips please!)
    Engulgummianka skrev 2018-11-22 04:30:38 följande:

Rawfoodbollar med kokos, chashewnötter och citron

Det ska jag också kolla. Alla recept jag hittat hittills har innehållit antingen hasselnötter eller dadlar eller bådadera.
  • Engulgummianka

Rawfoodbollar med citron:

2,5 dl cashewnötter

1 citron, saft och zest

2 msk honung

1,7 dl riven kokos

• BossHoss
    Anonym (Tips please!) skrev 2018-11-21 10:49:19 följande:

Just ja, maken är även allergisk mot nötter. Mandlar och cashewnötter går dock bra.

rökta mandlar är mums (men mycket fett)

finns sockerfritt godis

finns även socker och kolhydratsfritt godis (lchf)

finns nyttig glass

Men det är svårt att ge tips, då jag inte vet på vilket sätt ni skall vara nyttigare, vad är fokusen på? dra ner på kolhydrater? Fett?
  • Anonym (Tips please!)
    BossHoss skrev 2018-11-22 10:21:25 följande:
    rökta mandlar är mums (men mycket fett)

finns sockerfritt godis

finns även socker och kolhydratsfritt godis (lchf)

finns nyttig glass

Men det är svårt att ge tips, då jag inte vet på vilket sätt ni skall vara nyttigare, vad är fokusen på? dra ner på kolhydrater? Fett?
    Egentligen ska vi väl dra ner på både kolhydrater och fett. Kan man göra rökta mandlar själv? Tänker att mandlar innehåller en del nyttigheter förutom fettet och att man inte klarar att äta så många.
  • BossHoss
    Anonym (Tips please!) skrev 2018-11-22 10:32:36 följande:
    Egentligen ska vi väl dra ner på både kolhydrater och fett. Kan man göra rökta mandlar själv? Tänker att mandlar innehåller en del nyttigheter förutom fettet och att man inte klarar att äta så många.
    Personligen skulle jag hellre äta nyttigare i veckan och kunna unna mig lite lördagsmys i så fall

Man kan säkert göra det själv om man har en rök, men fråga mig inte hur, men annars finns det i de flesta affärer.

Men om ärligehten skall fram så finns det inget riktigt gott snacks som är nyttigt (såvida du inte går på tex lchf och får äter en näve nötter, men då är ju även det begränsat) Kanske svålar då med dipp om man kör lchf men gillar inte dippen som är ok att äta.. ha ha 

Förr när jag inte behövde gå ner lite i vikt så hade jag myslördagar med lite chips och dipp, inga problem om man har en hälsosam livstil annars,,
  • Anonym (SW)

Skinka av alla dess slag som ni värmer i ugnen så att de blir knapriga. Jag har provat kycklingskinka vanlig skinka parmaskinka alla olika sorter och det är magert och salt och knaprigt och gott!

• Elie

Du måste testa dessa. Väldigt goda! Dadlar är väldigt bra substitut till vitt socker. Innehåller massa bra som kroppen behöver:

??Mocca-raw-bars ??

Mixa:

200 g dadlar

3 msk kokosolja

3 msk kakao

3 msk starkt kaffe

1 tsk vaniljpulver äkta

Vänd sedan i i torrmixad havregryn ca 3-4 dl (blir som mjöl) och knåda tills det blir en fast deg som inte kladdar. Knåda in lite valnötter och skär i bars och packa in i smörpapper.

????????

• Elie

Ett annat bra tips är att köpa fryst mango. Och äta som snacks, blir som små glass-bitar.

• Anonym (Mm)

Stek äppelklyftor lätt i honung och pudra sedan på lite kanel.

Vill man mota bort sug man får efter allt möjligt då behöver man fylla på med bra kolhydrater innan. Dvs massor med frukt, potatis och grönt. Våra organ går helt på kolhydrater och finns det för lite (och tex för mycket fett och proteiner i kosten) så blir det för tungt för levern att omvandla det till energi i rätt takt och kroppen ställer då istället in sig på ett sug efter nåt som man är van vid ska att stilla hjärnans hungersignaler. Så fylla på med bra kolhydrater stillar helt suget men kom ihåg att man måste äta väldigt mycket då det är mindre kalorier i frukt och grönt generellt. Jag prövade själv att äta bara massor av frukt grönt och potatis i 4 dagar i streck. Kände varken hunger eller sug någon gång vilket aldrig hänt tidigare. Det var verkligen häftigt! (När jag däremot fortsatte ytterligare en omgång vid senare tillfälle så var kag inte lika noga med rätt mängd. Fick då i mig alldeles för lite energi och jäklar vilket sug man fick efter allt möjligt.)

Svar på tråden Nyttiga snacks till allergiker?