• Anonym (T)

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 10:53:03 följande:

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Förlåt men jag tyckte det här var så himla komiskt haha. Att folk är så inrutade att dom inte ens kan tänka tanken att stuva om lite i vem som köper vad. Tänk om ni blivit sjuka och behövt stanna hemma, hade dom då suttit där och saknat sina köttbullar?

Ett tips är ju annars att göra egna köttbullar & korvar av köttsubstitut. Vet att anamma har en formbar variant som jag läst mycket bra om. Sådan mat tycker jag har mkt med kryddning att göra så chansen är ju stor att många inte ens märker att det inte är kött..

• Anonym (T)
    Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 11:04:23 följande:
    Vi behöver iaf ta med mat som vi kan äta, så vi kommer att få betala 3000:- minst för kött och sedan för vår egna mat.
    (Nej, det duger inte med färdiga köttbullar och korven ska enligt tradition komma från slaktarn på byn, samt älgkorv från byns jaktlag).
    Jag såg inte det här inlägget innan jag postade mitt förslag. Det blir ju helt klart klurigt om folk är så traditionsbundna att dom t.o.m har krav på inköpsställe... Ännu mer klurigt när folk inte ens verkar gå att resonera med. Jag vet inte vad jag hade gjort..jag hade tappat lusten liten när allt ska bli så krångligt och "grinigt". Tycker absolut inte ni ska behöva ordna både vegetariskt till er + kött för flera tusen =/ Finns det någon annan i släkten som är på eran sida, som ni kan stuva om med? Tänker att man inte behöver diskutera med dom som är mest traditionsbundna..
  • Anonym (T)
    Anonym (Väx upp) skrev 2018-11-21 11:42:07 följande:

Ja det är orimligt. Bara för att ni tar med er det behöver ni inte äta det. Det äe inte som att ni inte vet vad ni ska ta med, om ni ändå alltid gjort det innan. Skärp till er. Det eller stanna hemma.

Wow, det var hårda ord. "Ta med dig den mat du brukar eller stanna hemma!" Själv trodde jag julen i första hand handlade om att ha det trevligt och umgås. Tur min familj och mina vänner inte är så nitiska haha.
  • Anonym (T)
    Anonym (Y) skrev 2018-11-21 12:26:40 följande:
    Det är jättebra med vegetariska alternativ , men inte om TS låtsas att det är kött och hoppas de inte märker.

Vissa tål inte quorn och andra vegoalternativ.

Inget kul om de mår dåligt av maten.
    Jag såg att jag uttryckt mig jätteklumpigt. Det är som du säger dumt att inte berätta vad det är, speciellt för allergier. Menade egentligen att dom inte behöver märka särskilt stor skillnad mot för vad dom är vana vid, men att dom så klart ska veta vad dom stoppar i sig. Många är ju aviga mot vegetariskt för att det är något nytt och konstigt som dom inte är bekanta med, som bönor mm, men just substituten och saker så som färs kan göras väldigt välbekanta :)
  • Anonym (T)
    Anonym (Y) skrev 2018-11-21 13:27:52 följande:
    Absolut.

Det är inget fel på vegetarisk mat.

Jag tycker inte att det smakar som kött , men det betyder inte att det smakar dåligt , bara inte exakt samma.

Det är trevligt med omväxling.

Det är korkat att bestämma i förhand att allt vegetarisk smakar illa. Det är bara att prova , så länge man inte är allergisk mot någonting.
    Det jag menar att smaken på en traditionell korv mycket beror på kryddorna jämfört med smaken på en grillad köttbit. En vegetarisk korv skiljer sig inte så mycket från en vanlig korv till skillnad från om man äter en köttbit vs. en böngryta (eller annan vegetarisk mat som inte är tänkt att efterlikna kött) Är man avig mot vegetariskt eller har svårt för nya maträtter så brukar ett vegetariskt köttsubstitut inte kännas lika konstigt :) Men ja, när vuxna människor direkt vägrar en viss mat utan att ge det en chans så känns det ju förbannat löjligt.
  • Anonym (T)
    BossHoss skrev 2018-11-21 14:02:57 följande:
    Vegetariskt "kötträtter" vs Kött är ungefär samma som Thai mat vs Pizza

Inte ens i närheten samma sak men båda kan va jävligt goda, men att ens försöka säga att "det är samma" är bara dumt.

Det närmaste är väl qornfärs, men det är inte samma det heller, men som sagt jävligt gott.

Korvarna som är vego tycker jag däremot är rent vidriga..
    Men du måste väl ändå hålla med om att det är enklare att imitera färsrätter än om man jämför traditionell vegetarisk mat med en stek, vilket var själva budskapet i det inlägget. 

Jag vet inte vilken korv jag smakade, har för mig den var egengjord, men den smakade väldigt typisk korv. Absolut inte vidrig :) Nu har ju korvar otroligt olika konsistens och smak så det är väl svårt att generalisera och säga att "det smakar korv". 
  • Anonym (T)
    BossHoss skrev 2018-11-21 14:21:47 följande:
    Japp det håller jag delvis med om, men som sagt det är ändå inte samma, 
    thai vs kinamat ??

Har provat flera olika korvar hos kompisen och verkligen tyckt alla var vidriga, förutom om man spraya ner dem med stark senap och ketchup, rostad lök och räkröra, men tror inte det räknas då

Egengjord vego korv skulle jag gärna smaka på om jag visste någon som gjorde det. 
    Gillar mat helt enkelt... fast då även jag som ovan äter LCHF så är bröd det som jag längtar efter...
    Jag förstår vad du menar och det är klart att inte är helt samma sak för..tja..det ÄR inte samma :D
    Haha, nä, då räknas det nog inte :) Han som jag åt hos är matintresserad, jobbar inom krogbranschen med mkt kockar i vänkretsen och har varit lakto-ovo-vegetarian i typ 25 år. Jag har ätit mkt gott vegetariskt där :P 
Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.