• sextiotalist

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 10:53:03 följande:

Sedan förra nyår är jag och min familj l/o-vegetarianer (lakto/ovo - dvs vi äter mejeriprodukter och ägg).

Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). Dit kommer hela släkten på mammas sida, även många på min pappas sida (då det "alltid" har varit så).

Jättemysig tradition som jag bara älskar!!!

Men... Vi har alltid haft i uppdrag att ta med korvar (flera olika sorter) och köttbullar (alla har liksom "sin" grej att ta med sig; öl, läsk, janssons, osv).
    Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var. Men vid nyår så var vårt löfte i familjen att sluta äta kött - detta har vi hållit sedan 1/1-18 och planerar att hålla livet ut.
    Vi trivs bra med vår nya kosthållning; den känns bra i kroppen, knoppen, själen och plånboken.

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.
    Så snälla, om NI tycker att vi tänker orimligt, så säg det, så "gör vi som vi alltid har gjort" men bara inte äter av det.

Snälla, hjälp!

Knepig inställning. Vi har också knytis, men då tar vi med oss det vi är bra på. Kollar bara upp så det inte blir dubbelt.

Vi har också den inställningen är det något man själv tycker är viktigt att ha på julbordet, så tar man med sig detta (och dubbelkollar så ingen annan har det).

Nej, ni tänker inte orimligt.
  • sextiotalist
    Anonym (Hmmm...) skrev 2018-11-21 11:38:30 följande:
    Ja, det brukar bli så när man har en udda diet...
     Vi har också "knytis" men det brukar variera vem som har med vad.

Mitt tips är att
    1) byta med någon
    2) ta med samma som tidigare år

Plus att ta med någon vegetarisk mat som alla kan äta. Jag bjöd på mandelbullar en jul och ingen fattade att det inte var kött . De smakar mycket bättre än köpeköttbullar.
    Nu är ju inte ts diet mer udda än att han/hon kan ta med sig sådant som är inom dieten och bjuda på vid julbordet. Det är bara frågan om en omdisponering av vad man ska ta med sig.

Jag gillar att göra köttbullar, men har full förståelse att man, om man inte gillar att hantera kött, upplever det obehagligt att göra köttbullar för 30 personer.
  • sextiotalist
    Anonym (även) skrev 2018-11-21 15:16:58 följande:
    Även om jag äter både kött och korv så låter det helt vansinnigt att ni ska köpa för 3000 kr till julbordet medan andra bara bidrar med en julost och lite sallad. Vem bestämde detta från början? Är ni superrika och de andra fattigpensionärer eller lever de bara gott på att tvinga er att köpa det dyraste på julbordet? Och dessutom så superspeciella saker som inte går att få tag i överallt? Låter mer än lovligt bajsnödigt tycker jag.

Om det ska köpas in korv och köttbullar för 3000 kr så föreslår jag att ni roterar den kostnaden oavsett om ni äter veg-kost eller inte. Ett så dyrt julbord skulle jag inte vilja sponsra oavsett. 
    Funderar också hur det kan bli så dyrt, inte ens de åren, då jag har haft julen (dvs stått för basen, skinka, smör och annat, samt det jag alltid gör) har jag inte kommit upp i de beloppen och då har vi varit halva styrkan, men ändå

• sextiotalist
    tobbe01 skrev 2018-11-22 06:21:02 följande:

Finns väl färdiga köttbullar och korvar att köpa? Skulle TS köpa en halv gris och mala kött och fylla fjälster?

Det skulle vara hemgjorda köttbullar, så färdiga köttbullar fick det inte vara. Och så var det en älgkorv från ett speciellt charkuteri.
  • sextiotalist
    Kusinen skrev 2018-11-22 06:58:52 följande:

Jag är själv vegetarian och skulle kunna ta med mig kött om det var viktigt för släkten. Däremot tycker jag att det är ett dumt upplägg då jag inte har kompetens att laga till kött, och även när det gäller att köpa färdiga korvar lär väl de som sJälva ska äta det vara bättre på att göra urval. Så det byte som ts föreslår låter ju som ett smidigare alternativ för alla. Resultatet lär bli godare mat för alla på julbordet.

Jag tänker att detta kan vara dels en principsak från morbrorns sida och dels en ekonomisk fråga. När jag säger principsak tänker jag att han tycker att ni är fåniga som blivit vegetarianer och att han får för sig att ni därför tycker att ni är bättre än honom. Att ni ska komma och moralisera över julen bara genom att ni är vegetarianer. Eetta att ni lyft att ni ska göra hembakat bröd osv kan ju förstärka den bilden för honom. Ekonomiskt tänker jag att om de bara har en enkel sallad, ost och bröd i vanliga fall beror det nog på att de tycker det är oviktiga saker, och nu ska ni "inte ta med er något" och de ska behöva stå för både ett julfint hem pch maten.

Jag skulke nog i den situationen erbjudit mig att köpa korvar men överlåtit köttebulletillverkningen till någon annan och dessutom tagit med mig någit som jag själv ville öta, som några fina sallader. En kompromiss kanske lugnar situationen, så kanske ni kan göra på ert sätt nästa gång när släkten vant sig.

Och jag är inte vegetarian och skulle inte ens tänka tanken att lägga på sådana uppgifter till en knytis till en vegetarian. Just (som jag tycker i varje fall) med knytis att man delegerar de olika rätterna till de som är duktiga på vissa saker och gillar att göra vissa rätter.
    Och just till julbord resonerar jag som så, är det något som är viktigt för mig på julbordet, då ligger det på mitt ansvar att se till att det blir så.
  • sextiotalist
    Anonym (C) skrev 2018-11-22 09:22:46 följande:
    Fast det handlar ju inte bara om att köpa kött, vilket bara det är ett helt absurt krav, utan de ska ta med hemlagade köttbullar. Alltså ska de stå och handskas med köttfärs. Otroligt respektlöst att kräva det av en vegetarian och definitivt nåt som är värt att ta striden emot.
    Instämmer, att göra egna köttbullar i så stora mängder är bara jobbigt även om man gillar dom, att göra så stora mängder och inte ens tycka om dessa och kanske tom är äcklad av det, det är inget som jag skulle pådyvla någon.
Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.