• Anonym (Y)

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Jag tycker ni har rätt , och det är dumt av släkten att ej låta er byta vad ni tar med , men eftersom ni vill absolut fira jul hos din morbror i ditt ställe skulle jag ta med korv och köttbullar för att undvika sura miner på julafton.

Utan att äta såklart.

Man ska välja sina strid...

• Anonym (Y)
    Anonym (T) skrev 2018-11-21 11:06:02 följande:

Förlåt men jag tyckte det här var så himla komiskt haha. Att folk är så inrutade att dom inte ens kan tänka tanken att stuva om lite i vem som köper vad. Tänk om ni blivit sjuka och behövt stanna hemma, hade dom då suttit där och saknat sina köttbullar?

Ett tips är ju annars att göra egna köttbullar & korvar av köttsubstitut. Vet att anamma har en formbar variant som jag läst mycket bra om. Sådan mat tycker jag har mkt med kryddning att göra så chansen är ju stor att många inte ens märker att det inte är kött..

Det är jättebra med vegetariska alternativ , men inte om TS låtsas att det är kött och hoppas de inte märker.

Vissa tål inte quorn och andra vegoalternativ.

Inget kul om de mår dåligt av maten.
  • Anonym (Y)
    Anonym (T) skrev 2018-11-21 12:32:15 följande:

Jag såg att jag uttryckt mig jätteklumpigt. Det är som du säger dumt att inte berätta vad det är, speciellt för allergier. Menade egentligen att dom inte behöver märka särskilt stor skillnad mot för vad dom är vana vid, men att dom så klart ska veta vad dom stoppar i sig. Många är ju aviga mot vegetariskt för att det är något nytt och konstigt som dom inte är bekanta med, som bönor mm, men just substituten och saker så som färs kan göras väldigt välbekanta :)

Absolut.

Det är inget fel på vegetarisk mat.

Jag tycker inte att det smakar som kött , men det betyder inte att det smakar dåligt , bara inte exakt samma.

Det är trevligt med omväxling.

Det är korkat att bestämma i förhand att allt vegetarisk smakar illa. Det är bara att prova , så länge man inte är allergisk mot någonting.
  • Anonym (Y)
    Anonym (T) skrev 2018-11-21 13:51:18 följande:

Det jag menar att smaken på en traditionell korv mycket beror på kryddorna jämfört med smaken på en grillad köttbit. En vegetarisk korv skiljer sig inte så mycket från en vanlig korv till skillnad från om man äter en köttbit vs. en böngryta (eller annan vegetarisk mat som inte är tänkt att efterlikna kött) Är man avig mot vegetariskt eller har svårt för nya maträtter så brukar ett vegetariskt köttsubstitut inte kännas lika konstigt :) Men ja, när vuxna människor direkt vägrar en viss mat utan att ge det en chans så känns det ju förbannat löjligt.

Det beror kanske på att jag inte gillar korv och liknande.

( Men jag har smakat såklart. )
  • Anonym (Y)
    Palestrina skrev 2018-11-22 09:53:29 följande:

Alla gör förstås som de själva tycker funkar, men jag har otroligt svårt att förstå de som tycker att ts är tramsig som inte vill köpa kött bara för att hon nyligen har slutat äta det. Hur tramsigt är det inte att kräva att allt ska vara som det alltid har varit?

På våra julbord har vi som princip att var och en bidrar med det den tycker är viktigast finns samt helst vill göra. Vissa saker är alltid desamma - som att jag fixar köttbullar och leverpastej - men i princip allt annat flyter, och basvaror som potatis, bröd, smör, fixar den som man firar hos. Tar alla med det de helst vill ha, kommer ju ingen att bli missnöjd i slutändan. Det är ett nästan felfritt system. Rekommenderas varmt!

Du har absolut rätt i teorin , men du är inte TS morbror.

Det är hans hem och julfirande.

Vad TS kan göra i verkliga livet och hur FL medlemmar röstar om vem har rätt / fel är oftast olika saker.
  • Anonym (Y)
    Anonym (C) skrev 2018-11-22 09:22:46 följande:

Fast det handlar ju inte bara om att köpa kött, vilket bara det är ett helt absurt krav, utan de ska ta med hemlagade köttbullar. Alltså ska de stå och handskas med köttfärs. Otroligt respektlöst att kräva det av en vegetarian och definitivt nåt som är värt att ta striden emot.

Anonym (C) skrev 2018-11-22 08:37:56 följande:

Jag hade skickat ut ett gruppmail till släkten och skrivit att antingen kastar ni om lite eller så blir det vegbullar och vegkorv. Lagt till att valet är deras och du accepterar inget gnäll på julafton.

Mot såna där egoistiska energisugare hade jag satt ner foten.

Du verka ha missat att TS vill fira hos sin morbror.

De kanske inte accepterar din attityd på julafton i sitt hem.

Valet är deras vilka de bjuder.

Dina råd fungerar endast i praktiken om personen bryr sig inte om hen blir bjuden på julfirandet eller ej.
  • Anonym (Y)
    Kusinen skrev 2018-11-22 10:33:59 följande:

Jag har inte sagt att ts är tjurig eller orimlig (med anledning att du citerade en som citerade mig) jag anser bara att man får förhålla sig till situationer såsom de är och inte till såsom man önskar att de vore. Morbrorn ör grinig, och jag skulle då för att kompromissa köpa korven och ta med något som jag själv gillar tex en sallad för att visa mon goda vilja och hoppas att sitiationen lugnade sig och att vi kunde lösa det smidigare nästa år. Sällan som hårt mot hårt funkar så bra, kompromissa och anpassa (trots att man tycker att man har rätt) är i många lägen det bästa.

Precis.

Problemet är oftast att folk som svarar på FL tänker inte på att det handlar om verkligheten och inte om en teoretisk frågaställning om vem har rätt.

TS kan bara bestämma över sitt eget beteende , han kan inte tvinga morbror att ändra sig.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Meat is mums... ) skrev 2018-11-22 17:13:51 följande:

Ok jag är själv inte vegetarian utan äter själv kött, men jag kan verkligen inte förstå er släkt. Det är ju inte så att ni sagt "vi tar inte med oss korv utan vi kan stå för något av det vegetariska som vi brukar ha på julbordet". Det är ju inte så att ni kräver att de skall göra julbordet vegetariskt för alla! Så nej om de fortsätter gnälla så säg ok ni tar med er det ni brukar, nämligen korvar och "kött"bullar... Men kör sedan de vegetariska varianterna. Massor med olika veggo korv och små bollar av quornfärs eller så... 

Påpeka inget, servera det och låtsas sedan som att de regnar. Kunde de inte respektera er och låta er byta så får de skylla sig själva helt enkelt  

Tror du de bjuder TS och familj nästa år om hen gör så?
  • Anonym (Y)
    Anonym (Meat is mums... ) skrev 2018-11-22 17:57:29 följande:

Om de inte är idioter så... Ja... då fattar de att de det bett om var idiotiskt! 

Sen om jag var TS så hade jag inte velat gå om min familj inte respekterade mig mer och försökte tvinga mig till att göra något sånt. De verkar inte respektera TS medan TS försöker respektera dem. 

TS skriver :

?Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.?

Att du eller jag skulle inte fira med de här människorna är inte relevant.

TS vill tydligen bli osams med dem.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Y) skrev 2018-11-22 18:20:56 följande:

TS skriver :

?Det är INTE ett alternativ att avstå julfirandet med släkten.?

Att du eller jag skulle inte fira med de här människorna är inte relevant.

TS vill tydligen bli osams med dem.

TS vill INTE bli osams med dem menar jag såklart.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Meat is mums... ) skrev 2018-11-22 18:27:32 följande:

Vadå tramsa och förstöra? Om någon tramsat är det väl släkten! TS har bett om att få byta vad de tar mer. Familjen tramsar och vägrar se över om man kan göra ett byte och kräver istället att TS köper saker som går emot hennes livsstil. 

Om nu släkten kommer tramsa och kräver att TS köper korv och köttbullar fast TS bett att få byta så tycker jag att då kan TS ta sig an sina "uppgifter" på sitt sätt! De kräver att TS står för korv, ok då står TS för korv men korv som inte går emot TS livsstil och som TS själv kan äta! 

Och alla veggo alternativ smakar inte illa. Även om jag själv äter kött oftast så tycker jag veggo är bra alternativ då och då... Och att bara säga att alla veggo alternativ är oätliga är väldigt enkelspårigt!

Och allt detta är irrelevant eftersom det är morbrors hem och han bjuder på sin fest de han vill bjuda.

Vem tramsar enligt vem har ingen betydelse.
Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.