• BossHoss

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Anonym (T) skrev 2018-11-21 13:51:18 följande:
    Det jag menar att smaken på en traditionell korv mycket beror på kryddorna jämfört med smaken på en grillad köttbit. En vegetarisk korv skiljer sig inte så mycket från en vanlig korv till skillnad från om man äter en köttbit vs. en böngryta (eller annan vegetarisk mat som inte är tänkt att efterlikna kött) Är man avig mot vegetariskt eller har svårt för nya maträtter så brukar ett vegetariskt köttsubstitut inte kännas lika konstigt :) Men ja, när vuxna människor direkt vägrar en viss mat utan att ge det en chans så känns det ju förbannat löjligt.
    Vegetariskt "kötträtter" vs Kött är ungefär samma som Thai mat vs Pizza

Inte ens i närheten samma sak men båda kan va jävligt goda, men att ens försöka säga att "det är samma" är bara dumt.

Det närmaste är väl qornfärs, men det är inte samma det heller, men som sagt jävligt gott.

Korvarna som är vego tycker jag däremot är rent vidriga..
  • BossHoss
    Anonym (T) skrev 2018-11-21 14:12:35 följande:
    Men du måste väl ändå hålla med om att det är enklare att imitera färsrätter än om man jämför traditionell vegetarisk mat med en stek, vilket var själva budskapet i det inlägget. 

Jag vet inte vilken korv jag smakade, har för mig den var egengjord, men den smakade väldigt typisk korv. Absolut inte vidrig :) Nu har ju korvar otroligt olika konsistens och smak så det är väl svårt att generalisera och säga att "det smakar korv". 
    Japp det håller jag delvis med om, men som sagt det är ändå inte samma, 
    thai vs kinamat ??

Har provat flera olika korvar hos kompisen och verkligen tyckt alla var vidriga, förutom om man spraya ner dem med stark senap och ketchup, rostad lök och räkröra, men tror inte det räknas då

Egengjord vego korv skulle jag gärna smaka på om jag visste någon som gjorde det. 
    Gillar mat helt enkelt... fast då även jag som ovan äter LCHF så är bröd det som jag längtar efter...
  • BossHoss
    Anonym (T) skrev 2018-11-21 14:29:23 följande:
    Jag förstår vad du menar och det är klart att inte är helt samma sak för..tja..det ÄR inte samma :D
    Haha, nä, då räknas det nog inte :) Han som jag åt hos är matintresserad, jobbar inom krogbranschen med mkt kockar i vänkretsen och har varit lakto-ovo-vegetarian i typ 25 år. Jag har ätit mkt gott vegetariskt där :P 
    Lite på samma sätt som jag ätit vegetariskt då, men han hade inga egna korvar tyvärr.....  eller ja kanske en men den var inget jag var intresserad av att smaka på så att säga..
  • BossHoss
    Anonym (Helge) skrev 2018-11-22 08:40:54 följande:
    Är det ett stort problem för er att köpa den där älgkorven och ta med?

OK, jag kan förstå att ni inte vill stå och rulla köttbullar om det är vad ni förväntas göra men är det kanske så att det bara är ni som kan komma åt den där älgkorven?

Om det bara är ni som i praktiken kan köpa älgkorven (säg att ni bor 100 mil från alla andra) så hade jag valt att göra det för släktens skull. 

Om det är någon annan i familjen som bor i samma by och istället kan köpa av jaktlagets älgkorv hade jag bett dem göra det.

Hemlagade köttbullar kan vem som helst göra. Det behöver ju inte ni stå för.
    håller med..
  • BossHoss
    Sonnet skrev 2018-11-22 09:25:47 följande:
    Haha, familjeliv vettu. Hade det varit morbrodern som varit TS, med kravet att den vegetarianska släktingen skulle rulla köttbullar hade det varit en helt annan respons från vissa här inne. Det är ALLTID ts som är tjurig/fel/ska anpassa sig/är orimlig. ;)
    Fast väldigt många håller väl med TS i frågan tycker jag, jag själv håller verkligen med att de inte skall behöva göra köttbullar osv.

Däremot tycker jag att de kan köpa den där speciella korven som bara de har tillgång till att köpa, för den är ju bara ta med sig i en påse och behöver ej hanteras med direktkontakt, vilket inte borde vara ett mindre problem än att sitta vid samma bord där folk äter kött för fullt på tallriken bredvid och det står framme vid ens egna mat.
  • BossHoss
    Anonym (Tilda) skrev 2018-11-22 14:30:50 följande:

Att endast TS har möjlighet att köpa korven var en ren hypotes från Helges sida. TS själv har aldrig påstått att så är fallet.
    TS skrev detta

(Nej, det duger inte med färdiga köttbullar och korven ska enligt tradition komma från slaktarn på byn, samt älgkorv från byns jaktlag).

Så det kan mycket väl va så att det är just TS som kan stå för detta. Jag tycker att TS får det att låta som om just bara hon kan få tag i det.
    Och om det är så, då tycker jag gott och väl att de kan göra familjen den tjänsten att köpa med sig denna exklusiva korv. För de verkar ju inte ha några problem med att kött förekommer i samband med deras egen mat.
  • BossHoss
    Anonym (Tilda) skrev 2018-11-22 15:04:39 följande:

Ja, OM det är så så håller jag med dig. Den tjänsten borde de kunna göra om de inte är väldigt bestämda på att allt köttätande är förkastligt (och det är de nog inte, med tanke på att de själva ätit kött fram tills rätt nyligen). Själv tolkade jag det som att det handlar om byn där TS är född, uppvuxen, bor och har större delen av sin släkt, men så behöver det ju inte heller vara.
    Ja är det granngården till alla andra så kan ju gott de också köpa den, det håller jag med om.
    Men som sagt, de är helt nya vegetarianer, de har kött och vego på samma bord och äter tillsammans med de som äter kött.
    Så att böra det till huset i en påse känns ju inte som en uppoffring direkt gentemot deras nyfunna vanor.

Jag har flera bekanta, vänner som är vego som bor med partners som inte är det. Och inte ens de har några problem att laga mat med kött till sin partner även om de är striktare vego än TS numer är. Så att köpa en korv till sin familj är samma sak som att jag köper en choklad ask till frugan. Inget jag äter men något jag kan köpa. Allt behöver ju inte alltid va så extremt
  • BossHoss
    Anonym (även) skrev 2018-11-22 15:43:11 följande:
    Grejen är väl också att TS inte har lust att betala 3000 spänn samt en massa tid på att rulla köttbullar för mat de inte kommer att äta något av + ta med sig den mat de själva kommer att vilja äta.
    Därav att jag inte sagt att jag tycker TS skall behöva göra köttbullar.
    Det rimliga är ju att TS tar med sig något de kan äta + kanske något annat till det gemensamma bordet och att någon annan i den stora släkten tar över ansvaret för korvarna och köttbullarna. 
    Har bara påpekat korven och om det är så att endast TS kan få tag på den, även att köpa korven är ett mindre problem än att blanda vego mat på bordet med kött för många vego.
    Uppoffringen är nog inte att bära en korv i en påse utan att lägga helt ohemult mycket pengar och tid på något man inte får del av och samtidigt få stå för det man själ v ska äta. Medan andra i släkten bidrar med ytterst lite pengamässigt men ändå inte drar sig för att ställa krav på både kvalitet och arbetsinsats i vad TS med familj ska ta med. 
    Det enda vi vet är att morbrorn som håller i festen, enbart bidrar med ostar sallad och bröd. Vi vet inget om vad de andra gör, revben? Sillar, Röktkött, osv osv
    Men ingen annan i släkten är väl intresserad av att lägga 3000 spänn och tre timmar på de mycket speciella och viktiga korvarna och köttbullarna, och så länge TS inte säger emot på riktigt så kommer de andra att utnyttja TS goda vilja och konflikträdsla och fira julen på annans bekostnad helt enligt traditionen. 
    Revben och Jansons till 30 pers går nog på minst lika mycket som köttbullar och korv. Står inget om vad de andra 30 personerna skall göra, bara vad morbrorn och Ts gör, och jag har svårt att tro att det enda som de har på julbordet för 30 personer är

bröd,
    sallad,
    köttbullar
    korv
    och ost..
  • BossHoss
    Men ingen annan i släkten är väl intresserad av att lägga 3000 spänn och tre timmar på de mycket speciella och viktiga korvarna och köttbullarna, och så länge TS inte säger emot på riktigt så kommer de andra att utnyttja TS goda vilja och konflikträdsla och fira julen på annans bekostnad helt enligt traditionen. 
    När jag tänker efter så är ju TS en av de lyckligt lottade.

Steka köttbullar och korv går ju fort vilket man gör på en eftermiddag kanske en dag

Tänk den stackaren som skall stå och göra julskinkor skinkor.
    Eller olika inlagda sillar
    Janson
    Ägghalvor med röror
    Baka olika sorters kakor 
    osv osv
    Ts uppgift känns ganska enkel och jag hade hellre gjort det än något av det andra, om man ser till tiden och arbetet, vissa saker tar ju flera dagar om allt görs från grunden, vilket det verkar som om de gör
  • BossHoss
    Anonym (även) skrev 2018-11-22 15:59:25 följande:
    Jag har inte fått uppfattningen att TS inte klarar att befatta sig med kött eller har nåt problem med vad nån annan äter. Utan just med vad de ska bidra med och hur mycket pengar och tid de ska lägga i förhållande till vad de sen ska äta.

Inte heller står det nånstans att det endast är TS som kan få tag i korven, bara att släkten kräver speciell korv och hemgjorda köttbullar. Inget annat duger och ingen tänker ta med det utan kräver att TS ska göra det. 

Jag har svårt att se hur Jansson till 30 pers skulle kunna kosta 3000 spänn även om man gjorde en fruktansvärt stor sats. Jag har även svårt att se hur korvar och köttbullar kan kosta så mycket, men om nu TS säger det så...

Men tror du att alla som kommer på julen bidrar med mat för 3000 kr per familj (utom morbrodern då som verkar komma undan med ca 200 kr)? Det låter som ett oerhört extravagant julbord! 
    Läser du längre upp så har vi diskuterat det med korven redan.

Sedan så skaffar ju TS två saker till julbordet.
    Så det är väl fair att anta att de andra står för två saker med.
    som jag skrev.
    tex, janson och revben

Tycker som dig att det låter mycket, men skall man köpa allt på det lokala slakteriet så är det inte konstigt att det kostar så mycket. Och så är det kanske med allt annat också, skinkan, revbenen, kalkon? Vet ju inte vad de har på julbordet direkt, mer än vad ts nämner, och då kanske det är väldigt extravagant,

Sedan har det har ju inte varit några problem tidigare med kostnaden, så jag antar att ts varit nöjd med sin del under alla år, för det är ju först nu när de inte äter kött som de inte vill lägga pengarna. Så då måste man ju anta att det vart helt ok summa och arbete att lägga alla andra år då de åt kött för TS nämner inget om att de även då ansåg det var mycket pengar.
  • BossHoss
    Anonym (även) skrev 2018-11-22 16:06:32 följande:
    Fast morbrorn med familj gör ju inget från grunden (köpebröd, köpeost och tråkig sallad) så det verkar inte vara generellt viktigt utan bara viktigt i vissa fall.

Men hans familj dukar ju och det tar ju ett tag. 
    Antar att de skall städa upp efter 30 pers med..
  • BossHoss
    Anonym (även) skrev 2018-11-22 16:15:19 följande:
    Ja, de kanske har tyckt att det varit okej när även de ätit av korven och köttbullarna. Men inte längre när de bara ska bidra till de andra men inte äta själva. Det är inte heller säkert att de varit nöjda tidigare med fördelningen, men att de inte tidigare känt att de hade argument att stå emot eftersom de också själva åt av korven o köttbullarna. 

Det är ju lätt att vara frikostig när andra ska betala och morbrodern verkar ju ha dragit bästa kortet med lokal (hans eget hem som inte kostar extra) och lite bröd och ost och sallad. 

Eftersom TS verkar ha lämnat tråden så får vi anta en hel del. Man får hoppas att det löser sig för TS då de ändå verkar uppskatta julen med stora släkten och då kan det ju hända att man tycker det är värt några tusenlappar för att inte starta krig om köttbullarna. 
    Det är nog lite från person till person, säg att det är så att alla lägger samma tid och summa, så är det nog många som hellre betalar den än skall husera 30 personer

Ja vi får hoppas att TS får en bra jul oavsett vem som tar med vad till julbordet
Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.