Inlägg från: Anonym (Tilda) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tilda)

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 10:53:03 följande:
    Vi firar alla jular hemma hos min morbror (och har så alltid gjort sedan jag var barn). (...) Vi har alltid stått för korv och köttbullar, även julen som var.

Hur länge är "alltid" i det här fallet? Jag förmodar att du inte stod för köttbullerullandet och korvinköpen redan som liten. Någon gång förändrades den traditionen och då tål den nog att förändras igen! Ett julbord utan hembakat bröd låter riktigt trist så jag tycker att ni gör en god insats om ni tar över den biten.
  • Anonym (Tilda)
    BossHoss skrev 2018-11-22 09:29:53 följande:
    Fast väldigt många håller väl med TS i frågan tycker jag, jag själv håller verkligen med att de inte skall behöva göra köttbullar osv. Däremot tycker jag att de kan köpa den där speciella korven som bara de har tillgång till att köpa, för den är ju bara ta med sig i en påse och behöver ej hanteras med direktkontakt, vilket inte borde vara ett mindre problem än att sitta vid samma bord där folk äter kött för fullt på tallriken bredvid och det står framme vid ens egna mat.

Att endast TS har möjlighet att köpa korven var en ren hypotes från Helges sida. TS själv har aldrig påstått att så är fallet.
  • Anonym (Tilda)
    BossHoss skrev 2018-11-22 14:42:48 följande:
    TS skrev detta (Nej, det duger inte med färdiga köttbullar och korven ska enligt tradition komma från slaktarn på byn, samt älgkorv från byns jaktlag). Så det kan mycket väl va så att det är just TS som kan stå för detta. Jag tycker att TS får det att låta som om just bara hon kan få tag i det. Och om det är så, då tycker jag gott och väl att de kan göra familjen den tjänsten att köpa med sig denna exklusiva korv. För de verkar ju inte ha några problem med att kött förekommer i samband med deras egen mat.

Ja, OM det är så så håller jag med dig. Den tjänsten borde de kunna göra om de inte är väldigt bestämda på att allt köttätande är förkastligt (och det är de nog inte, med tanke på att de själva ätit kött fram tills rätt nyligen). Själv tolkade jag det som att det handlar om byn där TS är född, uppvuxen, bor och har större delen av sin släkt, men så behöver det ju inte heller vara.
Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.