• Kusinen

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Jag är själv vegetarian och skulle kunna ta med mig kött om det var viktigt för släkten. Däremot tycker jag att det är ett dumt upplägg då jag inte har kompetens att laga till kött, och även när det gäller att köpa färdiga korvar lär väl de som sJälva ska äta det vara bättre på att göra urval. Så det byte som ts föreslår låter ju som ett smidigare alternativ för alla. Resultatet lär bli godare mat för alla på julbordet.

Jag tänker att detta kan vara dels en principsak från morbrorns sida och dels en ekonomisk fråga. När jag säger principsak tänker jag att han tycker att ni är fåniga som blivit vegetarianer och att han får för sig att ni därför tycker att ni är bättre än honom. Att ni ska komma och moralisera över julen bara genom att ni är vegetarianer. Eetta att ni lyft att ni ska göra hembakat bröd osv kan ju förstärka den bilden för honom. Ekonomiskt tänker jag att om de bara har en enkel sallad, ost och bröd i vanliga fall beror det nog på att de tycker det är oviktiga saker, och nu ska ni "inte ta med er något" och de ska behöva stå för både ett julfint hem pch maten.

Jag skulke nog i den situationen erbjudit mig att köpa korvar men överlåtit köttebulletillverkningen till någon annan och dessutom tagit med mig någit som jag själv ville öta, som några fina sallader. En kompromiss kanske lugnar situationen, så kanske ni kan göra på ert sätt nästa gång när släkten vant sig.

• Kusinen
    sextiotalist skrev 2018-11-22 08:09:39 följande:

Och jag är inte vegetarian och skulle inte ens tänka tanken att lägga på sådana uppgifter till en knytis till en vegetarian. Just (som jag tycker i varje fall) med knytis att man delegerar de olika rätterna till de som är duktiga på vissa saker och gillar att göra vissa rätter.

Och just till julbord resonerar jag som så, är det något som är viktigt för mig på julbordet, då ligger det på mitt ansvar att se till att det blir så.

Jag håller med dig i sak, men ts har ju släktingar som tänker annorlunda. Och då får man förhålla sig till det. Och då får man fundera på vad som ör viktigast, slippa köpa kött eller undvika en stor konflikt med familjen. Personligen skulle jag valt det sistnämnda. Det innebär ju inte att de har rätt, men ibland får man välja sina strider även när andra har tokigheter för sig.
  • Kusinen
    Anonym (C) skrev 2018-11-22 09:22:46 följande:

Fast det handlar ju inte bara om att köpa kött, vilket bara det är ett helt absurt krav, utan de ska ta med hemlagade köttbullar. Alltså ska de stå och handskas med köttfärs. Otroligt respektlöst att kräva det av en vegetarian och definitivt nåt som är värt att ta striden emot.

Och just det skrev jag ju att jag skulle sagt nej till. Om du läser vad jag skrev, skrev jag att jag skulle köpa korven om det hjälpte stämningen men avstå köttbullestekningen.

Jag tycker som sagt att ts förslag är det bästa, men ibland får man inte som man vill utan att offra något ännu viktigare, även om man har rätt. Självklart kan ts insistera på att vägra köpa korven, men om det som här skapar en väldigt dålig stä,mning hade jag personkigen inte gjort det. Aldeles oavsett hur respektlöst eller självcentrerat morbrorns beteende kan uppfattas som.
  • Kusinen
    Sonnet skrev 2018-11-22 09:25:47 följande:

Haha, familjeliv vettu. Hade det varit morbrodern som varit TS, med kravet att den vegetarianska släktingen skulle rulla köttbullar hade det varit en helt annan respons från vissa här inne. Det är ALLTID ts som är tjurig/fel/ska anpassa sig/är orimlig. ;)

Jag har inte sagt att ts är tjurig eller orimlig (med anledning att du citerade en som citerade mig) jag anser bara att man får förhålla sig till situationer såsom de är och inte till såsom man önskar att de vore. Morbrorn ör grinig, och jag skulle då för att kompromissa köpa korven och ta med något som jag själv gillar tex en sallad för att visa mon goda vilja och hoppas att sitiationen lugnade sig och att vi kunde lösa det smidigare nästa år. Sällan som hårt mot hårt funkar så bra, kompromissa och anpassa (trots att man tycker att man har rätt) är i många lägen det bästa.
Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.