Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.
Jag är själv vegetarian och skulle kunna ta med mig kött om det var viktigt för släkten. Däremot tycker jag att det är ett dumt upplägg då jag inte har kompetens att laga till kött, och även när det gäller att köpa färdiga korvar lär väl de som sJälva ska äta det vara bättre på att göra urval. Så det byte som ts föreslår låter ju som ett smidigare alternativ för alla. Resultatet lär bli godare mat för alla på julbordet.
Jag tänker att detta kan vara dels en principsak från morbrorns sida och dels en ekonomisk fråga. När jag säger principsak tänker jag att han tycker att ni är fåniga som blivit vegetarianer och att han får för sig att ni därför tycker att ni är bättre än honom. Att ni ska komma och moralisera över julen bara genom att ni är vegetarianer. Eetta att ni lyft att ni ska göra hembakat bröd osv kan ju förstärka den bilden för honom. Ekonomiskt tänker jag att om de bara har en enkel sallad, ost och bröd i vanliga fall beror det nog på att de tycker det är oviktiga saker, och nu ska ni "inte ta med er något" och de ska behöva stå för både ett julfint hem pch maten.
Jag skulke nog i den situationen erbjudit mig att köpa korvar men överlåtit köttebulletillverkningen till någon annan och dessutom tagit med mig någit som jag själv ville öta, som några fina sallader. En kompromiss kanske lugnar situationen, så kanske ni kan göra på ert sätt nästa gång när släkten vant sig.