• Palestrina

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 10:53:03 följande:

Nu har flera i släkten gått i taket; "VEM ska nu ta med sig korv??? Köttbullar??? Det är ERT fel att det inte blir korv och köttbullar!!!", osv, osv, osv...

Jag har sagt att vi gärna står för: julostar (flera olika), hembakt bröd, en stor matig sallad, potatis och delar av efterrättsbordet, bara vi slipper ta med korv och köttbullar (som vi varken äter eller ens vill köpa).
    (Ost, bröd och sallad har min morbrors familj alltid stått för, men det har bara varit den vanliga röda osten, köpebröd och en riktigt dålig sallad. Så det blir en winwin om vi tar över de bitarna och min morbror tar över korv och köttbullar).

Är detta helt orimligt?

Det är självklart din släkt som är orimliga, inte ni. Jag kan omöjligt förstå varför det ska vara ert problem eller ert fel om de övriga har svårt att fixa fram köttbullar åt sig själva.

Ett alternativ, en slags gyllene medelväg kanske?? vore i så fall om ni gjorde vegetariska bullar åt hela bandet. Kanske möts det inte med jubel, men de får väl skylla sig själva i så fall. Skrattande
  • Palestrina

Alla gör förstås som de själva tycker funkar, men jag har otroligt svårt att förstå de som tycker att ts är tramsig som inte vill köpa kött bara för att hon nyligen har slutat äta det. Hur tramsigt är det inte att kräva att allt ska vara som det alltid har varit?

På våra julbord har vi som princip att var och en bidrar med det den tycker är viktigast finns samt helst vill göra. Vissa saker är alltid desamma - som att jag fixar köttbullar och leverpastej - men i princip allt annat flyter, och basvaror som potatis, bröd, smör, fixar den som man firar hos. Tar alla med det de helst vill ha, kommer ju ingen att bli missnöjd i slutändan. Det är ett nästan felfritt system. Rekommenderas varmt!

Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.