Inlägg från: Anonym (även) |Visa alla inlägg
  • Anonym (även)

Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.

Anonym (Vego) skrev 2018-11-21 11:04:23 följande:
    Vi får ju köpa mat till "alla andra" plus egen vegomat till oss själva.
    Det hade varit så mycket enklare och billigare att köpa den maten som vi äter, i större mängd och slippa köpa köttbullar och korv till 30 andra människor.

Vi behöver iaf ta med mat som vi kan äta, så vi kommer att få betala 3000:- minst för kött och sedan för vår egna mat.
    (Nej, det duger inte med färdiga köttbullar och korven ska enligt tradition komma från slaktarn på byn, samt älgkorv från byns jaktlag).
    Även om jag äter både kött och korv så låter det helt vansinnigt att ni ska köpa för 3000 kr till julbordet medan andra bara bidrar med en julost och lite sallad. Vem bestämde detta från början? Är ni superrika och de andra fattigpensionärer eller lever de bara gott på att tvinga er att köpa det dyraste på julbordet? Och dessutom så superspeciella saker som inte går att få tag i överallt? Låter mer än lovligt bajsnödigt tycker jag.

Om det ska köpas in korv och köttbullar för 3000 kr så föreslår jag att ni roterar den kostnaden oavsett om ni äter veg-kost eller inte. Ett så dyrt julbord skulle jag inte vilja sponsra oavsett. 
  • Anonym (även)
    sextiotalist skrev 2018-11-21 15:19:22 följande:
    Funderar också hur det kan bli så dyrt, inte ens de åren, då jag har haft julen (dvs stått för basen, skinka, smör och annat, samt det jag alltid gör) har jag inte kommit upp i de beloppen och då har vi varit halva styrkan, men ändå
    Nä, det också, låter väl dyrt oavsett hur man ser på det.

Visserligen är de många (30 pers) men å andra sidan finns det ju oftast många rätter på julbordet så man äter ju inte bara korv och köttbullar. 
  • Anonym (även)
    smulpaj01 skrev 2018-11-21 15:23:53 följande:

Personligen tycker jag att köpta köttbullar och bröd är mycket godare än hemgjorda och hembakt.

Dessutom tycker jag inte morbror ska behöva stå för dyra matvaror då han står för hemmet och har massor att ordna med föra sina gäster.

Men någon av de andra, förutom morbror, kan ju stå för de dyraste matvarorna. Eller att man kombinerar på nåt annat sätt som fördelar kostnaderna lite jämnare:

* köttbullar + julost.

* fina korven från jaktlaget + sillar.

* fina korven från slakteriet i byn + vörtbröd.
  • Anonym (även)
    BossHoss skrev 2018-11-22 15:11:10 följande:
    Ja är det granngården till alla andra så kan ju gott de också köpa den, det håller jag med om.
    Men som sagt, de är helt nya vegetarianer, de har kött och vego på samma bord och äter tillsammans med de som äter kött.
    Så att böra det till huset i en påse känns ju inte som en uppoffring direkt gentemot deras nyfunna vanor.

Jag har flera bekanta, vänner som är vego som bor med partners som inte är det. Och inte ens de har några problem att laga mat med kött till sin partner även om de är striktare vego än TS numer är. Så att köpa en korv till sin familj är samma sak som att jag köper en choklad ask till frugan. Inget jag äter men något jag kan köpa. Allt behöver ju inte alltid va så extremt
    Grejen är väl också att TS inte har lust att betala 3000 spänn samt en massa tid på att rulla köttbullar för mat de inte kommer att äta något av + ta med sig den mat de själva kommer att vilja äta.

Det rimliga är ju att TS tar med sig något de kan äta + kanske något annat till det gemensamma bordet och att någon annan i den stora släkten tar över ansvaret för korvarna och köttbullarna. 

Uppoffringen är nog inte att bära en korv i en påse utan att lägga helt ohemult mycket pengar och tid på något man inte får del av och samtidigt få stå för det man själ v ska äta. Medan andra i släkten bidrar med ytterst lite pengamässigt men ändå inte drar sig för att ställa krav på både kvalitet och arbetsinsats i vad TS med familj ska ta med. 

Men ingen annan i släkten är väl intresserad av att lägga 3000 spänn och tre timmar på de mycket speciella och viktiga korvarna och köttbullarna, och så länge TS inte säger emot på riktigt så kommer de andra att utnyttja TS goda vilja och konflikträdsla och fira julen på annans bekostnad helt enligt traditionen. 
  • Anonym (även)
    BossHoss skrev 2018-11-22 15:50:17 följande:
    Därav att jag inte sagt att jag tycker TS skall behöva göra köttbullar.
    Anonym (även) skrev 2018-11-22 15:43:11 följande:
    Det rimliga är ju att TS tar med sig något de kan äta + kanske något annat till det gemensamma bordet och att någon annan i den stora släkten tar över ansvaret för korvarna och köttbullarna. 
    Har bara påpekat korven och om det är så att endast TS kan få tag på den, även att köpa korven är ett mindre problem än att blanda vego mat på bordet med kött för många vego.Det enda vi vet är att morbrorn som håller i festen, enbart bidrar med ostar sallad och bröd. Vi vet inget om vad de andra gör, revben? Sillar, Röktkött, osv osv
    Anonym (även) skrev 2018-11-22 15:43:11 följande:
    Men ingen annan i släkten är väl intresserad av att lägga 3000 spänn och tre timmar på de mycket speciella och viktiga korvarna och köttbullarna, och så länge TS inte säger emot på riktigt så kommer de andra att utnyttja TS goda vilja och konflikträdsla och fira julen på annans bekostnad helt enligt traditionen. 
    Revben och Jansons till 30 pers går nog på minst lika mycket som köttbullar och korv. Står inget om vad de andra 30 personerna skall göra, bara vad morbrorn och Ts gör, och jag har svårt att tro att det enda som de har på julbordet för 30 personer är

bröd,
    sallad,
    köttbullar
    korv
    och ost..
    Jag har inte fått uppfattningen att TS inte klarar att befatta sig med kött eller har nåt problem med vad nån annan äter. Utan just med vad de ska bidra med och hur mycket pengar och tid de ska lägga i förhållande till vad de sen ska äta.

Inte heller står det nånstans att det endast är TS som kan få tag i korven, bara att släkten kräver speciell korv och hemgjorda köttbullar. Inget annat duger och ingen tänker ta med det utan kräver att TS ska göra det. 

Jag har svårt att se hur Jansson till 30 pers skulle kunna kosta 3000 spänn även om man gjorde en fruktansvärt stor sats. Jag har även svårt att se hur korvar och köttbullar kan kosta så mycket, men om nu TS säger det så...

Men tror du att alla som kommer på julen bidrar med mat för 3000 kr per familj (utom morbrodern då som verkar komma undan med ca 200 kr)? Det låter som ett oerhört extravagant julbord! 
  • Anonym (även)
    BossHoss skrev 2018-11-22 16:02:56 följande:
    När jag tänker efter så är ju TS en av de lyckligt lottade.

Steka köttbullar och korv går ju fort vilket man gör på en eftermiddag kanske en dag

Tänk den stackaren som skall stå och göra julskinkor skinkor.
    Eller olika inlagda sillar
    Janson
    Ägghalvor med röror
    Baka olika sorters kakor 
    osv osv
    Ts uppgift känns ganska enkel och jag hade hellre gjort det än något av det andra, om man ser till tiden och arbetet, vissa saker tar ju flera dagar om allt görs från grunden, vilket det verkar som om de gör
    Fast morbrorn med familj gör ju inget från grunden (köpebröd, köpeost och tråkig sallad) så det verkar inte vara generellt viktigt utan bara viktigt i vissa fall.

Men hans familj dukar ju och det tar ju ett tag. 
  • Anonym (även)
    BossHoss skrev 2018-11-22 16:09:42 följande:
    Läser du längre upp så har vi diskuterat det med korven redan.

Sedan så skaffar ju TS två saker till julbordet.
    Så det är väl fair att anta att de andra står för två saker med.
    som jag skrev.
    tex, janson och revben

Tycker som dig att det låter mycket, men skall man köpa allt på det lokala slakteriet så är det inte konstigt att det kostar så mycket. Och så är det kanske med allt annat också, skinkan, revbenen, kalkon? Vet ju inte vad de har på julbordet direkt, mer än vad ts nämner, och då kanske det är väldigt extravagant,

Sedan har det har ju inte varit några problem tidigare med kostnaden, så jag antar att ts varit nöjd med sin del under alla år, för det är ju först nu när de inte äter kött som de inte vill lägga pengarna. Så då måste man ju anta att det vart helt ok summa och arbete att lägga alla andra år då de åt kött för TS nämner inget om att de även då ansåg det var mycket pengar.
    Ja, de kanske har tyckt att det varit okej när även de ätit av korven och köttbullarna. Men inte längre när de bara ska bidra till de andra men inte äta själva. Det är inte heller säkert att de varit nöjda tidigare med fördelningen, men att de inte tidigare känt att de hade argument att stå emot eftersom de också själva åt av korven o köttbullarna. 

Det är ju lätt att vara frikostig när andra ska betala och morbrodern verkar ju ha dragit bästa kortet med lokal (hans eget hem som inte kostar extra) och lite bröd och ost och sallad. 

Eftersom TS verkar ha lämnat tråden så får vi anta en hel del. Man får hoppas att det löser sig för TS då de ändå verkar uppskatta julen med stora släkten och då kan det ju hända att man tycker det är värt några tusenlappar för att inte starta krig om köttbullarna. 
  • Anonym (även)
    BossHoss skrev 2018-11-22 16:18:24 följande:
    Det är nog lite från person till person, säg att det är så att alla lägger samma tid och summa, så är det nog många som hellre betalar den än skall husera 30 personer

Ja vi får hoppas att TS får en bra jul oavsett vem som tar med vad till julbordet
    Ja, vi huserar 15 pers på julen varav ca hälften sover över flera nätter... Så jo jag vet att det kan vara lätt övermäktigt. Men jag skulle ändå dra mig för att bidra med mat för 3000 spänn (som jag inte ens ska äta) om någon annan bara bidrar med mat för ca 200 även om denne bidrar med bord och tallrikar. Men där är man ju olika. 

Det är krångligt det här med människor och traditioner och relationer.
Svar på tråden Vi är l/o-vegetarianer men tvingas ta med kött till julfirandet.