• Anonym (undrande)

Äta choklad, smoothie, kanel innan koloskopi?

Hej!

Ska göra en koloskopi snart och fått besked om att jag 7 dagar innan ska undvika all form av fiber som fullkorn, råa grönsaker, och tex svamp, nötter, bär etc som kan stanna kvar. Sista dagen innan är det ju soppa o klara drycker etc, men jag undrar alltså över tiden innan det.

Nån som vet om man kan äta en smoothie med massa spenat och köra länge i mixern...?
    Kanel i filen...?
    Mörk choklad?

Tack!! :)

• Svar på tråden Äta choklad, smoothie, kanel innan koloskopi?
  • Tveksamt

Ställ frågan till din vårdgivare. De vet vad de vill titta efter i just ditt fall och om du behöver några speciella förhållningsregler för detta.
    De har garanterat hört frågan förut så du ska varken känna att det är pinsamt, jobbigt eller liknande. De är där för din skull, använd deras expertis.

Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Anonym (undrande)
    Tveksamt skrev 2018-11-21 16:34:19 följande:
    Ställ frågan till din vårdgivare. De vet vad de vill titta efter i just ditt fall och om du behöver några speciella förhållningsregler för detta.
    De har garanterat hört frågan förut så du ska varken känna att det är pinsamt, jobbigt eller liknande. De är där för din skull, använd deras expertis.
    Tack! Ja, jag tänkte också så... Tills jag suttit hela j@@..la dagen i tel...!!!

De har ett telnr man ska ringa vid frågor, två timmar på fm o två på em. Man ringer men får veta att det är typ nio i kön, ingen möjlighet bli uppringd. Man tänker-HUR lång tid kan nio samtal ta, det känns rimligt. Nej då, knappt nåt händer i den där kön. Man kopplas bort sen dessutom efter nån halvtimme tydligen, sen igen i kö, blir tokig. Samma på em!

Tänkte om nån varit med om koloskopi och har erfarenhet av vad som gick bra, eller om nån som jobbar med detta vet?
  • Tiina87

Varken smoothie, fil med kanel eller mörk choklad är klara drycker så nej. Du kan inte äta det innan en koloskopi.

• Anonym (undrande)
    Tiina87 skrev 2018-11-21 20:00:45 följande:
    Varken smoothie, fil med kanel eller mörk choklad är klara drycker så nej. Du kan inte äta det innan en koloskopi.
    Tack, men klara drycker vet jag vad det innebär, det känns lätt. :) Frågan var mer vad man kan äta de där 5 dagarna INNAN man ska ha i sig klara drycker...? Man ska inte inta sånt med fiber, för det kan fastna i deras scop de för in.

Men i matlistan finns bara formfranska, pannkaka och potatismos typ. Men inget med varken vitaminer el mineraler känns det som! Så då undrade jag om man kan mixa itu grönsaker ordentligt o dricka.

7-3 dagar innan: fiberfattig mat
    2 dagar innan: soppor utan fiber
    sista dagen innan: klara drycker

Svar på tråden Äta choklad, smoothie, kanel innan koloskopi?