Kristallsjukan -HJÄLP
Finns det någon som har tips på övningar så jag blir frisk till imorgon. Kan inte gå och knappt sitta eller stå idag.
Hjälp mig please, måste kunna jobba imorgon kväll.
Finns det någon som har tips på övningar så jag blir frisk till imorgon. Kan inte gå och knappt sitta eller stå idag.
Hjälp mig please, måste kunna jobba imorgon kväll.
Vad är kristallsjukan?
Du kommer inte bli frisk till imorgon.
www.allas.se/ovningar-mot-yrsel/
Du kommer inte kunna jobba imorgon kväll om du fått kristallsjukan. Det går över av sig själv efter ett tag (månader) men man kan få en lägesbehandling hos läkare som hjälper men lär ju inte hinna få det innan imorgon kväll.
Mitt bästa tips är att du googlar på lägesbehandling mot kristallsjuka och försöker göra behandlingen själv.
När min fru fick kristallsjukan var hon verkligen dålig. Hon gjorde övningarna och blev ganska fort bättre. Men det tog nån vecka innan hon kunde jobba. Några månader eller mer innan hon blev helt bra.
Som flera redan påpekat kommer du inte bli av med kristallsjukan sådär över natt men genom målmedvetet göra vissa övningar kommer du såsmåningom bli bra igen. Ge det lite tid bara.
Lycka till!
Är du säker på att det är just kristallsjukan och inte annan lägesyrsel pga t ex nackproblem eller konstig sovställning? Jag fick sådan karusellyrsel en dag i maj detta år och trodde det var kristallsjukan, men yrseln var borta nästa dag och den har inte kommit tillbaka.
Är det kristallerna finns det en manöver man kan göra, men helst bör man låta en läkare göra den och de flesta vågar nog inte göra den själv då det handlar om att framkalla yrseln och hålla kvar, dessutom finns risken att kristallerna hamnar ännu mer fel.
Är du säker på att det är just kristallsjukan och inte annan lägesyrsel pga t ex nackproblem eller konstig sovställning? Jag fick sådan karusellyrsel en dag i maj detta år och trodde det var kristallsjukan, men yrseln var borta nästa dag och den har inte kommit tillbaka.
Är det kristallerna finns det en manöver man kan göra, men helst bör man låta en läkare göra den och de flesta vågar nog inte göra den själv då det handlar om att framkalla yrseln och hålla kvar, dessutom finns risken att kristallerna hamnar ännu mer fel.
Sätt dig på sängen och fall hårt men inte våldsamt åt höger vänster och bakåt ett antal gånger, funkar alltid för mig. Sedan hur lång tid jag fortsätter vara påverkad beror på hur lång tid det tagit innan jag kommit på att jag är drabbad och gör övningen.
Trot eller ej, men jag fick det att gå över genom några övningar jag såg på youtube. Så underbart!
Trot eller ej, men jag fick det att gå över genom några övningar jag såg på youtube. Så underbart!