Mask i rumpan?
Finns det någon därute som har haft mask i rumpan någon gång?
Finns det någon därute som har haft mask i rumpan någon gång?
Med tanke på att apoteket sålt slut på den receptfria medicinen så gissar jag att det borde vara både en och annan som drabbats.
nyheter24.se/nyheter/inrikes/913546-springmasken-smittar-rekordmanga-nu-ar-medicinen-slut
Mycket smittsamt, därför ska hela familjen behandlas och man ska vara noga med tvätt av sängkläder mm samt den personliga hygien.
Garanterat inte speciellt trevligt att få
Men lägg av!
Ja, om du får i dig äggen.
En bekants farbror hade en meterlång mask som föll ut ur rövhålet när han duschade.
Ja om äggen finns i maten.
Om någon med mask kliar sig i röven kan hen föra över äggen till maten, handtag och liknande.
Har haft springmask, krävde upprepade kurer innan de försvann. Var noga med att lakan och underkläder byts ofta och tvättas direkt, väldigt lätt att man smittar sej själv annars trots behandling. Sallad brukar vara en vanlig orsak till springmask (kan vegotrenden ha orsakat denna epidemi tro?)
Gubben hade springmask för ett par år sedan. Han höll på att bli galen av klådan på natten, och bad mig kika efter i baken på honom. Satt en hel kolonin springmaskar och vinkade till mig i hans rövskägg. De kryper tydligen ut på natten för att lägga ägg i analöppningen på kvällen och natten. Plockade så många jag kunde med pincett, och dagen efter åkte han på apoteket och köpte maskmedel. Har lagt maskarna i formaldehyd, så att vi har dem som minne.
Gubben hade springmask för ett par år sedan. Han höll på att bli galen av klådan på natten, och bad mig kika efter i baken på honom. Satt en hel kolonin springmaskar och vinkade till mig i hans rövskägg. De kryper tydligen ut på natten för att lägga ägg i analöppningen på kvällen och natten. Plockade så många jag kunde med pincett, och dagen efter åkte han på apoteket och köpte maskmedel. Har lagt maskarna i formaldehyd, så att vi har dem som minne.
Hur gick det TS, blev du smittad?
Kanske maskhonan är med snabeln och gräver men inte hittar något lämpligt boende till att placera ut äggen. Lukta på henne om du ser henne i huset så kan du förmodligen avgöra om hon varit i baken på dig och myst.
Garnering ska det stå såklart.
Hur har det gått?
Inga nya fynd hos oss iallafall, men jag håller ögonen öppna ifall gubben min börjar klia sig lite väl mycket i baken.
Har haft springmask, krävde upprepade kurer innan de försvann. Var noga med att lakan och underkläder byts ofta och tvättas direkt, väldigt lätt att man smittar sej själv annars trots behandling. Sallad brukar vara en vanlig orsak till springmask (kan vegotrenden ha orsakat denna epidemi tro?)
Nej, detta var många år sedan, har inte haft sedan dess.
Pormask får man ju lite då och då, och hemorojderna har tilltagit i antal och storlek med åldern. Himla otrevligt när de spricker.