• Anonym (jaså)

Begå brott som minderårig

Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 09:21:40 följande:
    Häkte menar du väl då? Men då kan man bara sitta där en max tid som är mycket kortare än maxgränsen för dom myndiga.
    Jaså, vilket lagrum reglerar den maxlängden?

Se mordförsöket på vaktmästaren i Malmö som utfördes av minderårig, där var häktningstiden låååång. Det klagades på det såklart men hade det funnits en verklig gräns så hade han ju inte kunnat sitta där i häktet så länge, det lilla livet...
  • Anonym (jaså)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 09:23:02 följande:
    Det har jag aldrig hört talas om. Bara hört att dom kan bli dömda till sluten ungdomsvård
    Det är sällan bra att gå på vad man "hört". Mycket bättre att verkligen ta reda på vad som gäller dvs fakta. Du hävdar t ex att det finns en maxtid för minderåriga häkte som om det var ett faktum, men någon sådan lag finns inte. Däremot är det så att  minderåriga inte ska sitta i häkte alls om det går att sköta övervakningen på något annat sätt, men det är inte förbjudet och det används häktning i särskilda fall vid utredning av allvarliga brott. Någon gräns finns inte satt men man ska såklart ta hänsyn till tiden då barn påverkas mer negativt av att sitta häkte än vuxna.

Minderåriga kan också dömas till "vanligt" fängelse men det är sällsynt och oftast används sluten ungdomsvård som påföljd när man är under 18.
  • Anonym (jaså)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 09:21:40 följande:
    Häkte menar du väl då? Men då kan man bara sitta där en max tid som är mycket kortare än maxgränsen för dom myndiga.
    Det finns för övrigt ingen maxgräns för vuxna i häkte heller. Man kan bara bli häktad i 2 veckor men det kan man bli gång på gång på gång....
  • Anonym (jaså)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 10:06:11 följande:
    Ja det är det jag menar. Man får sitta max 14 dagar åt gången innan det ska ske en omprövning. För minderåriga är det ett par timmar - ett dygn tror jag att det är.
    Du tror och du har hört.....Nej, det stämmer inte, finns ingen sån gräns. Man kan vara häktad i ÅR, både vuxna och minderåriga. Även om det såklart är ytterst sällsynt när det gäller minderåriga.
  • Anonym (jaså)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-24 10:22:57 följande:
    jag skrev inte att man inte kan det jag skrev att en OMPRÖVNING ska ske EFTER 14 dagar men att det då kan beslutas att man ska fortsätta va häktad.
    Det du TRODDE var att gränsen för barn var ett dygn eller några timmar. Vilket är fel, det finns ingen sådan "regel".

Du pratar om regler och hur saker är, men det som gäller är det som är reglerat i lag och det finns inte här.

Du behöver inte berätta för mig om omprövning av häktning efter 14 dagar, det var det jag som skrev från början. Dock är det så att man kan vara häktad i ÅR om det behövs, både barn och vuxna.
Svar på tråden Begå brott som minderårig