Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Begå brott som minderårig

Om vi säger att någon begår ett brott när han/hon är 17 år. Kan han/hon dömmas för brottet när han/hon är myndig och få fängelse?

• Svar på tråden Begå brott som minderårig
  • Anonym (Anonym)
    schmetterling skrev 2018-11-24 07:55:39 följande:

Hittade en som frågat det samma på Lawline, för bara några dagar sen..

lawline.se/answers/vilken-alder-utgar-man-fran-vid-dom-vad-menas-med-atalsunderlatelse

Kopierat från svaret: "Utgångspunkten är personens ålder vid brottet, dvs. vid gärningstillfället."

Brottsbalken 29 kap 7 § 1 st: "Har någon begått brott innan han eller hon fyllt tjugoett år, ska hans eller hennes ungdom beaktas särskilt vid straffmätningen. Rätten får då döma till lindrigare straff än vad som är föreskrivet för brottet."

Så, det är åldern när brottet begås man utgår från.

Fast en 17åring kan väl inte dömmas till vuxenfängelse? Då kan man väl heller inte dömmas till fängelse för ett brott man gjorde när man va 17?
  • Anonym (Anonym)
    Kjell2 skrev 2018-11-24 07:48:29 följande:

Går att bli dömd till frihetsberövande straff som 17 åring.

Häkte menar du väl då? Men då kan man bara sitta där en max tid som är mycket kortare än maxgränsen för dom myndiga.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Straffmyndig) skrev 2018-11-24 07:51:16 följande:

Straffmyndig blir du vid 15 års ålder så en 17-åring kan absolut dömas för brott, även till fängelse.

Det har jag aldrig hört talas om. Bara hört att dom kan bli dömda till sluten ungdomsvård
  • Anonym (Anonym)
    Kjell2 skrev 2018-11-24 09:40:13 följande:

Häktet är för tiden innan man blir dömd.

Ja det vet jag men häktesbeslutet måste ju omprövas efter en viss tid
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (jaså) skrev 2018-11-24 09:46:53 följande:

Det finns för övrigt ingen maxgräns för vuxna i häkte heller. Man kan bara bli häktad i 2 veckor men det kan man bli gång på gång på gång....

Ja det är det jag menar. Man får sitta max 14 dagar åt gången innan det ska ske en omprövning. För minderåriga är det ett par timmar - ett dygn tror jag att det är.
  • Anonym (Anonym)
    Kjell2 skrev 2018-11-24 10:11:43 följande:

Var har du hört det? Du tror fel. Även som ung kan man sitta länge och det behövs inte omprövas varje dygn.

Däremot ska det mycket till för att unga ska hållas häktade under lång tid.

Det brukar vara en regel om någon ungdom mot all förmodan skulle bli häktad att ungdomens häktning ska omprövas mycket tidigare än om 14 dagar som gäller för vuxna.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (jaså) skrev 2018-11-24 10:20:29 följande:

Du tror och du har hört.....Nej, det stämmer inte, finns ingen sån gräns. Man kan vara häktad i ÅR, både vuxna och minderåriga. Även om det såklart är ytterst sällsynt när det gäller minderåriga.

jag skrev inte att man inte kan det jag skrev att en OMPRÖVNING ska ske EFTER 14 dagar men att det då kan beslutas att man ska fortsätta va häktad.
Svar på tråden Begå brott som minderårig