tobbe01 skrev 2018-11-26 11:21:58 följande:
Vi har Kalle Anka på julafton sedan många år och det är inte läge att ändra på det. Då blir det ramaskri. Svenska folket vill ha sina traditioner! Är det dåligt? Konstigt?......ja vem vet MEN jag tänker att det finns ju ett värde i gemensamma traditioner för ett folk. ALLT som håller en befolkning samman borde ju vara ngt bra?
Självklart tillhör Kalle jul, visst är det en tradition, men jag har lite se detta som relevans till att man väljer att på ett dagis ta bort luciafirandet för föräldrar för att det är flera barn som av olika skäl kommer ha en jobbig dag.
Som jag upplevt det, så är det föräldrarna som blir mest hysteriska, jag misstänker att barnen tar det med jämnmod.
Bara för att man väljer att inte ha ett luciafirande på dagis, så innebär det inte att Luciafirandet tas bort. Vem vet, det kanske tom inom ett tag återgår till som det var när jag växte upp. Man började fira Lucia i skolan och då i lagom dos, så att ungdomarna kanske tom det är kul att igen vara med i Luciatåg. För jag är rätt säker, detta firandet på dagis har nog fått många tycka att Lucia är en småbarnsak och man vuxit ifrån det när man kommit in i tonåren.
Är det någon tradition (pga bristande intresse) som håller på att dö ut är det Stadens/kommunens luciatåg. Luciatåg på arbetsplatser är det för många ett minne blott (när jag var med i företagets Luciatåg för en herrans massa år sedan fick jag göra detta på betald arbetstid).
Och detta enbart pga bristande intresse, vet att man försökte på mitt nuvarande arbete hitta ett Luciatåg, inte en chans att få tag på detta.