• Anonym (NoCrisis)

Varför 40-årskris? 40 är ju inte längre någon ålder.

Att vara 40 år idag är inte samma sak som det var för bara ett par decennier sedan. Folk idag ser ju unga ut långt upp i åldern, och både jag och de jag växte upp med, skolkamrater osv, ser ungefär likadana ut idag som då, med enda skillnaden att vi utstrålar mer personlig pondus.

När jag var barn/tonåring/yngre var jag vad man brukar kalla "lillgammal" eller brådmogen. Jag var mer insiktsfull och mentalt utvecklad än de flesta av mina jämnåriga (intelligent är fel ord att använda här, eftersom jag var värdelös på matematik t.ex.)-

Jag pratade som de äldre gjorde och fick ofta beröm av lärare för att jag sågs som mer mogen och utvecklad än mina jämnåriga, vilket också ledde till att jag blev mobbad och utstött. I många år gick jag in för att verka äldre och mer erfaren än jag var, ända upp till 30-års åldern faktiskt, för att jag upplevde att äldre hade mer personlig pondus och visste vad de pratade om, till skillnad från mina jämnåriga, som jag upplevde som omogna och vilsna i tillvaron, samt att de hade ett begränsat ordförråd som gjorde att jag inte kunde göra mig förstådd hos dem.

Nu när jag passerat 40 vill jag snarare gå åt andra hållet istället. Jag tycker jag har gått miste om så mycket pga att jag så länge distansierat mig från jämnåriga och yngre, att jag har som experiment att försöka se och verka ung ut så länge det går (ja, det i sig kanske kan ses som en "kris".)

Jag tycker själv att jag känner mig mer tillfreds med den jag är och även kroppsligt smidigare (jag tränar och löper en hel del nu, vilket jag inte gjorde när jag var yngre).

Många dag ser ju unga ut ända upp i 50-års åldern, och det har ju säkerligen att göra med att vi idag lever i ett välfärdssamhälle där vi kan hålla oss friska och ungdomliga länge genom att äta rätt, leva sunt och träna och motionera m.m. och en sjukvård som kan bota och operera det mesta med gott resultat.

Det känns som jag har "vaknat" ur min tidigare dvala och vill inte för allt i världen bli sedd som en "gubbe" vid endast 40 års ålder.

Hur känner ni inför stigande ålder. Har ni haft kriser och varför? Och varför är det en sorts allmän uppfattning att man måste "lägga ner" vissa beteenden bara för att man nått ett visst åldersstreck? För jag menar, den man är är man ju oavsett ålder. De intressen och passioner man har är ju inte beroende av åldessiffran (eller borde inte vara det).

Hur tänker ni kring detta?

• Svar på tråden Varför 40-årskris? 40 är ju inte längre någon ålder.
  • Anonym (Passerat 50 år)

Jag Vet inte om jag egentligen någonsin haft någon ålderskris. Vad är alternativet? Jag fick mina yngsta barn efter fyllda 40 år. Jo kroppen ändras och klimakteriet känns väl....men jag är liksom mitt i livet och trivs med mig själv och till stor del även med kroppen. Får ofta komplimanger att jag ser yngre ut än jag är. Har samma stil som jag mig haft i många år kläd och stilmässigt. Bara hudkrämerna som blir dyrare !

• Anonym (V)

Hej! För mig handlar det absolut inte om åldern i sig, utan snare att man stannar upp i livet ibland och tänker till kring var man är, vart man är på väg, vad man vill och vad meningen med livet är.

• tankfull
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-24 22:38:44 följande:
    En viss andel kvinnor förändras ordentligt i kroppen när de går in klimakteriet med förändring av fettdepåer som inte sällan precis som hos män hamnar som bukfetma vilket knappast är något som är trivsamt.
    Men det är väl inte så många som upplever detta runt 40? Klimakteriet brukar väl inte komma förrän tidigast runt 50 i vanliga fall?
  • tankfull
    Anonym (Ja) skrev 2018-11-25 20:05:15 följande:

Kan ni ge exempel på fräscha välbevarade kändisar utan botox i 47-årsåldern?

Tänkte själv på Naomi Watts, Claudia Schiffer Emma Sjöberg!

Emma Sjöberg såg jag i stan en gång och hon ser så fin ut utan botox men åldras vackert.

Kommer ni på några?

Renée Nyberg är snygg på ett naturligt sätt. Finns nog många fler.
  • Anonym (Anonym56)

Vad är en 40 års kris mot 50 års kris? Ingenting ju äldre desto bättre sexlust. Mm mm

• Anonym (Mk)

Fast jag tror inte att de flesta har en ålderskris pga att de inte är unga längre nu för tiden. Jag tror de flesta har en ålderskris för att de inte har uppnått de som de trodde att de skulle ha gjort vid 40. Många har inte gjort de resorna som de trodde att de skulle h gjort, de har inte den karriären de trodde, kanske inte ens har utbildat sig och jobbar kvar på sitt gamla lager eller i kassan på Ica.

• Duckan

Måhända är 40 ingen ålder idag men halva livet har passerat och fort gick det. Det är ju lite deppigt tycker jag.

• Anonym (Alltid kris)
    Tecum skrev 2018-11-25 17:00:28 följande:

Alldeles fel, varför skulle vi inte räkna er som kvinnor? Lite offerkofta där tycker jag. Äldre kvinnor har minst lika hög status rent allmänt, det är bara den man som absolut vill ha barn som kanske räknar annorlunda. Det sägs ju att unga killar jagar efter äldre kvinnor för sex. Kvinnliga chefer är ofta lite äldre, av naturliga skäl. Själv föredrar jag kvinnor i min ålder eller iaf 50+ och att påstå att de skulle vara mindre kvinnliga är rent nonsens. Många män ser det som en fördel när en kvinna inte längre är fertil, ingen risk för oönskad graviditet.

Jag tror att det är ni kvinnor ser det som lägre status att inte längre vara fertil, inte männen.

Kan så vara att det kan ligga mycket hos kvinnor. Men varför skulle en man utan barn vilja inleda en seriös relation med en kvinna över 40? :/
    Anonym (Passerat 50 år) skrev 2018-11-25 21:27:45 följande:

Jag Vet inte om jag egentligen någonsin haft någon ålderskris. Vad är alternativet? Jag fick mina yngsta barn efter fyllda 40 år. Jo kroppen ändras och klimakteriet känns väl....men jag är liksom mitt i livet och trivs med mig själv och till stor del även med kroppen. Får ofta komplimanger att jag ser yngre ut än jag är. Har samma stil som jag mig haft i många år kläd och stilmässigt. Bara hudkrämerna som blir dyrare !

Vilka hudkrämer använder du?
    tankfull skrev 2018-11-25 22:56:24 följande:

Men det är väl inte så många som upplever detta runt 40? Klimakteriet brukar väl inte komma förrän tidigast runt 50 i vanliga fall?

Man tappar ämnesomsättning och går lättare upp i vikt även efter 40. Huden i ansiktet börjar hänga etc. Sedan kommer väl magen kring 50.
    Anonym (noja) skrev 2018-11-25 19:58:38 följande:

Kvinnor har det bättre/lättare, såväl unga som äldre. För en kvinna har åldern inte så stor betydelse, i varje fall inte för möjligheten att få sällskap, närhet, sex eller kärlek. Det enda som begränsar den möjligheten är de gränser och krav hon själv ställer, samt hennes egen vilja och bekvämlighet.Jag menar så länge du inte drabbas av åldersrelaterade sjukdomar och krämpor som påverkar din livskvalitét så är det ingen fara. Vad gör det om du ser lite äldre ut?

Jag hade velat ha fler barn, det är en stor minskning av livskvalite att tappa den möjligheten. Jag får dessutom mer eller mindre omöjligt att hitta kärlek med en man som inte har barn men vill ha. Det är en stor andel. Sex kan jag säkert få men det är meningslöst för mig utan känslor.
  • Anonym (Passerat 50 år)

Alltid kris. Använder lite blandat. Elizabeth Arden som nattcreme exempelvis. Ett serum även därifrån. Cliniques ögoncreme och Clarins dagcreme samt en primer från samma. Rengöring ftån Lancome.

• Anonym (40 har alltid varit 40)
    Anonym (Mk) skrev 2018-11-26 09:11:26 följande:

Fast jag tror inte att de flesta har en ålderskris pga att de inte är unga längre nu för tiden. Jag tror de flesta har en ålderskris för att de inte har uppnått de som de trodde att de skulle ha gjort vid 40. Många har inte gjort de resorna som de trodde att de skulle h gjort, de har inte den karriären de trodde, kanske inte ens har utbildat sig och jobbar kvar på sitt gamla lager eller i kassan på Ica.

Sånt har man ju all tid i världen att göra även efter 40 om man lever till 70-80 och är frisk. Men det ungdomliga utseendet förlorar du och ska se gammal och hängig ut resten av ditt liv. Det är fasa för mig inte vad jag inte uppnått. Hade hellre sett ung ut.
Svar på tråden Varför 40-årskris? 40 är ju inte längre någon ålder.