• Lee***

    Stress och ivf

    Hej,

    Vi håller nu på med syskon försök. När vi höll på med första barnet så hade jag ett stressat jobb o det gick så långt att jag sa upp mig o slutade på sommaren. På hösten i augusti så satte vi igång i igen och under början av ruvningen fick jag ett nytt jobb men betydligt mkt lugnare , satte in 2 embryo 1 klarade sig.

    Nu håller vi på med syskon o har ett nytt jobb som är rätt stressigt i mellanåt o det var väldigt stressigt och jag kom upp i varv , tror det beroende på att jag hade gjort ett återinföring dagen innan som gjorde att jag blev mer stressad för att jag inte ville bli stressad. Jag grät tom på jobbet då jag tyckte att allt blev för mycket o det försöket misslyckades.

    Jag vill tro att det inte har med stress att göra ifall ett embryo fäster eller inte. Att denna gång var det för att embryot inte var tillräckligt bra ( 6 dagars ...)

    Är tufft o vet inte hur jag skall förhålla mig till senare behandlingar...

  • Svar på tråden Stress och ivf
  • gammelpysen

    Jag har bytt jobb under mina behandlingar och inför ett frysförsök svarade kroppen inte ens på ägglossningsstimuleringen utan ägglossningen uteblev! När det väl blev ett försök gick det åt skogen också.

    Nu är jag gravid och gjorde behandlingen direkt efter semestern.

    Om jag vore du skulle jag vänta tills det lugnat ner sig lite. Vet inte om stressen påverkar men det är en så pass jobbig process och dyr dessutom att det känns tråkigt om det nu skulle påverka utfallet.

    Lycka till!

  • Lee***

    Tyvärr så ser jag inte att det blir lugnare på jobbet har tagit upp detta men händer inget. Tänker mig om vi behöver sätta igång med nya behandlingar , har 2 kvar i frysen så funderar jag på att ta ut föräldraledighet i 3 månader då det är ngt de inte kan neka mig...

  • Meriall

    Stress under lång tid påverkar fertiliteten. Kroppen lägger resurserna på att komma undan det som stressar (lejonet, kriget eller vad den tror det är) och det är inte bra att bli gravid under sådana omständigheter så det nedregleras. Samma sak med andra processer tex matsmältningen (därför man går upp i vikt av stress).

    En kortare stress borde inte påverka så mkt utan när stressen blir kronisk och inte stängs av. Långtidsstress har andra mekanismer i kroppen än tex att springa efter en buss man håller på att missa, det är ingen fara.

    Om du har begränsat antal ivf-försök eller betalar för dem skulle jag fokusera på att komma undan stressen först på det sätt som är möjligt. Visst kan det funka ändå (och jag vet inte exakt hur kroppen reglerar fertiliteten, kanske är ägglossningen som nedregleras och då borde ju ivf funka ändå) men onödigt att chansa.

Svar på tråden Stress och ivf