• ballerinakakaoreo

    Stressad gynekolog - felbedömning?

    Imorgon ska jag gå över till vecka 10 enligt mina egna beräkningar (sista mensens första dag 25/9), men igår fick jag blodblandade flytningar och två små hugg i magen. Jag valde därför att åka till gyn idag som gjorde ett vul och konstaterade att bebis inte kunde vara äldre än 8 veckor och att ingen hjärtrytm fanns. Hon var väldigt stressad, och okänslig. Tog i rätt hårt och visade hellre äggstockarna för en praktikant hon hade med sig än bebisen för mig.

    Hennes svar blev kort och kallt att mitt barn med 90% säkerhet är död och jag fick en tid för ännu ett ultraljud till nästa vecka där det ska fastställas till 100% om mitt barn lever eller inte, om inte så ska jag få avbryta graviditeten.

    Jag känner mig dåligt bemött och som kastad framför tåget, är det på detta okänsliga sätt man ska få reda på att det barn man bär har blivit ett missfall? Den 10% chans att det lever ger mig en smula hopp om att hjärtat kanske tickar nästa gång jag kommer dit och att bebisen har växt på sig. Det såg ut som att hon mätte till 36 mm(?) från huvud till stjärt.

    Har ni varit med om liknande där läkaren faktiskt har haft fel? Var bara tvungen till att få skriva av mig lite, har gråtit i timmar ????

  • Svar på tråden Stressad gynekolog - felbedömning?
  • Anonym (mor)
    Anonym (Berg) skrev 2018-11-27 08:39:51 följande:
    Ja, men när du är gravid väntar du ett BARN, inte ett foster! Den medicinska termen är oväsentlig, känslorna vid ett missfall handlar inte om termer!
    Absolut är det så att ett missfall OFTA är en förlust av ett BARN! .......MEN kanske ska man ändå för ALLAS bästa inse att det där som kommer ut i missfallet inte är ett BARN utan ett ytterst ofullgånget foster (i de flesta fall). Träffade rätt nyligen en gammal dam som berättade om hur hon miste två av sina fullgångna barn när de var redo att födas! Liksom stor mage och fullgånget barn. Två gånger fick hon föda döda fullgångna barn och då får man perspektiv! Hon förklarade för mig var felet antagligen var men jag minns inte för jag såg bara fasan. Hon hade gudskelov en vuxen dotter trots allt och barnbarn.
  • Anonym (BM)

    Nej, läkaren kan inte se fel när man ser foster utan hjärtaktivitet. För säkerhetsskull tar man alltid tillbaka kvinnan för att säkerställa att fostret inte har växt. Läkaren hade inte kunnat göra på annat sätt, möjligen att ge dig avstötande tabletter på en gång. Och det ville du väl inte? Jag tycker att hon har givit dig den vård som är rätt att få i din sits. Hon sa ju att hon inte kunde säga med säkerhet. Det är väl bra?

    Det finns inga hjärtljud att höra när hjärtat inte slår. Man lyssnar inte på hjärtljud vid så tidig graviditet ändå. 

    Det var ingen praktikant hon hade med sig, det var en student, en blivande kollega. 

  • Bebis201901
    Anonym (mor) skrev 2018-11-27 08:49:17 följande:

    Absolut är det så att ett missfall OFTA är en förlust av ett BARN! .......MEN kanske ska man ändå för ALLAS bästa inse att det där som kommer ut i missfallet inte är ett BARN utan ett ytterst ofullgånget foster (i de flesta fall). Träffade rätt nyligen en gammal dam som berättade om hur hon miste två av sina fullgångna barn när de var redo att födas! Liksom stor mage och fullgånget barn. Två gånger fick hon föda döda fullgångna barn och då får man perspektiv! Hon förklarade för mig var felet antagligen var men jag minns inte för jag såg bara fasan. Hon hade gudskelov en vuxen dotter trots allt och barnbarn.


    Och det finns barn och vuxna som svälter och är med om så hemska hemska saker varje dag som vi i sverige slipper och ändå är jag helt övertygad om att du gnäller på småsaker i ditt liv - helt utan perspektiv.

    DET HAR INGET MED SAKEN ATT GÖRA.

    Snälla människor kan ni bara visa lite empati och skita i att komma med pekpinnar när nån mår dåligt och uttrycker det. Så jvla lätt att påtala perspektiv till nån annan men jag kan sätta en miljon på att du tex inte har nåt perspektiv på saker och ting flera ggr om dagen. Och har du nån som helst självinsikt så vet du också att det är så men visst är det lättare att peka på andra.
  • Bebis201901
    Anonym (BM) skrev 2018-11-27 09:35:43 följande:

    Nej, läkaren kan inte se fel när man ser foster utan hjärtaktivitet. För säkerhetsskull tar man alltid tillbaka kvinnan för att säkerställa att fostret inte har växt. Läkaren hade inte kunnat göra på annat sätt, möjligen att ge dig avstötande tabletter på en gång. Och det ville du väl inte? Jag tycker att hon har givit dig den vård som är rätt att få i din sits. Hon sa ju att hon inte kunde säga med säkerhet. Det är väl bra?

    Det finns inga hjärtljud att höra när hjärtat inte slår. Man lyssnar inte på hjärtljud vid så tidig graviditet ändå. 

    Det var ingen praktikant hon hade med sig, det var en student, en blivande kollega. 


    Jobbar du som barnmorska ber jag till alla gudar som finns att du förstår att man kan göra rätt saker men uttrycka sig på mindre roliga sätt när man gör det. Att man tex kan lägga fram saker med empati och utan. Att sättet en läkare, gynekolog, barnmorska säger saker spelar stor roll.
  • Anonym (U)
    Anonym (BM) skrev 2018-11-27 09:35:43 följande:

    Nej, läkaren kan inte se fel när man ser foster utan hjärtaktivitet. För säkerhetsskull tar man alltid tillbaka kvinnan för att säkerställa att fostret inte har växt. Läkaren hade inte kunnat göra på annat sätt, möjligen att ge dig avstötande tabletter på en gång. Och det ville du väl inte? Jag tycker att hon har givit dig den vård som är rätt att få i din sits. Hon sa ju att hon inte kunde säga med säkerhet. Det är väl bra?

    Det finns inga hjärtljud att höra när hjärtat inte slår. Man lyssnar inte på hjärtljud vid så tidig graviditet ändå. 

    Det var ingen praktikant hon hade med sig, det var en student, en blivande kollega. 


    Man har rätt att bli bemött med empati när man får ett sånt svårt besked och att visa lite omtanke har aldrig skadat någon.
    Jag blev just häromdagen interjuvad i en undersökning om hur jag upplevt den vård jag fått eftersom jag är multisjuk och går mycket till vårdcentral och ibland behövs både akutbesök och ambulans.
    Hur som helst så i den interjuvn tryckte dom hårt på bemötandet på många sätt, b la att man blir bemött på ett varmt och empatiskt sätt. 
    Det borde den här vårdgivaren känt till. 
  • Anonym (BM)
    Bebis201901 skrev 2018-11-27 09:41:28 följande:
    Jobbar du som barnmorska ber jag till alla gudar som finns att du förstår att man kan göra rätt saker men uttrycka sig på mindre roliga sätt när man gör det. Att man tex kan lägga fram saker med empati och utan. Att sättet en läkare, gynekolog, barnmorska säger saker spelar stor roll.
    Ja, det förstår jag absolut. TS beskrev bara beteendet "kort och kallt". Vad är det? Andra skulle må dåligt av tvekande svar som TS fick. Det är så himla svårt ibland, man vet aldrig hur de svar man ger tas emot. 
  • Anonym (mor)
    Bebis201901 skrev 2018-11-27 09:37:51 följande:
    Och det finns barn och vuxna som svälter och är med om så hemska hemska saker varje dag som vi i sverige slipper och ändå är jag helt övertygad om att du gnäller på småsaker i ditt liv - helt utan perspektiv.

    DET HAR INGET MED SAKEN ATT GÖRA.

    Snälla människor kan ni bara visa lite empati och skita i att komma med pekpinnar när nån mår dåligt och uttrycker det. Så jvla lätt att påtala perspektiv till nån annan men jag kan sätta en miljon på att du tex inte har nåt perspektiv på saker och ting flera ggr om dagen. Och har du nån som helst självinsikt så vet du också att det är så men visst är det lättare att peka på andra.
    Fast vilka perspektiv ska vi ha här? Liksom SVÄLT? Är det relevant för oss här i Sverige?
  • Bebis201901
    Anonym (mor) skrev 2018-11-27 10:36:50 följande:

    Fast vilka perspektiv ska vi ha här? Liksom SVÄLT? Är det relevant för oss här i Sverige?


    Hehe nä det var just min poäng, det är lätt att prata om att andra ska ha perspektiv. Men det har inte med saken att göra. Prova empati istället för påpeka perspektiv, det kommer göra dig gott.
  • Bebis201901
    Anonym (BM) skrev 2018-11-27 10:35:01 följande:

    Ja, det förstår jag absolut. TS beskrev bara beteendet "kort och kallt". Vad är det? Andra skulle må dåligt av tvekande svar som TS fick. Det är så himla svårt ibland, man vet aldrig hur de svar man ger tas emot. 


    Men är det verkligen det viktiga här? Att ifrågasätta exakt hur något som beskrivs som kort och kallt är? Om du är osäker på din roll så fråga dina patienter eller kollegor, eftersom du högg på just det så kanske du har nåt att lära om dig själv gällande det men - här - om nån uttrycker att den är ledsen över ett bemötande så kanske stöd och empati är en trevligare, varmare väg att gå. Du har ju ingen aning om hur det lät när det sas oavsett tvekande, kort, tydligt eller what ever så varför dissikera.
  • Anonym (mor)
    Bebis201901 skrev 2018-11-27 10:39:09 följande:
    Hehe nä det var just min poäng, det är lätt att prata om att andra ska ha perspektiv. Men det har inte med saken att göra. Prova empati istället för påpeka perspektiv, det kommer göra dig gott.
    Har jag pådyvlat andra mitt perspektiv? Jag berättade om att min dotter gjorde en tidig abort SAMT att jag träffat en gammal kvinna som i sin ungdom miste TVÅ barn i fullgånget stadium. Det är mina upplevelser och vill ngn känna sig "pådyvlad" mina känslor och tankar så är det väl inget jag kan styra? Jag tror 99% skiter FULLSTÄNDIGT i mina tankar.
Svar på tråden Stressad gynekolog - felbedömning?