Inlägg från: Anonym (menföri...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (menföri...)

Det här med lucia...

Det är SÅ jäkla tråkigt att traditioner tydligen varken får finnas eller kosta. Ska vi göra så med alla traditioner? Bort med dem bara, vi kan ha grå, trist vardag jämt.
    Lucia nej, jul nej, nyår nej, påsk nej, midsommar nej... vi skippar allt! Skit i helgen, kör måndag hela veckan!?

För det första:

Inga traditioner är enbart kristna. Jul är inte kristen, lucia är inte kristen. De har förändrats över tid, så som traditioner gör, och passar numera alla som vill fira, oavsett tro! När mina barn gick på förskola så firade både ateister, kristna, och muslimer både jul och lucia. Alla var med! För att det är kul och mysigt.

För det andra: ekonomi är bara bullshit. JA det finns de som inte har råd, men hur svårt kan det vara att dessa föräldrar kan få hjälp av förskolan? SÅ lätt för förskolan att sätta upp en lapp om att om det finns föräldrar som kan låna ut så kan de lämna i en låda.
    Det skulle vara i stort sett inga problem att få ihop lussekläder till de föräldrar som inte har råd!
    Ingen behöver dessutom veta vilka dessa föräldrar är mer än en personal och föräldrarna i fråga!

• Anonym (menföri...)
    Kajsa123 skrev 2018-11-26 21:37:42 följande:
    Men alltså om vi ska hålla oss till traditioner då, så hade det ju varit mer logiskt att sitta uppe hela lucianatten (för det var det man gjorde från början). Sitter du uppe och vakar på lucianatten eller är du också en sån som bryter mot traditioner? Lucia blev sedan en blandning av flera olika komponenter som tillslut blev det vi idag kallar för lucia (som dessutom räknas som en kristen högtid, då lucia är ett helgon och det var prästerna som anammade denna tradition).

Och om du nu tycker att det är det roligaste i världen med traditioner så är det ingen som stoppar dig? Du får fira lucia bäst du vill, men du kan inte tvinga folk att fira som inte vill fira.

Sen har du skriver att ekonomi bara är bullshit tyder ju på att du har noll förståelse för de som har det dåligt ställt. December är den dyraste månaden som följs av januari som är årets fattigaste månad. En hundring kanske är småpengar för dig, men för andra är det en hel måltid. En livsviktig måltid. Och det är inte bara lucia som drar pengar, det är utflykter och fika, rätt kläder och leksaker och blomma till fröken etc. Presenter till klasskompisar på födelsedagar.. att ständigt behöva be om hjälp och alltid vara utsatt, att skamset behöva leta kläder i en låda för att människor som du tycker att lucia är det viktigaste som finns i världen.. alltså du hör ju själv. Det är en dag om året. Det är inte värt det. Ville du fira lucia, gå till kyrkan och gör det. Många har redan luciatåg idag. Låt isf alla låna kläder och använd kollekten för att finansiera allt.

Tråkigt med människor som saknar brist på empati...
    Du läser ju som fan läser bibeln!

Jag skrev att traditioner ÄNDRAS med tiden och det händer hela tiden! Du skrev att lucia är kristet, det är det inte! Inte längre. Då ska du ju inte komma dragandes med hur man minsann "borde fira lucia som man gjorde förr" när det är jag som skrivit att ALLA traditioner ändras med tiden!

För det andra skrev jag att ekonomin är bullshit därför att förskolan OCH skolan står i en position där de kan hjälpa fattiga att slippa köpa kläder!
    Jag skrev ALDRIG att de som inte har råd ska köpa kläderna själva utan att förskolan och skolan kan se till att få in kläder till lån eller till skänks!

Dessutom skriver du att de som vill fira ska få fira och andra ska få slippa - då missar du ju helt att i artikeln så ville varenda förälder fira men att rektorn inte ville.

Läs om, läs rätt och lägg inte ord i min mun, tack!

• Anonym (menföri...)
    Kajsa123 skrev 2018-11-27 01:17:04 följande:
    Hehe, låter som att någon blev ordentligt trampad på tårna. Tycker du inte att det finns betydligt viktigare saker att bry sig om här i världen än ett luciafirande?

För det första: Du skrev att utan traditioner skulle vi ha en grå, trist vardag jämt. Du valde även att dra in andra traditioner och högtider, även fast det är helt orelevant här. Att antyda att jag vill ha bort alla traditioner är snarare definitionen av att lägga ord i munnen på någon. Så sluta upp med det, tack.

För det andra: helt sant att traditioner förändras med tiden, vilket detta är ett tydligt exempel på. Mitt förslag (vilket denna tråd handlar om) är att kyrkan ska ta över luciafirandet. Detta förslag betyder således inte att traditionen ska försvinna.

Slutligen: Skolans pengar bör gå till viktigare saker, som exempelvis att främja barns utveckling, jobba emot mobbning etc.

Ingenting i artikeln säger att varenda förälder ville fira, utan endast att beslutet togs UTAN föräldrarna (dessutom är det ju inte föräldrarna som firar, utan barnen...). Du kanske vill läsa artikeln igen för att skapa dig en större förståelse för innehållet. Det framgår visserligen att flera föräldrar blev upprörda, vilket kan ha lett till ett missförstånd tolkningsmässigt från din sida.
    Om det nu finns viktigare saker, varför startade du ens tråden?

Haha nej, det var DU som drog upp "traditioner, kristna traditioner och påsk" du nämner allt det i din ts och gör därmed klart att du menar fler traditioner än lucia. På vilket sätt är det orelevant när du själv tog upp det?

Varför ska kyrkan ta över en tradition som inte är kristen? Du vill alltså ha en tradition som utesluter människor som inte har "rätt" tro?

Skolans pengar? Att främja utveckling och jobba emot mobbing kan också vara att få elever att samarbeta med varandra på olika sätt. Dessutom skrev jag att de kan ta emot donationer exempelvis. Lån eller skänks. Så svårt är det inte att skaffa dräkter till alla om man tittar runt i en större krets. Att ha dräkter i skolan att använda år efter år kan även vara lönsamt!

Både tåget och publiken firar tillsammans, givetvis. Eller menar du att ingen tittar på?

Svar på tråden Det här med lucia...