• Anonym (E)

Bilbarnstol för taxiresor

Hej jag skulle behöva köpa en bilbarnstol för en 4-åring för att ta med på taxiresor och i kompisars bilar men när man kollar i köpguider verkar det som att man måste köpa en bilbarnstol som passar den bil man har. Stämmer det att det inte går att hitta en modell som går att använda i olika bilar?

• Svar på tråden Bilbarnstol för taxiresor
  • AnnaSthlm

Vi köpte bältesstol från Biltema som nu finns hos mormor och morfar.

Krävs ingen montering och passar alla bilar.

Säkerheten är givetvis sämre än på en ordentlig bilbarnstol och det fick vi ta då stolen endast används ett tiotal gånger per år.

• PH76

Gällande taxi så kan du bara säga att du vill att det ska finnas en bilbarnstol i taxin när du beställer den.

• Anonym (E)
    AnnaSthlm skrev 2018-11-27 10:09:35 följande:

Vi köpte bältesstol från Biltema som nu finns hos mormor och morfar.

Krävs ingen montering och passar alla bilar.

Säkerheten är givetvis sämre än på en ordentlig bilbarnstol och det fick vi ta då stolen endast används ett tiotal gånger per år.

Kan du skicka en länk?
  • Anonym (E)
    PH76 skrev 2018-11-27 10:35:12 följande:

Gällande taxi så kan du bara säga att du vill att det ska finnas en bilbarnstol i taxin när du beställer den.

Taxi där jag bor har inte bilbarnsstolar.
  • Anonym (A)

Jag gissar att du behöver en framåtvända bältesstol? Då kan du köpa i princip vilken som helst, de passar i alla bilar. Det är bara att ställa dem på sätet och spänna fast barnet med bilens bälte.

Ska du ha en bakåtvänd så finns det fler varianter och då kan t ex en väldigt stor stol kanske inte få plats i en mindre bil, men rent generellt så brukar de flesta stolar få plats i de flesta bilar.

• Anonym (Gift med taxichaufför)
    Anonym (E) skrev 2018-11-27 11:08:28 följande:

Taxi där jag bor har inte bilbarnsstolar.

Det ska finnas om man ber om det redan när man bokar. Finns dock inte i alla bilar.
  • LFF

Eftersom det sällan handlar om längre resor med risk för att de somnar så köpte vi varsin bälteskudde till mammas bil åt killarna när de var drygt 4 år. Köpte på Biltema. 

• Anonym (E)
    Anonym (Gift med taxichaufför) skrev 2018-11-27 11:17:48 följande:

Det ska finnas om man ber om det redan när man bokar. Finns dock inte i alla bilar.

Jag vet att det går på många ställen men inte där jag bor. Jag har frågat.
  • Anonym (E)
    Anonym (A) skrev 2018-11-27 11:16:49 följande:

Jag gissar att du behöver en framåtvända bältesstol? Då kan du köpa i princip vilken som helst, de passar i alla bilar. Det är bara att ställa dem på sätet och spänna fast barnet med bilens bälte.

Ska du ha en bakåtvänd så finns det fler varianter och då kan t ex en väldigt stor stol kanske inte få plats i en mindre bil, men rent generellt så brukar de flesta stolar få plats i de flesta bilar.

Jag uppfattade det som att olika framåtvända stolar har olika fästen och att de därför inte passar alla.
  • Anonym (Jobbar på taxi)
    Anonym (Gift med taxichaufför) skrev 2018-11-27 11:17:48 följande:
    Alla företag har inte bilbarnstolar, vi har inte det längre. Däremot har vi bilkuddar, men det är många som inte vill att mindre barn åker på kudde. Har de egen stol får de gärna montera den själva i bilen, men vi har tyvärr inga egna att erbjuda.
  • Guldbarb
    Anonym (E) skrev 2018-11-27 11:30:56 följande:

Jag uppfattade det som att olika framåtvända stolar har olika fästen och att de därför inte passar alla.

Problemet med framåtvända är oftast inte att de inte passar bilen utan att de inte passar barnet. Bältet kan hamna olika i olika bilar vilket påverkar säkerheten för barnet. Bältet ska komma närmare låren än magen och den över axeln ska inte hamna för långt ut som exempel.
  • MsFry

Vi har en stol från Biltema som vi använder för resor i andra bilar än vår egen. Framåtvända stolar har oftast inga fäste att ta hänsyn till.

Har ingen lust att vänta längre och betala extra för att då en taxi med barnstol så jag valde att köpa en själv istället.

Svar på tråden Bilbarnstol för taxiresor