• Anonym (Ledsen)

    Vet att abort är rätt, men mår ändå dåligt

    Hej. 

    Nu är det så att jag har råkat bli gravid trots skydd. Jag och min sambo pluggar idag och bor i en studentlägenhet. Jag är snart klar med mina studier och min sambo med. 

    Vi har pratat om barn, att vi båda vill ha barn men först om tre år då vi har jobbat lite och har en stabil inkomst och antagligen ett bra boende. Just nu vet vi inte om vi ska stanna i staden vi pluggar eller flytta någon annan stans. 

    Ja tillbaka till min oplanerade graviditet... Jag är i vecka 5 nu går snart in i vecka 6. Min sambo vill att jag ska göra abort och jag vet att det är det ända rätta i dagens länge men jag känner mig redo i kroppen nu och allt vi har pratat om som vi vill uppnå innan barn löser sig ändå.  Känner även att tänk om vi inte kan få fler barn senare? Usch jag mår så himla dåligt av alla tankar som snurrar. Men samtidigt vet jag att vi inte kan ha barn just nu. 

    När jag har sagt dessa saker till min sambo har han nästan blivit sur och sagt att vi inte kan ha barn nu att vi verkligen inte kan ha det. Att det ända som är rätt är abort. Jag har bokat tid för abort, men ena dagen känns det rätt och andra dagen känns det helt fel, men jag vågar inte ta upp dom känslorna mer för då blir han ''sur'' . 

    Snälla vad ska jag göra? ska jag göra abort för mest hans skull? 

  • Svar på tråden Vet att abort är rätt, men mår ändå dåligt
  • OlgaElvira

    Han tycker att det är fel tillfälle just nu men kommer han att lämna relationen om du fullföljer graviditeten? Fundera på om du tror att du är villig att bli ensamstående förälder?
    Om du gör abort för hans skull, mot din egen vilja, så kommer den aborten att vara ett sår i dig. Det är få relationer som överlever något sådant. Gör inte en abort för någon annans skull.

  • Anonym (Jennifer)

    Jag tycker att du ska prata om hans kassa attityd med din sambo. För ja, ni verkar ju båda överens om att barn just nu inte är det bästa, men han måste väl förstå att allt inte är svartvitt? Att abort inte alltid är som att klämma en finne? Att du kanske vill kunna prata med honom och få stöd?

    Tycker inte att du ska göra en abort enbart för att din sambo vill det. Du ska känna att det är rätt för dig också, både för din egen och för er relations skull. Skulle det kanske vara skönt för dig att få prata med någon tredje part via vården? Få hjälp att bolla alla tankar och få svar om du har några funderingar?

Svar på tråden Vet att abort är rätt, men mår ändå dåligt