Inlägg från: Anonym (w) |Visa alla inlägg
  • Anonym (w)

Hur ofta byter ni glas?

Jag kan använda samma i ett par dagar om det ser tillräckligt rent ut. Tidigare tog jag typ alltid nytt varje gång jag skulle dricka något, men jag är expert på att lämna disk i diskhon alldeles för länge så nu försöker jag använda samma glas lite längre för att undvika för mycket disk. Men tror att det vanligaste är att jag använder ett eller två glas per dag nu. Beror lite på vad jag dricker, om det är en och samma dryck eller olika. :)

• Anonym (w)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-11-28 13:56:32 följande:

För mig känns frågan konstig, hur kan man använda samma glas en hel vecka?
    Ja, förr i tiden på typ artonhundratalet gjorde man kanske det men sen dess har vi ju höjt hygienstandarden väsentligt.

Märker ni glasen på något sätt, har ni olika färger , eller bryr ni er inte om att ni delar glas?
    För mig är det självklart att man ställer alla glas i diskmaskinen efter varje måltid. Skillnad vore ju om jag vore ensamstående då skulle jag ju kunna använda ett glas hela dagen, förstås, om  jag dricker vatten.

Varför skulle man inte diska glasen, ni som inte gör det är det på grund av miljön eller för att slippa arbetet?
    I en barnfamiljs sprids ju då alla virus ännu lättare , om alla skall dela glas.

Jag hade nog inte heller sparat glas om jag hade familj och barn. Då hade jag nog bara blivit förvirrad och ställt ner ett glas från skåpet på bänken för att i nästa stund bli osäker på om det var mitt eller någon annans, hahah. I och för sig är jag inte superbakterierädd, men skulle mer noja om sånt för de andras skull. Men jag lever i ett ensamhushåll så då funkar det bra att spara ett glas i ett par dagar. 
  • Anonym (w)
    Anonym (Stina) skrev 2018-11-28 20:33:23 följande:
    Beror på vad du menar med smutsigt? Hudflagor, bakterier från saliv, händerna på glaset...och så får det stå och gotta sig i köksvärmen i en vecka. Tänk att du slickar på en ren tallrik. Skulle du skölja av den under kranen lite snabbt och sedan äta mat från den?

Fast, det finns ju andra saker som man använder i flera dagar som också kommer i kontakt med munnen. Tandborsten till exempel, den rengör i alla fall inte jag supergrundligt utan jag sköljer bara av tandkrämen lite snabbt efter att jag har borstat tänderna. Och den har jag ju i månader. Eller när man torkar sig runt munnen med samma handduk många gånger, det är ju förmodligen en del bakterier där också som hamnar på läpparna då. 

Såklart blir det ju bakterier på ett glas, men jag har svårt att tro att man utsätter sig för så extremt mycket mer bakterier genom just den grejen. Kan ha fel, men det var bara en tanke jag fick när jag läste inlägg här som antyder att det är jätteofräscht att använda samma glas flera dagar. För så extremt ofräscht tror i alla fall inte jag att det blir. :) 

• Anonym (w)
    Anonym (Ungefär) skrev 2018-11-28 22:55:20 följande:
    Varför har du samma tandborste i flera månader?

Jaadu, har nog inte direkt reflekterat över exakt varför jag har en tandborste en viss tid, haha. Vet ärligt talat inte ens hur länge jag har samma, förmodligen alldeles för länge. Men kollar du till exempel länken jag har klistrat in längst ner så ser du att de allra flesta, enligt den undersökningen, verkar ha samma tandborste mer än en månad. Sen att jag själv kanske har den längre än tre månader som verkar vara någon slags rekommendation för hur ofta man minst bör byta, det är väl kanske inte jätterelevant i just den här tråden. Min poäng var bara att ställa det här med glasen i relation till något annat som man inte byter varje dag, för det gissar jag är väldigt ovanligt när det gäller tandborstar? :) 

www.metro.se/artikel/s%C3%A5-ofta-byter-vi-tandborste-och-s%C3%A5-s%C3%A4llan-anv%C3%A4nder-vi-tandtr%C3%A5d-xr

Svar på tråden Hur ofta byter ni glas?