Anonym (Stina) skrev 2018-11-28 20:33:23 följande:
Beror på vad du menar med smutsigt? Hudflagor, bakterier från saliv, händerna på glaset...och så får det stå och gotta sig i köksvärmen i en vecka. Tänk att du slickar på en ren tallrik. Skulle du skölja av den under kranen lite snabbt och sedan äta mat från den?
Fast, det finns ju andra saker som man använder i flera dagar som också kommer i kontakt med munnen. Tandborsten till exempel, den rengör i alla fall inte jag supergrundligt utan jag sköljer bara av tandkrämen lite snabbt efter att jag har borstat tänderna. Och den har jag ju i månader. Eller när man torkar sig runt munnen med samma handduk många gånger, det är ju förmodligen en del bakterier där också som hamnar på läpparna då.
Såklart blir det ju bakterier på ett glas, men jag har svårt att tro att man utsätter sig för så extremt mycket mer bakterier genom just den grejen. Kan ha fel, men det var bara en tanke jag fick när jag läste inlägg här som antyder att det är jätteofräscht att använda samma glas flera dagar. För så extremt ofräscht tror i alla fall inte jag att det blir. :)