Själv på kontraktet efter separation
www.hyresavtal.nu/hyresavtalet/avtalstid-och-uppsagning/medhyresgast-och-makesambos-ratt/
www.hyresavtal.nu/hyresavtalet/avtalstid-och-uppsagning/medhyresgast-och-makesambos-ratt/
Fick du inte det svaret du förväntade dig och då skall du ifrågasätta det? JA dom kan säga upp dig. Dom måste naturligtvis se att du klarar av hyran själv. Att du är kreditvärdig, vilket du knappast är.
När jag lämnade mitt ex så kollade dom mig, det är standard! Frågade speciellt om jag kan bo kvar själv, då svarade dom: Så länge du inte har några anmärkningar så ska det inte vara några problem, vilket jag naturligtvis inte hade! :)
När ni tog lägenheten var ni två personer som stod som garanter för att betala hyran. Nu är det bara en person. Det är skillnaden för hyrsvärden, de kan pröva dig igen som godkänd hyresgäst.
Men, har ni tidigare betalat hyran i tid och att din betalningsanmärkning inte ligger för nära i tiden kan du få överta kontraktet ändå. Givet att du har tillräckliga inkomster. Olika hyrsvärdar gör olika bedömningar.
Nej det har man inte för man kan inte bara skriva av en person. Utan man säger upp hela kontraktet och skriver nytt. Och då gäller samma villor som alltid.