Inlägg från: Anonym (hnjh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hnjh)

Själv på kontraktet efter separation

Eliwi skrev 2018-11-28 14:17:14 följande:

Jag och sambon har bott ihop i 3 år i en hyresrätt (innan dess 4 år i en bostadsrätt)
    Nu har vi precis flyttat in i en ny hyresrätt hos samma värd (eller eftersom vi har uppsägning kvar på den gamla så bor sambon där fast skriven på nya adressen)Vi står bägge på kontraktet precis som i förra lgh.
    Nu har vi bestämt oss för att separera.
    Jag kommer bo kvar i nya lägenheten och sambon kommer skriva av sig från kontraktet på nya lgh.
    Jag är dock bara väldigt orolig då jag har betalningsanmärkning samt skulder hos kronofogden. Jag har dock inkomst som täcker hyran och extra enligt hyresvärden.
    Tror ni dom kan häva mitt kontrakt pga anmärkningen eller pga vi sökt lgh tillsammans men sen inte kommer bo tillsammans?  

Varför ska ni separera, varför har du betalningsanmärkningar/skulder?
  • Anonym (hnjh)
    Eliwi skrev 2018-11-28 19:20:19 följande:
    Med vilket skäl då? Som jag förstår får dom inte neka för betalningsanmärkning då jag redan är hyresgäst.
    Fick du inte det svaret du förväntade dig och då skall du ifrågasätta det? JA dom kan säga upp dig. Dom måste naturligtvis se att du klarar av hyran själv. Att du är kreditvärdig, vilket du knappast är.

När jag lämnade mitt ex så kollade dom mig, det är standard! Frågade speciellt om jag kan bo kvar själv, då svarade dom: Så länge du inte har några anmärkningar så ska det inte vara några problem, vilket jag naturligtvis inte hade! :)
  • Anonym (hnjh)
    Anonym (Bo) skrev 2018-11-30 12:29:14 följande:
    När ni tog lägenheten var ni två personer som stod som garanter för att betala hyran. Nu är det bara en person. Det är skillnaden för hyrsvärden, de kan pröva dig igen som godkänd hyresgäst.

Men, har ni tidigare betalat hyran i tid och att din betalningsanmärkning inte ligger för nära i tiden kan du få överta kontraktet ändå. Givet att du har tillräckliga inkomster. Olika hyrsvärdar gör olika bedömningar.
    Jag har redan besvarat frågan, tror det räcker med ett svar!
Svar på tråden Själv på kontraktet efter separation