• Anonym (Mamma)

Betyg för uppförande

Mina barns skola har börjat betygsätta hur eleverna betett sig varje dag, de får ett plus eller ett minus. Jag tycker inte det känns bra alls, idag kom min dotter hem och var jätteledsen över ett minus och kan inte släppa det.

Innan jag tar upp det med skolan, får de öht göra såna saker? Det är en kommunal skola.

• Svar på tråden Betyg för uppförande
  • Anonym (Peter)

Hur har skolan informerat er om detta vad gäller syfte och genomförande?

• Anonym (Praktisk)

Kanske passande att hen uppför sig imorgon då

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Peter) skrev 2018-11-29 18:23:06 följande:

Hur har skolan informerat er om detta vad gäller syfte och genomförande?

Inte mer är nån rad i veckobrevet.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Praktisk) skrev 2018-11-29 18:41:42 följande:

Kanske passande att hen uppför sig imorgon då

Hon beter sig alltid bra.
  • Anonym (Praktisk)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-11-29 18:43:57 följande:

Det är bara den korkade läraren som inte begripit det
  • scanmia

Rent generellt tycker jag att det inte är en helt dum idé att särskilja elevens uppförande från hennes akademiska prestation. Alltså någon kan ju vara väldig duktig i ämnet och samtidigt störa i klassen och inte lämna in uppgifter eller tvärt om.

För din tjej är problemet att hon är ledsen. Är betyget tänkt att fungera som straff? Och är läraren medveten om att eleverna (eller i alla fall din dotter) tar det så hårt? Är det kanske rent av tänkt som ett sätt att lära eleverna hantera kritik konstruktivt och med gott självförtroende? Hur var din reaktion*? Vet hon varför hon fick sitt minus? Är det något som hon kan påverka och förbättra? Hur kan du stötta henne så att hon kan ta sitt minus och inte bli nedslagen av det? Tala med hennes lärare! Han eller hon måste få veta hur det påverkar eleverna. Feedback på ett nytt system är viktigt! (Eller ge honom ett stort fett underkänt i att skapa en bra atmosfär i skolan.... nej just det, konstruktivt skulle det vara...)

*Inte anklagande är utan för att du givetvis kan påverka hur hon tar det. Tycker du att betyg är viktiga och att det är viktigt att vara "duktig"? Eller är det inte av någon betydelse alls? Ser du det som information om hur väl skolan och läraren lyckas med sin uppgift att lära ditt barn? Vad du förmedlar här är viktigt.

• Anonym (galet)

Helt galet! Tänk om chefer hade gjort så mot sina anställda. Varje dag bocka för hur de betett sig och betygsatt detta för att sedan skicka till den anställdes anhöriga.

Att betygsätta barns uppförande löser ingenting. Det kommer bara att bli ännu ett hinder för de som är stökiga att komma på rätt köl igen. Det går att jobba för bättre respektfull miljö utan att straffa på ett sådant vis.

• Anonym (Praktisk)
    Anonym (galet) skrev 2018-11-29 19:43:59 följande:

Helt galet! Tänk om chefer hade gjort så mot sina anställda. Varje dag bocka för hur de betett sig och betygsatt detta för att sedan skicka till den anställdes anhöriga.

Att betygsätta barns uppförande löser ingenting. Det kommer bara att bli ännu ett hinder för de som är stökiga att komma på rätt köl igen. Det går att jobba för bättre respektfull miljö utan att straffa på ett sådant vis.

Eller ännu värre. Tänk om han gav olika lön till folk beroende på årets arbetsinsats. Min chef gör så.
  • Anonym (A)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-11-29 18:43:57 följande:

Såklart hon gör. Det var därför hon fick dåligt betyg i just uppförande idag. Skärp till dig. Du gör inte din dotter en tjänst genom att blint försvara henne på det sättet. Tala om för henne att imorgon har hon en ny chans att uppföra sig på sådant sätt att hon får godkänt. Kanske även kan vara passande vilka beteenden som leder till godkänt respektive icke godkänt, så hon vet hur hon ska göra.
  • Aniiee

Jättebra om det hanteras på rätt sätt (av lärare, elev OCH FÖRÄLDRAR om de överhuvudtaget är kapabla till att reflektera kring sitt barn på ett nyanserat-kritiskt sätt). Dåligt om läraren inte kan hantera det på ett bra sätt (och alltså inte kan fånga barn och föräldrar som inte klarar av detta och ev frivilligt ta på sig extra-förälder-roll där det är absolut nödvändigt).

I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Betyg för uppförande