• AnnaKarin57

    Framtass på katten ur led

    Hej!

    Min kära lille kisse kom hem en dag och kunde inte stödja sig på sin högra framtass, vi tog han till veterinären och dom konstatera att det var ovanlig diagnos, han har fått något som heter luxation av bogled.

    Hans framben är det då som hoppar ur led vid bogen och den har hoppat ur led 3 ggr och nu ikväll efter att veterinären rättat till det så hoppade det ur igen för en fjärde gång.

    Nu undrar jag om det finns någon här ute som har varit med om samma sak? Har ni någon insikt på detta? Och har ni något som kan hjälpa?

    Han är en kär familjemedlem och jag vill hemskt gärna inte behöva avliva han. Samtidigt vill jag absolut inte att han lider och förstår att avlivning kan vara något skonsamt men då vill jag gärna känna att jag har verkligen försökt med allt för att han ska behålla sitt liv.

    Jag uppskattar verkligen om ni har några tips och råd och kan hjälpa min lille kisse.

  • Svar på tråden Framtass på katten ur led
  • Jemp

    Fysioterapeut bör ju ha input? Vissa leder går ju att operera men vet inte alls ang bogled.

  • EmberEyes

    Vad säger vet, sjukgymnast, rehab-personal m. fl om läget?
    Vissa ledproblem kan ju opereras, andra kan stabiliseras med bandage/skena, ibland kan du träna så vävnaderna växer sig starkare osv.
    Hur gammal är katten?
    Och vid vilka aktiviteter är de foten hoppar ur led? går det a begränsa så katten inte kan/behöver hoppa upp och ner från t. ex. bokhyllan (om de nu är höga hopp som är problemet)?

Svar på tråden Framtass på katten ur led