• ollie98

    Namnet Otis

    Inväntar en son till våren. Vad tror ni om namnet Otis.
    Svenskt uttal, O-tiss. Tänker att det kan vara coolt på en liten kille.

  • Svar på tråden Namnet Otis
  • rabbes

    Det danska ordet för kiss är tis

    Otis är inte ens populärt i engelskspråkiga länder - om du vill ha nåt som funkar i USA så väl som i Sverige varför inte ett namn som William, Henry, Charles, Adrian, Leo, Robert, Axel, Ivan, Alex och August

    Bibliska namn är även väldigt vanliga i USA, till exempel Benjamin, Alexander, Daniel, Samuel, David, John, Gabriel, Levi, Adam, Elias, Abel och Abraham.

  • ollie98
    rabbes skrev 2018-11-30 00:49:27 följande:

    Det danska ordet för kiss är tis

    Otis är inte ens populärt i engelskspråkiga länder - om du vill ha nåt som funkar i USA så väl som i Sverige varför inte ett namn som William, Henry, Charles, Adrian, Leo, Robert, Axel, Ivan, Alex och August

    Bibliska namn är även väldigt vanliga i USA, till exempel Benjamin, Alexander, Daniel, Samuel, David, John, Gabriel, Levi, Adam, Elias, Abel och Abraham.


    Nu bor vi i Sverige och inte i danmark. Som att folk inte skulle döpa sitt barn till Alfons för på danska betyder det hallick.

    Jag bryr mig inte om det är populärt i engelskspråkiga länder. Det var inte frågan. Inte heller bad jag om namnförslag. Jag är inte intresserad av de namnen.
  • Anonym (Klara)

    påminner om ordet osis, sen känns det också väldigt white trash

    varför inte otto istället? traditionellt och neutralt!

  • rabbes
    ollie98 skrev 2018-11-30 00:56:03 följande:

    Nu bor vi i Sverige och inte i danmark.

    Jag bryr mig inte om det är populärt i engelskspråkiga länder. Det var inte frågan.


    Alfons är dock ett klassiskt namn som används i många olika länder runt omkring i Europa. Jag ville bara förklara varför jag inte tyckte om det, tycker det känns onödigt att säga att man inte gillar ett namn och sedan inte förklara varför
  • fluu

    Nope. Det är för sitt för min smak och passar sig dessutom inte i svenskan, särskilt inte med ett egetkonstruerat uttal.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • OlgaElvira
    ollie98 skrev 2018-11-29 23:25:04 följande:

    Inväntar en son till våren. Vad tror ni om namnet Otis.

    Svenskt uttal, O-tiss. Tänker att det kan vara coolt på en liten kille.


    Tror ni att det också fungerar på en vuxen man och tillsammans med det efternamn han kommer att ha så kan ni naturligtvis välja det. Vi har idag många andra udda namn så det blir inte mer udda än andra. Ni kommer att få frågor och kommentarer men när barnet finns där så vänjer sig människor rätt snart. Det finns egentligen inga fula namn, några är mer ovanliga än andra, vissa inbjuder till inte så trevliga öknamn.

    Själv tänker jag omedelbart på den fantastiske soulsångaren Otis Redding.

    Men vänta med beslutet till dess barnet är fött, det händer att man upptäcker att namnet inte passar. Berätta inte för omgivningen vilka namn ni funderar på, människor har så mycket kommentarer och åsikter och ibland uttrycker de sig inte så trevligt. Säg bara att ni funderar och be om förslag, alla älskar att få ge namnförslag. Le och tacka säg att det är fina förslag och sedan väljer ni det ni tänkt hela tiden.
  • Bunny on speed

    Går emot strömmen här. Jag gillar det jättemycket. Riktigt namn men annorlunda och coolt.


    Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Namnet Otis