• Anonym (Orolig förälder)

    Anmäla socialtjänsten till IVO?

    Min son gick till rektorn och anmälde sin pappa för misshandel.

    I anmälan till socialen står det i brevet att min son uppgett att han blivit fysiskt och psykiskt misshandlad i 2 år.

    Socialtjänsten gör ingen polisanmälan då en handläggare säger att det kommer ändå inte leda någon vart pga bevisningen.

    Min som får komma till socialtjänsten första gången efter 6 veckor efter att anmälan kommit in.

    Jag ifrågasätter att ingen polisanmälan gjorts och vill se dokumentation för förklaringen till varför. Då finns ingen dokumentation ang det.

    Kan tillägga att jag själv blivit misshandlad av denna man samt en kvinna till.

    Dom har inte tagit min sin på allvar och säger hela tiden att det är så min son UPPLEVT det. Samt att misshandeln har inte varit någon fara för hans liv.

    Hangar fåttslag i ansiktet flertalet gånger uppger han.

    Vad ska jag göra??

    Han bor hos mig på heltid men jag tänker på alla andra barn i samhället som kanske inte heller får det skydd/hjälm dem behöver!

  • Svar på tråden Anmäla socialtjänsten till IVO?
  • Kjell2
    Anonym (Orolig förälder) skrev 2018-11-30 09:17:35 följande:

    Min son gick till rektorn och anmälde sin pappa för misshandel.

    I anmälan till socialen står det i brevet att min son uppgett att han blivit fysiskt och psykiskt misshandlad i 2 år.

    Socialtjänsten gör ingen polisanmälan då en handläggare säger att det kommer ändå inte leda någon vart pga bevisningen.

    Min som får komma till socialtjänsten första gången efter 6 veckor efter att anmälan kommit in.

    Jag ifrågasätter att ingen polisanmälan gjorts och vill se dokumentation för förklaringen till varför. Då finns ingen dokumentation ang det.

    Kan tillägga att jag själv blivit misshandlad av denna man samt en kvinna till.

    Dom har inte tagit min sin på allvar och säger hela tiden att det är så min son UPPLEVT det. Samt att misshandeln har inte varit någon fara för hans liv.

    Hangar fåttslag i ansiktet flertalet gånger uppger han.

    Vad ska jag göra??

    Han bor hos mig på heltid men jag tänker på alla andra barn i samhället som kanske inte heller får det skydd/hjälm dem behöver!


    Polisanmäl pappan. Stäm kring vårdnad, umgånge och boende.


  • Anonym (Orolig förälder)

    Jag anmälde själv till polis ja! Lades ner tyvärr. Socialtjänsten var med vid hämtandet i skolan till polisförhör. Så allt blev i fel ordning då socialen redan pratat med barnutredaren. Och sagt att pappan är toppen och att detta handlar om en vårdnadstvist. Pappan säger att jag tvingat sonen att säga detta till rektorn.

    Han bor idag hos mig på heltid, kontaktade familjerätten och även advokat som hjälpte mig att få henne överskruven hos mig. Det gjorde han utan motstånd!

  • Anonym (Orolig förälder)

    Anser att socialtjänsten gjort grova fel!! Ett barn ska snabbt bli hört inte vänta 6 veckor.

    Det var heller ingen som frågade vart han skulle bo under tiden? Fick själv jaga folk en fredag em för att han skulle till pappan på lördagen.

    Vi hade tidigare varannan vecka.

  • Anonym (eee)
    Anonym (Orolig förälder) skrev 2018-11-30 10:18:49 följande:

    Anser att socialtjänsten gjort grova fel!! Ett barn ska snabbt bli hört inte vänta 6 veckor.

    Det var heller ingen som frågade vart han skulle bo under tiden? Fick själv jaga folk en fredag em för att han skulle till pappan på lördagen.

    Vi hade tidigare varannan vecka.


    soc har ju regler om hur länge de får vänta när en anmälan görs och jag vet att det inte är 6 veckor i alla fall, så någåt har gått galet här 
  • Anonym (Orolig förälder)

    Nej precis!!

    Sedan att det inte finns dokumentation varför polisanmälan inte gjorts.

    Efter några dagar sa en jour arbetare på soc att vi skulle vara beredda på att snabbt åka till barnahus. Hörde inge så ringde upp efter 1 vecka igen och frågade vad som hänt? Då sa hon att hon skulle be handläggarna skynda på. Fick få ett brev 1 dag senare där det stod att jag skulle på möte efter 4 veckor. Min son en vecka senare.

    Jag var altså hos dom på första möte efter 5 v och min son 6 v.

    Kan då tillägga att under denna tid på 1,5 månad blev min son bombad med samtal och sms från pappans hela skönt. Om hur synd det var om dom!

  • Kjell2
    Anonym (Orolig förälder) skrev 2018-11-30 10:36:44 följande:

    Nej precis!!

    Sedan att det inte finns dokumentation varför polisanmälan inte gjorts.

    Efter några dagar sa en jour arbetare på soc att vi skulle vara beredda på att snabbt åka till barnahus. Hörde inge så ringde upp efter 1 vecka igen och frågade vad som hänt? Då sa hon att hon skulle be handläggarna skynda på. Fick få ett brev 1 dag senare där det stod att jag skulle på möte efter 4 veckor. Min son en vecka senare.

    Jag var altså hos dom på första möte efter 5 v och min son 6 v.

    Kan då tillägga att under denna tid på 1,5 månad blev min son bombad med samtal och sms från pappans hela skönt. Om hur synd det var om dom!


    Anmäl, vad kan du förlora på det?
  • Anonym (Humanus)

    Vad är det du menar att socialtjänsten gjort fel?
    - Inte polisanmält? Finns ingen skyldighet för socialtjänsten att polisanmäla. Ska alltid göras en avvägning kring vad som är bäst för barnen och att göra en polisanmälan när det saknas förutsättningar för att det ska leda till något är för det mesta inte till barnets bästa. Däremot ska den bedömningen dokumenteras och så kommer säkert också att ske innan barnavårdsutredningen avslutas.

    - Att de inte pratar med barnet tidigare? De har för avsikt att prata med barnet. Finns inget som säger att det ska ske vid specifikt tillfälle under utredningen. Att barnen inte är i behov av skydd har redan bedömts i samband med skyddsbedömningen när anmälan kom in. Så långe det inte kommer in nya uppgifter finns ingen anledning att ändra planeringen för när vilka samtal hålls heller sålänge utredningen blir klar i tid (inom fyra månader från inledd utredning).

  • Anonym (Dumheter)
    Anonym (Humanus) skrev 2018-12-07 23:11:22 följande:

    Vad är det du menar att socialtjänsten gjort fel?

    - Inte polisanmält? Finns ingen skyldighet för socialtjänsten att polisanmäla. Ska alltid göras en avvägning kring vad som är bäst för barnen och att göra en polisanmälan när det saknas förutsättningar för att det ska leda till något är för det mesta inte till barnets bästa. Däremot ska den bedömningen dokumenteras och så kommer säkert också att ske innan barnavårdsutredningen avslutas.

    - Att de inte pratar med barnet tidigare? De har för avsikt att prata med barnet. Finns inget som säger att det ska ske vid specifikt tillfälle under utredningen. Att barnen inte är i behov av skydd har redan bedömts i samband med skyddsbedömningen när anmälan kom in. Så långe det inte kommer in nya uppgifter finns ingen anledning att ändra planeringen för när vilka samtal hålls heller sålänge utredningen blir klar i tid (inom fyra månader från inledd utredning).


    De har skyldighet att anmäla misstanke om barnmisshandel. De har skyldighet att skyndsamt utreda anmälningar som rör barn som kan ha blivit misshandlade av en närstående. Allvarliga fel och tjänstepensionen ska polisanmälas samt ska en anmälan göras till IVO.
  • Bananen
    Anonym (Dumheter) skrev 2018-12-07 23:29:11 följande:

    De har skyldighet att anmäla misstanke om barnmisshandel. De har skyldighet att skyndsamt utreda anmälningar som rör barn som kan ha blivit misshandlade av en närstående. Allvarliga fel och tjänstepensionen ska polisanmälas samt ska en anmälan göras till IVO.


    Nej. De har ingen skyldighet att polisanmäla. Däremot att skyndsamt utreda som du skriver. Skyddsbedömningen som är gjord utgår troligtvis från att barnet befann sig hos mamman och ej pappan varför utredningsmötet inte behövde bokas in omedelbart.
    Det blir alltid värre framåt natten
  • Anonym (Que)
    Anonym (Dumheter) skrev 2018-12-07 23:29:11 följande:
    De har skyldighet att anmäla misstanke om barnmisshandel. De har skyldighet att skyndsamt utreda anmälningar som rör barn som kan ha blivit misshandlade av en närstående. Allvarliga fel och tjänstepensionen ska polisanmälas samt ska en anmälan göras till IVO.
    Ursäkta, vad menar du med att tjänstepensionen ska polisanmälas?
Svar på tråden Anmäla socialtjänsten till IVO?