Inlägg från: Anonym (Stanna Eller Inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stanna Eller Inte)

    Sexlös relation, stanna eller kämpa på

    Hej,

    Den eviga frågan. Ser att många trådar här redan finns på detta tema, liksom många kloka (och en del mindre kloka) synpunkter.

    Hur som, läge i stort:

    Par i 40-årsåldern, villa, bra jobb, barn 3 och 6 år, båda gillar varandra och kommer oftast bra överens.

    Sexliv stendött, hon vill inte. Har pratat och förklarat hur jag (mannen alltså) känner, men det har bara haft rakt motsatt effekt. Sexlivet nu nära noll, dvs ca 1 gång per månad av dåligt sex.

    Jag ör öppen för att prata om det, försöka göra det skönt för henne på alla sätt jag kan, prova nya saker etc etc.

    Hon säger sig vilja jobba på det men när tillfälle väl ges vill hon inte i slutändan.

    Jag vet att många par har en svacka under småbarnsåldern. Men någonstans känns det som att vi är förbi den tiden IOM att vi kan satsa mer tid på hemmet, hobbies och göra andra saker utan barnen, middag ute, bio mm. Men för sex är det tvärstopp.

    Jag älskar min fru, verkligen, jag vill verkligen bli gammal tillsammans och se barnen växa upp osv, men det gör så jävla ont att hela tiden bli avvisad. Jag har mer och mer börjat acceptera att jag helt enkelt är olyckligt kär i min fru, som kanske visserligen ser mig som livskamrat men helt enkelt inte älskar mig på Det sättet.

    Och då återstår två alternativ :

    Ett välordnat tryggt stabilt liv utan sex, i alla fall bra sex, men med en god vän vid min sida och möjlighet att utöva mina intressen etc och bo relativt bra

    Eller skilsmässan och vv boende, ingen delad framtid, barnen växer upp i två hem osv men (troligen) ett bra sexliv, i alla fall bättre än det jag har nu.

    Och det mina vänner känns som ett jävla omöjligt val. Jag gråter i hemlighet varje dag över detta, men låtsas utåt att allt är bra. Jag har naturligtvis pratat med frun om detta så hon vet att jag inte är nöjd med relationen, hon säger att hon vill jobba på det men inget händer.

    Jag vet att bara jag kan välja men skulle gärna ha lite input på hur jag kan sortera mina tankar.

    Och skulle gärna höra om någon som haft en sån djup svacka men där det faktiskt vänt och blivit bra igen.

    För visste jag att vi skulle komma tillbaks tillsammans om ett år, eller två år, skulle jag gladeligen vänta, men som det känns nu orkar jag inte mkt längre och trenden går åt fel håll. Jag vill inte kämpa på bara för att om säg fem år upptäcka att inget hänt och skiljas då istället.

    Tankar? Funderingar?

    Tänk högt och lågt!

  • Svar på tråden Sexlös relation, stanna eller kämpa på
  • Anonym (Stanna Eller Inte)
    Anonym (Lajla) skrev 2018-11-30 13:59:23 följande:

    Allt fungerar utan sexet. Skulle du kunna leva och må bra utan? Och leva och må bra av det ni faktiskt har och byggt upp tillsammans.

    Varför vill hon inte ha sex oftare?

    Skulle hon godkänna en kk?


    Leva utan: Ja
    Må bra utan: Nej

    Varför: Tror inte hon tycker sex är tillräckligt spännande om det är med en och samma partner. Vet inte, hon vet inte riktigt själv mer än att hon inte tycker sex är viktigt i vår relation

    Skulle hon godkänna KK: Troligen inte, och jag vet inte om det skulle lösa mitt problem eftersom jag egentligen fortfarande älskar henne, dvs det skulle fortfarande kännas väldigt fattigt att leva ihop utan sex. Det är inte bara sexet i sig jag saknar utan även den känslomässiga biten. 
  • Anonym (Stanna Eller Inte)
    Anonym (Tina) skrev 2018-11-30 21:43:34 följande:

    Jag har varit i en sådan relation i nästan 6 år och varit den som avvisat.

    Jag kan tala bara ur egen erfarenhet: jag saknade något i förhållandet. Svårt att förklara vad. Men det handlade om mitt eget välmående till en början. Småbarnsåren lämnade sina spår, allt förändrades, sömnen, kroppen, tiden som aldrig räckte till, saker man plötsligt inte kunde göra. (Fick barn med 2 års mellanrum) Där och då mellan kräk,bajs och gulligt joller, förlorade jag mig själv. Svårt att känna sig snygg och sexig efter 2 barn, sömnlösa nätter och ringar under ögonen.

    Nu i efterhand så borde jag gått för länge sedan, men mycket gjorde att jag inte gjorde det. Vi var en familj, vi skulle hålla ihop till varje pris.

    Vi hade sex ca 2 ggr per i många år. Sedan försvann kärleken. Vi levde ju mer som kompisar för vi delade aldrig det som man eventuellt inte delar med andra, det intima. Och han var inte attraktiv i mina ögon senare. Sen gjorde han dumma saker som påverkade allt sexuella bl a.

    Svårt att ge dig råd, men PRATA i första hand med henne! Kolla, känn av vad hon känner. Säger hon att hon älskar dig men inte beter sig så, lita på din känsla.

    Ibland är det svårt att erkänna att man har tappat gnistan till livet med den andre. Jag visste inte att jag gjorde det, vi var ju en familj, vi skulle ju hålla ihop för evigt, och jag var fäst vid den tanken, men senare förstod jag att det var mitt sätt att avsluta relationen. :( Som sagt han gjorde sedan saker som till slut avgjorde vår separation.

    Jag vill VILJa den andre.

    Nu har jag en annan partner som jag vill ha. Som jag aldrig avvisat, där jag också tar initiativet mer än han.

    Sex ÄR viktigt i en relation. Sex är viktigt för bla våra hormoner och välmåendet. Men kommunikation är också viktigt. Prata, prata prata!!!!


    Lite på samma sätt beskriver min fru också. Hon nekar dock till att något fattas, hon säger att relationen är bra men sex behövs liksom inte.
    Igår var vi ute och hade kul, hon visade sig från sin lite roligare sida. Vi kunde prata bra och hon sa att hon känner sig lite instängd, att hon skulle vilja ha mer äventyr. Så kontentan är att jag har egentligen inget hon behöver, därför finns det ingen riktig attraktion mellan oss. 

    Det bekräftar lite det jag tänker också, att jag för henne representerar tryggheten, det stabila, det hemtama osv. Medans det hon egentligen vill ha är äventyr, spänning och mystik.
    Spelar liksom ingen roll om jag kan uppfattas så av andra kvinnor, hon vill eller kan inte se mig på det sättet.

    Jag hade lite hoppats att vi tillsammans skulle kunna utforska varandra både fysiskt och psykiskt och få en riktig närhet på alla plan, tänkte att i ett äktenskap så är det naturliga att sexet blir bättre och bättre ju bättre man lär känna varandra och kan slappna av mer, men det har visat sig vara tvärtom för de allra flesta. 
  • Anonym (Stanna Eller Inte)
    Robert 832 skrev 2018-12-01 08:40:24 följande:

    Det finns andra i liknande situation som du och rådet jag har är att hitta någon att ha diskreta träffar med.

    Läste att du även saknar den känslomässiga biten så träffa någon som utöver sexet klickar med dig.


    Ja der skulle väl funka iofs men två saker talar emot:

    Jag vill vara autentisk, trött på att manipulera och ljuga

    Och det andra är att jag skulle absolut inte tillåta min fru samma sak, vill hon inte ha mig så måste hon inte men jag skulle aldrig utsätta mig för nåt sånt.
  • Anonym (Stanna Eller Inte)
    Anonym (jo) skrev 2018-12-01 22:56:54 följande:

    Och det är föräldrar som bara tänker på hur de själva ska få det bäst. Det bästa för barnen är i princip alltid att ha föräldrar som bor ihop.

    Separera kan man göra när barnen blivit 18.

    Tråkigt att olämpliga människor kan skaffa barn.

    Separera för att man bara får knulla en gång i månaden. Herre Gud!

    Runka i några år, tänk om det vänder. Märkligare saker har hänt.


    Tänk så här då:

    Varje morgon får du en örfil av din partner. Inget mer, inte överdrivet hårt, ingen ilska, inga glåpord, bara en vanlig örfil. Förhållandet i övrigt är bra, ni kan prata om allt, samarbetet går bra, din partner säger sig älska dig, vill dock inte prata om örfilen eller varför du får den, det liksom bara är som det är, partnern rår liksom inte för det.

    Skulle du stå ut? Det är bara en örfil, och bara en gång per dag. Och barnen har det bra, allt i övrigt är bra.

    Jag vet inte. Men lite så känns det att bli avvisad gång på gång.
  • Anonym (Stanna Eller Inte)
    Anonym (Tina) skrev 2018-12-02 20:13:29 följande:

    Fast räcker det verkligen att allt är bra när man inte mår bra?

    Varför lura sig själv när verkligheten är annorlunda.


    Det svåra tycker jag är att veta vad som är hönan och ägget! Mår jag dåligt för att relationen inte är bra, eller är det jag som mår dåligt i mig själv och drar mer partnern och relationen?
  • Anonym (Stanna Eller Inte)
    Anonym (Pi) skrev 2018-12-02 22:07:09 följande:
    Det är inte alls samma sak. Du är singel och får inte ligga, TS är i en relation men får inte ligga.
    Nej du har en poäng där.
    Att vara singel och inte få ligga tycker jag kan vara lättare på ett sätt.
    Nu har jag iofs inte varit singel speciellt långa perioder åt gången, men ändå. 
  • Anonym (Stanna Eller Inte)
    Anonym (G45) skrev 2018-12-03 12:56:22 följande:

    Men hur ser dessa samtal ut egentligen? Hur "djupt" törs ni gå?

    Din fru säger att hon känner sig instängd, att hon skulle vilja ha mer äventyr. Vad säger du då? Vilka motfrågor dyker upp från din sida? Förstår du vad hon menar, eller drar du (självmant) slutsatsen att du inte har, eller kan erbjuda, det hon vill ha. Och är det du som tror att därmed så finns det ingen attraktion mellan er?

    För mig så skulle det vara oerhört viktigt att få min partner att bli mer konkret i dylika fall. Om min fru sa till mig att hon känner sig instängd (i vår relation) så; ett, så skulle varningsklockorna ringa (!), två, så skulle jag "kräva" att hon konkretiserade detta så långt det är möjligt (för att möjligen kunna skapa en förändring!).

    Jag kan förstå att man känner så, om man känner sig avvisad, om samtal kring sex-och samvaro inte leder "någon vart". Men någonstans så måste man ju komma till botten med var skon klämmer?

    Spänning, äventyr och mystik. Även om man kan spekulera, så är det ju ganska luddiga begrepp som kan betyda olika saker för olika personer, och olika relationer.

    En annan sak som jag kanske inte tydliggjorde inledningsvis, är att våga se brister i "sex-och samvaro" som ett relationsproblem. Det är oerhört lätt att säga att allt är tipp topp i relationen, vardagen flyter på, bägge tar ansvar för hus&hem och barn et al. Man kanske testar att vara lite mer "på", man testar att vara lite mer "initiativlös" (jag har testat bägge varianter, och ingen funkar speciellt bra, för ens egna känslor...).

    Den dagen man vågar säga att detta är ett problem i vår relation, att det skapar känslor av att man inte duger, inte behövs, att man inte känner sig attraktiv för sin partner, att man saknar intimitet och bekräftelse - det är ganska skönt att ta det till den nivån. Och inte "bara" prata om hur länge sedan det var sen sist etc.

    Det jobbiga med det är då givetvis att det kan komma fram betydligt djupare tankar och funderingar, som handlar om relationen (inte bara sex).

    Skulle min fru säga att hon inte längre är attraherad av mig (oavsett vad man lägger i begreppet attraktion) och att "sex inte längre behövs" (i vår relation). Så skulle vi behöva lägga mycken tid och kraft på att prata igenom det, och verkligen reda ut vart vi står.


    Ja anledningen till att vi inte törs gå djupare är att vi båda nog vet att hon egentligen innerst inne inte valde mig pga attraktion och passion utan för att ha en stabil punkt.

    Eller om jag ska vara mer cynisk, en osäker fjolla som hon kan kontrollera och som kan hjälpa henne med barn och hem medans hon gör sin grej (karriär).

    Jag var sån då, men är inte så längre.

    Nu blir det mer och mer tydligt att det från hennes sida handlar om en överenskommelse mer än riktig kärlek.

    Men så djupt vågar vi som sagt inte prata, eftersom vi båda vet att vi har olika ståndpunkter, jag är en romanistisk jävel som mest bryr sig om de mjuka bitarna i relationen inkl sex, medan hon mer verkar se sex som ett nöje bland andra, kan vara kul ibland men inget man egentligen behöver.

    Men som sagt, så djupt vågar vi inte gå.
  • Anonym (Stanna Eller Inte)
    Anonym (G45) skrev 2018-12-04 09:00:12 följande:
    Ok. Men hur pass "djupt" vågar du gå..?

    Du skriver "nog" (vi båda vet nog...). Du kallar dig själv för en osäker fjolla, du säger att du är en romantisk jävel som bryr dig om de mjuka bitarna i er relation. Att din fru enbart valde dig pga stabilitet och "praktikalitet".

    Återigen, är det du som läser in detta? pga att du är den som mår dåligt över att ni sällan har sex, och/eller att det lilla sex ni har inte ger dig något (mer än ytterligare frustration)..?

    Inledningsvis så skriver du att du ser två alternativ; stanna och acceptera läget eller skilsmässa och vv-liv och ett uppbrott.

    Personligen, om jag var där, verkligen där, inför dessa alternativ, så skulle jag vilja gå på djupet i mina samtal med min hustru. Mer för att vara säker på att kunna fatta ett bra, eller så-rätt-som-möjligt beslut.

    Sen slänger du in "medans hon gör sin grej (karriär)". Är det en del av skon som klämmer..?

    Som jag sa tidigare; i de fall jag och min hustru "tappade-bort-varandra-lite" (och det spillde över på sex-och samlivet) så var det sällan sex-och samlivet som spökade egentligen utan andra saker.

    Tid, tid man la på jobb, tid man la på "familjen AB", tid man la på egna intressen och därmed ingen tid kvar att lägga på vuxen-relationen (oavsett om vi pratar om gå på bio, en utekväll utan barn, eller mer "vuxenmys" på helgerna, eller att bara sitta och prata efter att barnen gått och lagt sig).

    Jag vet inte om jag har så mycket bra råd egentligen, jag har också befunnit mig ungefär där du är. Det var tufft, man börjar tvivla på sig själv, man börjar tvivla på relationen. För min egen del så gick det så långt att jag började tro att min hustru "fick sex på annat håll", utan att det fanns något som egentligen talade för det.

    Själv så var jag bestämd över att jag inte ville skilja mig. Så det blev många tuffa samtal, och med tuffa så menar jag inte "aggressiva", "skuldbeläggande" utan tuffa i den meningen att man fick blotta sig själv, riskera att få jobbiga svar tillbaka från sin partner. Men för mig så var det vägen ut, för att gå runt och brottas med dessa känslor själv, under en längre tid, det var ohållbart för mig.

    Med vänlig hälsning,
    Tack för mer input, du verkar ha en vettig inställning. 

    Ja, det är jag som läser in detta till stor del, eftersom min fru inte vill prata om det. 
    Problemet som jag ser är att vi kan visst ha egentid och ha det roligt ihop men det spiller inte över på sexlivet alls, det är liksom helt olika saker för min fru. 
    Vi kan tex gå på en rolig date, dansa och ha kul, till och med ha en sexuell vibb, men så fort vi kommer hem så är det "nu är det sent godnatt". 
    Det känns som att min fru drar sig undan, hon vill liksom inte att vår relation handlar om annat än det praktiska och familjelivet, hon gömmer sig bakom allt som måste göras kring hem och barn känns det som. 
    Typexempel om vi har tid att prata efter att barnen lagt sig, då ser hon till att samtalet sker i en affärsmässig ton och handlar enbart om praktikaliteter kring barn, semestrar, jobb, julplanering mm. Varje försök till emotionell konversation med sexuella undertoner, vilket brukar fungera bra på kvinnor, skjuts ner. 
    Hon säger att vi ska ha sex men det går inte just ikväll, det får bli en annan kväll, nu är det för sent/måste städa/måste tvätta/ska upp tidigt/har ett jobbmail/osv osv ad infinitum

    Jag försöker leda in oss på andra spår men hon följer inte. 
    Det har hon inte sagt, men det behövs inte, hon visar med handling istället. Sex och intimitet är som en dans, en för och en följer, men vill den ena inte följa blir det liksom inte mycket till dans heller. 

    Men du har nog rätt i att vi behöver prata på ett annat ärligare sätt, även om det är tufft. Det behövs för att vi ska kunna bestämma om vi ska fortsätta tillsammans. För mig är det otänkbart att leva tillsammans i en kärlekslös relation, det går liksom inte, ska jag leva med en kvinna ska det kännas att hon vill vara MIN kvinna, annars kan det kvitta. 
  • Anonym (Stanna Eller Inte)
    Anonym (Sanningen) skrev 2018-12-04 16:11:46 följande:

    Har läst igenom tråden nu och måste bara säga det att maktbalansen mellan er är rubbad. Du har satt henne på en piedestal och du är i hennes ögon en mesig, oäventyrlig, desperat och omanlig make. Hon är alltså "över" dig. Hon har makten över dig på flera olika sätt. Dels för att hon vet hur mycket du älskar henne och hur mycket du vill ha sex med henne.

    Det blir tyvärr så här när sexlivet dör ut. Mannen börjar bli osäker på sig själv och kvinnan slutar tända på mannen pga osäkerheten. 

    Skit i den här sörjan och börja om på nytt med en ny kvinna. 

     


    Korrekt analys min bäste herre. 
    Jag försöker vrida maktbalansen rätt igen, men det går trögt. Hon vill inte släppa kontrollen. Gör allt för att visa att jag inte är en man i hennes ögon, oavsett hur andra kvinnor ser det. 
    Har inga problem att attrahera kvinnor generellt dock, men det är som att hon medvetet går in för att absolut inte bli attraherad av mig, även när hon faktiskt blir det.
    Tex om jag kör min grej, så när hon början bli upphetsad så växlar hon liksom över till att bli arg istället, det är sjukt konstigt.

    Ska prova att ha någon vi sidan av nu så får vi se var det hela landar. 
    Kommer inte att stanna så här för alltid. 
Svar på tråden Sexlös relation, stanna eller kämpa på