• ALLIEVERDO

    Kan man flytta givaren på bergsvärmen in i huset och få den till inomhusgivare som håller tempen på 22C?

    Hej,

    vi har bergvärme märke daikin.
    Varje år blir vi tokiga när värmen förändras så i vinteritid. Jag klarar inte av att frysa och maken klarar inte av när det blir för varmt.
    Som här om dagen när det blev minus första gången så blev det 24C här inne. glödhett och onödig kostnad.
    Men så fort det blåser eller anat så vips har vi 21 och min näsa blir iskall och jag vantrivs.
    Vi skulle behöva ha 22-23C jämt. har kommit fram till att det är precis lagom..

    Till sak.
    Vi tänkte köpa en inomhusgivare. Bra idé?
    Var är bäst att sätta den?
    Där vi har ytterdörren och går in, är ett stort rum/stor hall. Trappan är upp där och alla vägar till toa, kök, kontor, tvrum osv. Tvrummet är rakt fram utan stängd dörr.
    Ingen källlaren, en vind som man inte är på. för övrigt 2 våningar.
    huset är 70 tals. inga nya fönster direkt.

    Men nu läste en jobbar kompis som är elektriker att man kan flytta själva givaren på bergsvärme maskinen (haha) och använda den inne i huset istället för lägga ut tusen på en ny..
    bra eller dålig idé?

    Någon som har gjort detta och vet om det är svårt eller risker med det?
    Så rädd att nåt går fel, men samtidigt så dåligt ställt att det vore bra om kollegan som är elektriker gör det.
  • Svar på tråden Kan man flytta givaren på bergsvärmen in i huset och få den till inomhusgivare som håller tempen på 22C?
  • ht1

    Du har troligen fel värmekurva inställd på din pump.
    kolla i manualen och välj rätt kurva för vart i landet ni bor.

    kolla även så att er utgivare visar rätt temperatur

Svar på tråden Kan man flytta givaren på bergsvärmen in i huset och få den till inomhusgivare som håller tempen på 22C?